Att bygga en amatörradiostation
- Mizzarrogh
Re: Att bygga en amatörradiostation
Haha, nää förkylningar och dåligt med motivation har segat ner saker. Blir lite jobb på kvällarna nu i veckan och till helgen ska jag ner till stationen igen och förbereda för en tävling som är nästa helg. Men som vanligt, blir betydligt mycket mindre "roligt" gjort på vintern, mycket programmering och lite bygga.
Idag felsökte jag 4x8 antennswitchen (4 radior, 8 antenner) för mottagarantenner. Den krånglade på 2st radio-ingångar och det visade sig vara en överlödning mellan två banor jag missat plus ett litet glapp, så nu fungerar den också.
Lite mer gjort, dock bara ett kort pass där jag skruvade fast ett par relär och styrkortet för hela härligheten.
Nu ska jag bygga 3st lådor som ska användas för att muta en RX-signal. Dessa ska användas för att kortsluta mottagaringångarna till radiorna vid sändning, sedan ska jag börja koppla in alla kablar och skriva kod.

Min nya arbetsdator, går som ett spjut

2st koaxreläer

Styrkortet på plats

Fick göra ena bygeln, den till höger

Härligheten
Nu ska jag bygga 3st lådor som ska användas för att muta en RX-signal. Dessa ska användas för att kortsluta mottagaringångarna till radiorna vid sändning, sedan ska jag börja koppla in alla kablar och skriva kod.

Min nya arbetsdator, går som ett spjut

2st koaxreläer

Styrkortet på plats

Fick göra ena bygeln, den till höger

Härligheten
I helgen blev det en del gjort nere i träsket. Vi meckade lite slutsteg och skottade tak + lite annat smått. Här är lite bilder!

Skottade tak

Buske som är lite trött

Lite snö på staglinorna. Flickvännen gick ut och slog av linorna från snön, ett rejält träningspass då snödjupet är ungefär 1m.

Fastnat snö på väggarna av lagårn

Mycke snö är det, och bara slutat av Januari! Hur ska det då se ut i slutet av Mars? Hugaligen

Ett träd som är lite trött

Peter, SM2XJP skulle testa att spåra upp ett spår med skotern så man kunde gå ner till antennerna, men tyvärr fanns det noll bärighet i snön så efter ett tag körde han fast. Så jag och sonen hans fick gå och trampa upp ett spår han kunde köra i.

Lekstugan

Trött som tusan blir man

En koncentrerad SM2XJP

En plågad SM2WMV och Tobias

Made by SM3JLA

Originalet

Åååååh så roligt, 150m2 ladugård att skotta. Dock skottade jag nog bara lite drygt 1/5 av taket, resten skottade SM3JLA.

Vedbon och en täck rotor. Jag har tänkt bygga ett hus över den där rotorn men det har inte blivit av, så jag fick lov att skotta fram den.

Skottade tak

Buske som är lite trött

Lite snö på staglinorna. Flickvännen gick ut och slog av linorna från snön, ett rejält träningspass då snödjupet är ungefär 1m.

Fastnat snö på väggarna av lagårn

Mycke snö är det, och bara slutat av Januari! Hur ska det då se ut i slutet av Mars? Hugaligen

Ett träd som är lite trött

Peter, SM2XJP skulle testa att spåra upp ett spår med skotern så man kunde gå ner till antennerna, men tyvärr fanns det noll bärighet i snön så efter ett tag körde han fast. Så jag och sonen hans fick gå och trampa upp ett spår han kunde köra i.

Lekstugan

Trött som tusan blir man

En koncentrerad SM2XJP

En plågad SM2WMV och Tobias

Made by SM3JLA

Originalet

Åååååh så roligt, 150m2 ladugård att skotta. Dock skottade jag nog bara lite drygt 1/5 av taket, resten skottade SM3JLA.

Vedbon och en täck rotor. Jag har tänkt bygga ett hus över den där rotorn men det har inte blivit av, så jag fick lov att skotta fram den.
- Electricguy
Jäklar va snö ni hade där! Man blir lite avis. Eller .. det finns ju för och nackdelar med snön så klart 
Grand Touring Lynxen är kanske inte den optimala djupsnöspåraren...

Grand Touring Lynxen är kanske inte den optimala djupsnöspåraren...

Ja, jag tror det är något liknande mängd snö nu som det var som mest ifjol, kanske aningen mindre. Så man kan ju fundera på hur mycket snö vi kommer ha som mest, dvs i slutet av Mars. Tur nog skottar grannen gården, det är jag jäkligt glad över.
- Klas-Kenny
Jag fick hem min bok "Bli Sändaramatör - Grundutbildning" idag, och insåg att det va ju DU (SM2WMV) i din radiostation (SJ2W) där på omslaget! 
Riktigt häftigt och enormt imponerande bygge ni håller på med där uppe! Har följt tråden bra länge nu.

Riktigt häftigt och enormt imponerande bygge ni håller på med där uppe! Har följt tråden bra länge nu.

Skoj, och ja det är jag på framsidan men det är hos SM2HWG, han som hade SJ2W innan mig. Jag har bara haft mitt ställe i ungefär 2.5 år medans den där bilden är tagen 2006. Bra du tänker bli radioamatör 

Byggt lite idag på ett TX/RX relä för ett slutsteg. Det jag byggde tidigare med vanliga reläer har lite problem, tror det beror på kylan. Och istället för att krångla till det så tar jag och gör en ny box med vakumreläer istället.

En gammal experimentlåda för en effektmätar-pickup användes. Den hade redan 2st N-kontakter

2st vakumreläer, ett litet och ett stort. Båda är växlande

Ritade med tusch på ena reläet så jag såg vad som var vad

En gammal experimentlåda för en effektmätar-pickup användes. Den hade redan 2st N-kontakter

2st vakumreläer, ett litet och ett stort. Båda är växlande

Ritade med tusch på ena reläet så jag såg vad som var vad
- Jine
- Kontakt:
Detta måste nog vara den intressantaste tråden på hela EF.
Det är ärligt talat den enda tråden jag aktivt följer...
Eloge åt dig/er!
Det är ärligt talat den enda tråden jag aktivt följer...
Eloge åt dig/er!
Den reläboxen blir säkert perfekt i sammanhanget. Reläkrångel i dessa sammanhang beror inte sällan på "hot-switching" men utgår från att du har en lämplig timing för "key down/key up" på ingångs- och utgångsrelä...
Japp Lasse, så är det. Tur nog så innehåller openASC en väldigt fin sequencer, där man kan ställa tider inviduellt exakt när radion och slutsteget ska nycklas. Dessutom ett delay som gör att man inte kan byta antenner förän xx ms efter fotpedalen släppts.