Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Det var tävling i helgen. Vi var 4st på plats som körde de 48h till ett nytt svenskt rekord i klassen Multi-Single. Dock tror jag inte att vi har nog med marginal för att klara loggrättningen men det var skoj ändå. Vårt mål har väl varit att precis som förra tävlingen slå rekordet vid solfläcksmaxima men vi gjorde det redan nu. Så nästa år får vi satsa på > 10 miljoner poäng och kanske upp mot 5500-6000 kontakter (drygt 5000 i helgen).

Vi hade grymt skoj och efteråt blev det 2st pilsner var och en grogg, vilket slutade i att vi var rätt runda under fötterna efter att ha "misshandlat" kroppen en helg (lite sömn osv). Så det blev bastu och jag + SM3JLA rullade i snön, något som SM2LIY bangade.

Här är lite bilder tagna av SM3JLA

Bild
SM3JLA fin-Audi och jag i bakgrunden. Vi är ute och skottar...

Bild
3st av operatörerna, SM2LIY ser extra glad ut

Bild
Zed börjar komma tillbaka, här i stort behov av att ta en dusch.

Bild
SM2LIY och SE2T

Bild
Stacken för 10m som har lite snö på sig

Bild
FT1000D

Bild
80m 4-SQ och 160m vertikalen

Bild
Mysigt

Bild
Fin bild på två av masterna och även 2m antennen på skorsten

Bild
Mycket snö för att vara slutet av November

Bild
Jag står ute och grillar fläskfile (potatisgratäng i ugnen)

Bild

Bild
Det blev gott som fan!
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Gillar de tre sista bilderna STARKT! 8)

Grattis till vinsten för fan!
Snart har jag ju körkort också, så jag kanske får ta mig en tur till sommaren. ;)
Användarvisningsbild
jesper

Inlägg av jesper »

Jo, det såg väldigt gott ut!

Det verkar lockande att åka o hälsa på någongång när allt det där vita har försvunnit.
Umm, det gör det väl däruppe, eller? :wink:
Xynter

Inlägg av Xynter »

Det såg riktigt gott ut med grillat!

Jag kan bara instämma med tidigare talare om att det vore roligt att fara upp och hälsa på.

@Jesper, ja tillslut så försvinner lappmöglet även uppe i norr.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jävlar i havet! :D snacka om viking på de sista bilderna! Ser bara för bäst ut!! :mrgreen:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, ni är välkomna allihopa :)

Nu lite sämre bilder från tävlingen tagna av mig.

Bild
Dags att skotta snö, suck

Bild

Bild
Fint med snö på träden

Bild
SM3JLA och SM2XLL

Bild
SM2LIY, SM3JLA och SE2T

Bild
Platsen för 80m, en FT2000 med ett 4-1000A slutsteg

Bild
Huvudplatsen, TS930 till vänster var ihopkopplad till FT1000 så man kunde lyssna på samma band

Bild
Multipelplats, bitvis även run. TS850 med ett ACOM 1000 slutsteg

Bild
SM3JLA koncentrerad

Bild
SM2LIY och SE2T. Notera skylten ovanför dörren :D

Bild
Grilldags!

Bild
10m stacken i vinterskrud

Bild
Grillen lite översnöad :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Jag har byggt ihop 2st openASC enheter till. Så jäkla mycket komponenter att montera, enligt styckelistan ca 500st per box så man blir rätt less. Nu ska jag bara montera in dem i lådan. Jag saknar några komponenter men jag har så jag kan köra igång dem, för jag ska programmera lite funktioner i dem där jag behöver flera boxar och jag har bara en här uppe i Lule för utveckling.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Idag var jag lite flitig igen. Jag byggde ihop styrkortet för slutsteget och sedan gjorde jag i princip klart 2st openASC-boxar. Lite småpyssel kvar men det mesta är gjort.

Bild
Imorse när jag kommit till jobbet, blir lite less på kylan.

Bild
Kontrollerkortet till slutsteget baserat på en MEGA2560 med 14.7456 MHz klocka

Bild
Annan vy, openASC bus och även USB-port. USB-porten kommer mest användas för debug.

Bild
En present, som en på jobbet hittade i någon gömma från 1982 :)

Bild
2st openASC-boxar. I bakgrunden syns nästa projekt, lite reläer och logikstyrning för att kunna lyssna på samma band med 2st radior och möjlighet att sända på samma slutsteg. Då kan man nämligen ha kontakt med stationer på samma frekvensband med 2st operatörer när det går lite långsamt på "run"-stationen.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Kvällen spenderades med att bygga lite på slutsteget. Jag satte dit spolarna i PI-filtret (utgångsfiltret) och sedan även vakumreläerna som ska switcha tappningen av spolarna. Jag satte dit totalt 7st reläer, vilket betyder att jag kan ha 8st bandområden, för jag räknar med att något av bandområdena kommer jag kunna köra på en annan tappning, t.ex. 17m på antingen 20 eller 15m. Blev trångt med fler reläer.

Nu ska jag fräsa ut fästet för vakumkondensator #2 och även göra ordning styrspänningen till reläerna.

