Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Volvo245GLT »

Färgtelevisionsmottagare av så kallad "platt" modell, Diboss LT-40H6LVH (LCD-panel från Samsung, 40").

Problem: Ljud men ingen bild, backlighten tänd.
Vad felsökningen visade: Avbrott i en liten ytmonterad säkring på T-CON-kortet.
Utförd reparation: Byglat säkringen men en bit tråd.
Resultat: TV:n har bild igen! :D

Min erfarenhet av just säkringar är dock att de brukar utveckla avbrott av en anledning... Sen vet jag inte hur det är med just SMD-varianten som är snarlik en resistor?
Får se hur länge det funkar, men inga magiska röksignaler än iallafall. ;)

T-CON-kortet skymtar genom det rektangulära hålet i plåten, där signalkabeln gå ner.
Diboss är (var..) väl inte direkt kända för att ha den bästa kvalisorten på sina apparater för övrigt, och hela bygget verkar vara ett hopplock från olika leverantörer.
Nätdelen ger i princip bara ut 24 V, med en liten matning för 12 V samt 5 V standby. Det mesta av regleringen verkar ske via omvandlare direkt på "moderkortet".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Leta efter misstänkta elektrolyter som kan ge ökad strömförbrukning och därmed ha bränt säkringen.

"Idag" kan du lätt byta just de kondingarna.

"I morgon" kan de ha tagit med sig halvledare som i bästa fall är krångliga att få tag på, i värsta fall inte går att få tag på alls (till rimligt pris).
RoPa

Inlägg av RoPa »

Repris på reparation... denna gång med framgång!
Efter att ha kompletterat med tre celler från danielr112 provade jag igen men de gamla cellerna drog iväg till 80 grader igen och de "nya2 blev 50 grader... :-(
Blev lite mer (varning ordvits kommer) spännande lödning av ett komplett paket med celler (tack danielr112 för att du skickade så många) så provade jag för tredje gången och nu blev ingen cell mer än 37 grader :happy:
20150127_201815-1.jpg
Sitter i köket med datorn nu och skriver detta! Tiden får utvisa hur bra acken kommer att hålla.
Tror att cpu/fläkt governern kommer att bli avgörande, just nu går fläkten på högsta större delen av tiden.
Någon som har tips om en bra klockfrekvens styrare till Debian? Har provat i8k men får inte till det bra.
CPU'n går på 1,7G hela tiden... lite onödigt...
bpiphany

Inlägg av bpiphany »

Bände isär ett iPhone skal med extra batteri, övade lite avlödning, och lödde fast den avslitna micro-USB-kontakten.

Kontakten satt på undersidan av ett kort som var lött med byglar till ett annat som var skruvat i själva konstruktionen. Skruvarna gick inte att komma åt när det yttre kortet var fastlött..

Själva micro-USB-kontakten må vara specad att klara en massa i- och urpluggningar, men de ytmonterade kontakterna verkar aldrig sitta särskilt hårt =P
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

En gammal logikprobe.

Plockade hem den från jobbet förut där den var kastad och hade en postitlapp med "trasig" på sig, dessutom hade nån klippt strömkabeln.

Plockade isär den och kopplade in ström på stumparna, inget liv.. rörde på kretskortet och den vaknade till liv sporadiskt.

Testade den enkla vägen först och lödde om alla gamla lödningar, testade och voila, allt fungerade :) ..letade rätt på en gammal bilhögtalarkabel modell
billig som var samma dimension som original, lödde dit den, klöv den gjutna gummigenomföringen och pillade in kabeln i, samt lödde på två testkklämmor i ändan. sen ihop med allt.

Äntligen en "riktig" logikprobe, jag har tidigare använt en riktigt ful jag tillverkat själv i forntiden, den funkar väl men var allt annat än smidig,
denna är ju i pennformat och har förutom visuell markering (röd och grön LED) även akustisk markering med olika toner för hi/lo/pulse.

Anledningen att jag tog tag i detta nu var mest för att jag tänkte återstarta mitt projekt att ersätta en massa 74xx-logik med en CPLD (se tidigare tråd), och då är det jäkligt smidigt att ha en probe när man labbar.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Lagade en centraldammsugare genom att byta en konding och ett relä. Kostnad 100kr ink. frakt. nytt kort kort hade kostat 1400kr.

