Jag tror inte jag kan starta och stoppa spindeln i G koden.. ej helt säker..Hesabon skrev:Jag tog en noggrannare titt på bilden och ringade in två suspekta saker.
Man ser tydligt att det finns utrymme för ett kontaktdon för VFD-styrningen (VC och PWM - röda ringen). Jag hade väntat mig ett relä för styrning spindel på/av (gula ringen) men det kan ju för all del hända, att det sköts med en optokopplare någonstans.
Perkla: kan du starta/stoppa spindeln i G-koden?
Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....
Re: Perklas CNC 3040 - Ryker i svängarna
Nä då.. jag hittade nått intressant, vad är det för kvalité ?Swech skrev:http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... Path=69_73
Jag har fräsar men det är säkert fel pris på dem ...![]()
Swech
Känner mig intresserad av en sån här, två skärig och allt, 6mm och 32mm total längd eller fräsdelens längd ?
Har köpt från Swech flera gånger, det är absolut inget fel på dom fräsarna.
Köp aldrig bara en åt gången, minst två av sådana som du kommer att använda ofta.
Går en sönder så kan du använda din reserv tills du får hem igen.
Köp aldrig bara en åt gången, minst två av sådana som du kommer att använda ofta.
Går en sönder så kan du använda din reserv tills du får hem igen.
Ja jag tänkte nog nästan köpa två.. som du säger, kör man sönder en så har man ju en på reserv 

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
TVÅ?
Nänänä, minst 10 pack så har man så det räcker ett tag att köra dom slöa - bryta av dom - mm
Nänänä, minst 10 pack så har man så det räcker ett tag att köra dom slöa - bryta av dom - mm

Nja man kollar nog in kvalitèn först innan man slår på stort, är samma kvalité som på tex dom jag kan köpa i kina för max en 10:on del av priset så är ju saken ganska klar, för mig som konsument i alla fall.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ja du.....
Vad gäller kvalité så finns det säkerligen fler på forumet som kan svara på hur dessa är. Jag vet iallafall att av de hundratals jag sålt så har jag hittils inte haft
några anmärkningar alls och de funkar kanon i min egna fräs.
priset på dem, det ingår både moms, sociala avgifter, skatt och lagerhållning
samt någon att vända sig till vid eventuell reklamation.
Du kan säkert få dessa klart billigare direkt från Kina, det jag tillför
är mervärdet att de finns i Sverige och det är en granaterad funktion på dem.
Om det mervärdet är värt något får man som kund själv avgöra.
Swech
Vad gäller kvalité så finns det säkerligen fler på forumet som kan svara på hur dessa är. Jag vet iallafall att av de hundratals jag sålt så har jag hittils inte haft
några anmärkningar alls och de funkar kanon i min egna fräs.
priset på dem, det ingår både moms, sociala avgifter, skatt och lagerhållning
samt någon att vända sig till vid eventuell reklamation.
Du kan säkert få dessa klart billigare direkt från Kina, det jag tillför
är mervärdet att de finns i Sverige och det är en granaterad funktion på dem.
Om det mervärdet är värt något får man som kund själv avgöra.
Swech
Låter bra.. jag ska lägga en beställning på två sånna här ... helt klart...

- frownlayer
eller så köper man en stickelslip med diamantskiva så kan man skärpa om stålet många gånger. 
eller så åker man ner på jobbet och lånar den

eller så åker man ner på jobbet och lånar den

Stickselslip ?
Åka på jobbet och låna en ? vilket jobb menar du ?
Fått ännu mer fräs jobb, det är ju roligt det här
, blir ju pengar åxå, ja små pengar förstås men endå 

Antar att frownlayer har tillgång till en sådan på jobbet som han kan låna.Perkla skrev:Stickselslip ?
- frownlayer
Re: Perklas CNC 3040 - Ännu mer fräsjobb
Japp. Fin fin liten söt sak. Går att slipa upp sticklar (fräs med bara ett skär) i alla möjliga olika former och vinklar.
Re: Perklas CNC 3040 - Ännu mer fräsjobb
Nu ikväll har jag tagit fram mitt första plektrumskydd, ja det är inte 100% igt bra direkt, stålet kletade igen och i dom snävaste svängarna så blev det lite kletigt, körde på 1350mm matning och 200 på displayen på VFD vet ej vilket varv det motsvarar, det är mindre än halva gasen i alla fall. Att det uppstår värme borde gå att förhindra genom att sänka varvtalet ytterligare, och kanske köpa matningen till 1500 eller nått sånt. Jag körde med 2 skärig 3mm stål överallt, och så körde jag med mattkniv på ytterkanten för att få den lite som 45 grader, ville inte testa V stålet då jag inte var säker på hur det skulle bli med passformen längs ytterkant. Materialet är ABS 2mm
Hur som helst, plektrumskyddet blev ganska bra endå, en del att förfina i Artcam dock, och lite sånt. Så här ser det ut.

Hur som helst, plektrumskyddet blev ganska bra endå, en del att förfina i Artcam dock, och lite sånt. Så här ser det ut.

Re: Perklas CNC 3040 - Första Plektrumskyddet tillverkat
Prova att kyla med en sprayflaska vatten + ett par droppar diskmedel.