Skoj ni tycker det är ett roligt projekt. Alltid uppmuntrande med sådana kommentarer, det gör en mer motiverad.
Angående support-platsen,
Det finns två alternativ som jag bygger in i systemet. Det ena är att man bara lyssnar med radio 2 när radio 1 också lyssnar och på samma antenner. När någon av radiorna sänder så gör de det genom slutsteget (genom ett transfer-relä) och den andra radion sänder även den (dvs drar PTT fast lägger inte ut någon modulation/ton) in i en dummy load för att skydda mottagaren. Det ska även finnas möjligheten att lyssna på mottagarantenner, och då kan man välja antenner som är annorlunda än radio 1. Det är bra för då kan man vara två operatörer t.ex. på samma frekvensområde och lyssna åt olika riktningar med lyssningsantennerna. Här får man möjligheten att välja om antennen ska mutas vid sändning eller inte, så det beror lite på seperation osv om man vågar att inte muta.
Det finns en snubbe som gjort kristallfilter för att kunna lyssna på samma band i små segment, och sedan väljs rätt filtergrupp beroende på vilken del av frekvensbandet du är på. Jag funderar dock på att sätta upp några antenner långt bort som bara den från huvudantennerna med annan polorisation för att möjliggöra lyssningen samtidigt som radio 1 sänder. Huvudsaken egentligen med support-platsen är att ropa upp nya multiplar plus när det är trögt på huvudplatsen att kontakta okörda stationer. Så egentligen är det viktigast att man bara hör när man ska ropa, hur tydligt man hör spelar inte så stor roll, bara man får bättre timing.
Sändningen sker dock alltid med huvudantennerna och genom ett slutsteg. Dessutom mottagning på huvudantennerna sker genom radio 1, dvs från RX OUT på radio 1, så egentligen måste man inte göra så att båda radiorna alltid går i sändning, men jag tycker det känns tryggare.
Platserna har även interlock, dvs man får inte sända med båda samtidigt för det är emot reglerna. Så en VIP-brytare ska finnas som har tre lägen, "First wins, radio 1 eller radio 2" vilket bestämmer vilken som har prioritet. First wins så är det just som det låter, den som börjar sända först har prio. Oftast kommer det nog vara support-platsen som har prio, så om den behöver ropa på ett nytt land (Värt betydligt mer än vanliga kontakter) så kommer den avbryta sändningen på radio 1 och ta kommando.
Här finns det en PDF som beskriver kopplingen,
http://sm2wmv.sj2w.se/~micke/sj2w/misc/ ... ort_op.pdf
Edit: Angående luvan på ett relä, det är bara en liten annan modell/batch. Vissa har luva, vissa är silverfärgade, vissa är gröna osv. Tror inte det har någon betydelse, om det inte är någon metallisk färg blockera eventuell röntgenstrålning men det har jag svårt att tro. Har för mig det behövs mer än 3kV för att få de problemen.
Edit: För övrigt, i Östersundstrakten kallas dessa små varelser för småku*ar

SM2LIY tyckte de såg ut lite som R2D2
Edit3: Såg nu att det är bättre jag jordar (vid muteläge) RX INPUT istället för antenn ingången från switchen från lyssnarantennerna.