Testet blev dock mindre lyckat. hade motorn och kretskortet löst. höll i motorn och pluggade in sladden, då startade motorn i ca 0.5sek. för att sedan stängas av igen.(så gör den tydligen vid inkoppling) Detta resulterade i 2 vakna barn och en flickvän med sår på mage och lår.(där katten låg). efter det var det bara att kortsluta 2 stift så lyste nu en lampa(bytte till en lampa istället för en 1.1kW motor vid andra testet)
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

frownlayer: :) Jag har också lagat en centraldammsugare genom att byta en konding. Den gick inte att stänga av när man väl startat den.

Min gamla svartvita laserskrivare: Samsung ML1710P började skorra (tonern drevs inte runt, kuggen kuggade över) och jag tyckte tonern gick runt riktigt trögt så jag köpte en ny toner.

Samma problem. Skruvade isär skrivaren och det sitter två små fjäderbelastade "guider" på sidorna för att trycka ner tonern. Dessa har en idiotkonstruktion som är som gjord för att gå av, vilket de också gjort bägge två. Beställde nya och fick dem häromdan. Bytte och skrivaren
funkar perfekt (tur det eftersom jag har två toners nu).

Sen kopplade jag in mina gamla skrivarserver (En Axis 540) - stendöd. Provar några gånger till och den börjar blinka med alla LED:ar.
Pillar isär den, ser en elektrolyt som ser hel ut. Den ska ha 9V växelspänning, kollar och ser att det verkar vara en likriktarbrygga direkt så jag provar att mata den med 9V likspänning, funkar. Byter elektrolyten och testar den med original-växelströms-adaptern. Funkar!

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Har återigen fått ge "tjockmongot" kärlek (tjockmongot kallas även bojsänket, eller som sambon brukar säga "Vad ska du ha det till?") Länk till prylen

Den startade inte när jag skulle visa på hur mycket fläkten låter, öppnade den och förbannade mig för 5år sedan, tydligen var inkommande matning kallött och hade släppt, kunde kittlat dödsskönt i kistan :oops:

Så nu sitter jag och funderar på vad kabelgenomföring heter på farnell :humm: medans jag lyssnar på musik via sagda tjockmongo.

EDIT: Tydligen har 120VAC-fläkten gett sig i den, det är kanske dags att operera in en tempstyrd 12VDC datorfläkt i den istället.
Senast redigerad av 13th.Marine 14 mars 2015, 19:07:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Oj, det var mig en bamsing!

Om du menar på engelska så testa "cable bushing", "cable strain relief" eller en kombination därav.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Jepp, därav min ovilja att slänga det, ska bara flytta till något ställe utan grannar så jag kan använda det =)

Cable gland har jag också hittat, även om det är en kabelförskruvning.

EDIT: Tydligen tillverkas fortfarande samma dragavlastning som satt i från början: :bravo: http://se.mouser.com/ProductDetail/Heyc ... M5jg%3D%3D
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Hjälper en kompis med ett gäng MAC2000. Tydligen hade en annan kille gjort ett "försök" och totalrivit fem stycken utan att märka upp vad som satt var och hur. Saknas en hel del delar också. Förhoppningsvis går det att få ihop tre, kanske fyra fungerande.

Den här verkar äntligen fungera. Jag måste säga att jag är imponerad av att de inte går sönder oftare med tanke på hur de hanteras samt hur mycket rörliga delar det finns inuti.
2015-03-13 16.31.09.jpg
2015-03-13 14.28.29.jpg
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Senaste reparationen är ett bilbatteri.
Tog laddning men tappade ner till ca 10v efter bara någon timma.
Blev till att bryta upp den underhållsfria batteriet och sedan fylla cellerna med ca 1 liter vatten. Sen på med starka ficklampan och titta ner i cellerna, medan jag tog en gammal 12v 5a laddare och laddade batteriet på fel håll.
Med lite knackar och laddning så släppte tillslut avlagringarna. Så nu laddar jag på som vanligt och hoppas det kommer bli bra igen. Verkar lovande som vanligt iaf.
LarryXz

Inlägg av LarryXz »

En Fluke 10 med trasiga knappar som nu fungerar utmärkt. 25 år i en kartong, men nu ska den äntligen bli använd.
IMG_2123.JPG
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Ett helt ointressant reparationsprojekt som inte ens förtjänar en bild...
Tog in den slocknade solcellsladdade "LED-bollen" från trädgården, öppnade den och konstaterade ett glapp i batterihållaren.
Bände lite på kontaktblecken och skiten gick igång igen.
Passade även på att byta batteriet till ett med mer kapacitet (600 mAh till 1450 mAh), så får vi se om det förbättrar lystiden eller om det bara är mängden tillgängligt solljus som är flaskhalsen.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Men hallå, missade du helt att det var solförmörkelse igår? :mrgreen:
Skriv svar