Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....
Re: Perklas CNC 3040 - Ryker i svängarna
Ja teoretiskt sätt så är ju ett 90-gradershörn ett ställe som kräver oändligt hög accerelation för att hålla hastigheten uppe, eftersom du vill gå från 0 till x hastighet på 0 sträcka.
Prova att ställa G64 med typ P0.05 eller så, en tjugondels mm är såpass lite att du inte ser skillnaden på de flesta träfräsningar, och se om det går bättre.
Prova att ställa G64 med typ P0.05 eller så, en tjugondels mm är såpass lite att du inte ser skillnaden på de flesta träfräsningar, och se om det går bättre.
Jag ska kolla om jag inte kan sänka RPM en aning och på så sätt minska risken att det börjar ryka i dom skarpa svängarna, jag har gjort några skyltar idag som ska skickas till kund imorgon och jag sänkte lite rpm och det rök inget, kanske var det ren tillfällighet men tror inte det.
Ja kan du fortfarande fräsa med gott resultat med lägre varvtal så kan ju det vara ett alternativ, det är ju dock fortfarande alltid ett problem att varvtal/matningsförhållandet varierar inom ett större spann.
Provade du att höja accelerationen?
Vad har du den på nu?
Vad har du den på nu?
Jag kör matning på 800 i trä nu, sänkte spindelns rpm en aning till dagens fräsning av skyltar som måste skickas imorgon, det såg fint ut, dock är inte julas notfräsar och V fräsar speciellt bra, dom bli slö fort..
och det blir då att det flisar lite när man tex fräser text med 90 graders V stål.. 

Fast att höja matningshastighet är inte samma sak som att höja accerelationsinställningarna...
Nähää ok, jag vet som sagt inte speciellt mycket om sånt där, jag kan köra maskinen rätt bra nu i alla fall, mer än så vet jag inte just... ja jag kan göra inställningar i CNC Stepcinfi wizzard åxå..
Antog du blandade ihop de två. Leta upp manualen för stepconf och läs där så ser du vad acceleration är och var det ställs in. Läs förresten allt i den manualen.
Har läst allt i den manualen när jag höll på jävlas med att få igång maskinen, men ska kolla igenom en gång till.
Kan du styra spindelhastigheten via linuxcnc? Om det går så borde det väl gå att göra som lasergravyrmaskinerna gör och anpassa effekten (varvtalet på fräs) efter hastigheten?
Nej det kan jag inte, RPM styrs helt och hållet via VFD...
Fast du kan styra frekvensomriktaren från datorn också. Det brukar vara via 0-10V signal, PWM eller fältbuss man använder då.
Dock tveksam på att den möjligheten finns / är ikopplad på hans billiga kina-kontrollbox...
-
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Den har ju pot så man kan ju göra en 'by-pass' operation också om inte annat