Bild
Lite reläer på plats

Bild
Annan vy

Bild
Closeup på V1V, ryska vakumreläer

Bild
Spole

Bild

Bild

Bild
Behöver dit med en större bricka, och även koppla in paddningskondensatorn

Bild
Fina reläer
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Slutsteget är ett riktigt konstverk :tumupp:
Hajjar alltid till när jag ser att du uppdaterat tråden och går genast in och läser. Det är ett riktigt roligt "projekt" att följa!
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Alltså jag måste motsäga detta.. Det är inget slutsteg! Det är ett konstverk! :)

Riktigt fina byggen må jag säga.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Hur fixar du så att du kan ta emot och sända på samma band? Separata antenner på tillräckligt avstånd och bra filter? Eller tänkte du mer att om två ropar samtidigt så får de verkligen göra ropen just samtidigt?

Jag har hört talas om nån slags tricks för att kunna både sända och ta emot samtidigt på samma band, men aldrig fattat hur det går till.

(Det vanliga i analoga icke-amatör-stationer är ju att man har duplexfilter, men då är det ju inte samma band).

Bonusfråga: varför har ett vakumrelä en grön "mössa"?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Skoj ni tycker det är ett roligt projekt. Alltid uppmuntrande med sådana kommentarer, det gör en mer motiverad.

Angående support-platsen,
Det finns två alternativ som jag bygger in i systemet. Det ena är att man bara lyssnar med radio 2 när radio 1 också lyssnar och på samma antenner. När någon av radiorna sänder så gör de det genom slutsteget (genom ett transfer-relä) och den andra radion sänder även den (dvs drar PTT fast lägger inte ut någon modulation/ton) in i en dummy load för att skydda mottagaren. Det ska även finnas möjligheten att lyssna på mottagarantenner, och då kan man välja antenner som är annorlunda än radio 1. Det är bra för då kan man vara två operatörer t.ex. på samma frekvensområde och lyssna åt olika riktningar med lyssningsantennerna. Här får man möjligheten att välja om antennen ska mutas vid sändning eller inte, så det beror lite på seperation osv om man vågar att inte muta.

Det finns en snubbe som gjort kristallfilter för att kunna lyssna på samma band i små segment, och sedan väljs rätt filtergrupp beroende på vilken del av frekvensbandet du är på. Jag funderar dock på att sätta upp några antenner långt bort som bara den från huvudantennerna med annan polorisation för att möjliggöra lyssningen samtidigt som radio 1 sänder. Huvudsaken egentligen med support-platsen är att ropa upp nya multiplar plus när det är trögt på huvudplatsen att kontakta okörda stationer. Så egentligen är det viktigast att man bara hör när man ska ropa, hur tydligt man hör spelar inte så stor roll, bara man får bättre timing.

Sändningen sker dock alltid med huvudantennerna och genom ett slutsteg. Dessutom mottagning på huvudantennerna sker genom radio 1, dvs från RX OUT på radio 1, så egentligen måste man inte göra så att båda radiorna alltid går i sändning, men jag tycker det känns tryggare.

Platserna har även interlock, dvs man får inte sända med båda samtidigt för det är emot reglerna. Så en VIP-brytare ska finnas som har tre lägen, "First wins, radio 1 eller radio 2" vilket bestämmer vilken som har prioritet. First wins så är det just som det låter, den som börjar sända först har prio. Oftast kommer det nog vara support-platsen som har prio, så om den behöver ropa på ett nytt land (Värt betydligt mer än vanliga kontakter) så kommer den avbryta sändningen på radio 1 och ta kommando.

Här finns det en PDF som beskriver kopplingen, http://sm2wmv.sj2w.se/~micke/sj2w/misc/ ... ort_op.pdf

Edit: Angående luvan på ett relä, det är bara en liten annan modell/batch. Vissa har luva, vissa är silverfärgade, vissa är gröna osv. Tror inte det har någon betydelse, om det inte är någon metallisk färg blockera eventuell röntgenstrålning men det har jag svårt att tro. Har för mig det behövs mer än 3kV för att få de problemen.

Edit: För övrigt, i Östersundstrakten kallas dessa små varelser för småku*ar :) SM2LIY tyckte de såg ut lite som R2D2 :)

Edit3: Såg nu att det är bättre jag jordar (vid muteläge) RX INPUT istället för antenn ingången från switchen från lyssnarantennerna.
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Du måste nog komma över 10kV innan det finns risk för röntgenstrålning. För ett antal år sedan pulade jag med en laser som gick på 20kV och det rekommenderades att alltid ha dörrarna stängda runt rören för att undvika att det läckte ut röntgenstrålning.

Jag följer den här tråden med med stort intresse (Förstår vilket ENORMT arbete det ligger bakom den här anläggningen). Testresultaten talar sitt tydliga språk. :bravo:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag har varit sjuk efter jul så det har inte blivit så mycket gjort. Nu idag var jag dock tillbaka på jobbet och gjorde ett litet ryck på eftermiddagen. Jag fräste en panel för kontakter till support-platsen jag nämnde tidigare.

Bild
Panelen, 4st N-kontakter och 5st BNC + en 25-polig D-sub

Bild
Liten racklåda allt ska sitta i

Bild
Ett par reläer jag skrotade ur några sändare vi hämtade i Finland förra vintern

Bild
Sedan ska det in ett styrkort med en ATMEGA128 som kommer styra allt. En manöverbox kommer finnas vid operatörsplatserna där man kan välja lite olika moder.

Bild
Ska dit märkning också
Skriv svar