Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Apropå "Biltemas limstift höll jäkligt bra..." så såg jag att Hoss provade limstift också.
Elmers Glue Stick Printing:
Elmers Glue Stick Printing:

Fick hem min custom beställda heatpad idag.
Ville testa en som inte kräver ett större psu till min kossel så blev ett 220V115W med en egen styrning.
Når 100 grader på 50 sek.
Max 160 grader.
Ville testa en som inte kräver ett större psu till min kossel så blev ett 220V115W med en egen styrning.
Når 100 grader på 50 sek.
Max 160 grader.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sitter och ska meka lite med ramps och arduino nu, men vilken firmware ska man ha av marlin?
Finns ju olika grenar vad jag kan se, någon som skulle kunna länka en passande version?
Finns ju olika grenar vad jag kan se, någon som skulle kunna länka en passande version?

-
- Kontakt:
Jag kör med https://github.com/jcrocholl/Marlin i min och det fungerar riktigt bra.. Erik Zalms "officiella" version av Marlin har numera stöd för deltamaskiner så det skall gå bra att köra den också men jag har förstått på en del att den är lite bökigare att konfa.. En bug med den version jag kör är att om man har en display kopplad till maskinen så visar den X och Y tokigt när värdena i g-koden är negativa, men det är sällan man sitter och kollar på dom värden när maskinen går 
Har inte dragit igång autolevelproben på min så den delen kan jag inte säga nåt om men den skall fungera den med, om man gör rätt

Har inte dragit igång autolevelproben på min så den delen kan jag inte säga nåt om men den skall fungera den med, om man gör rätt

Toppen, verkar ju lovande då, och får väl se om jag lyckas med auto-level.
Väntar lite leverans på kablage bara sen har jag möjlighet att sparka igång allt, men extrudern får vänta lite, beställde ett drev till den som inte kommit än.
Väntar lite leverans på kablage bara sen har jag möjlighet att sparka igång allt, men extrudern får vänta lite, beställde ett drev till den som inte kommit än.
Hej
Är på g att beställa traxxas linkar + kolfiber rör någon som har tipps på var man ska köpa detta.
Väntar på aluminium profiler + linjärlager för att kunna bygga vidare.
Har "provkört" elektroniken på bänken det surrar och snurrar i stegmotorerna.
Har kört in jcrochll/Marlin Firmware. och testat lite med Repetier-Host
Några tipps på "andra" Firmwares som funkar bra?
//Micke
Är på g att beställa traxxas linkar + kolfiber rör någon som har tipps på var man ska köpa detta.
Väntar på aluminium profiler + linjärlager för att kunna bygga vidare.
//Micke
har du en välsorterad rc/hobby-butik i närheten borde du kunna hitta traxxas-länkar och kolfiberrör där...
//
//
Ni som har printat mycket, hur ser man att man har rätt mängd plast?
Är det någon som har modifierad step-fil, (och kan tänka sig att dela med sig) på kossel mini så att plastdelararna passar till 20x20 profiler. Lite svåra att hitta 15x15 profiler i sverige.
Vist kan jag gå den långa vägen och modifiera själv, men nu känns det lite för långt att gå (lära sig ett nytt CAD program).
Och ÄR det , eller gör det någon skillnad mellan en "1.8 degree step angle" eller" 0.9 degree step angle".
Spontant så tycker man det, men i teori eller i praktik brukar ju inte vara det samma.
Vist kan jag gå den långa vägen och modifiera själv, men nu känns det lite för långt att gå (lära sig ett nytt CAD program).
Och ÄR det , eller gör det någon skillnad mellan en "1.8 degree step angle" eller" 0.9 degree step angle".
Spontant så tycker man det, men i teori eller i praktik brukar ju inte vara det samma.
Runsren, jag gjorde om delarna för 20x20 med 5mm spår som alucon.se säljer men kanske passar andra också.
Visst får du stl-filerna om du vill ha de. Eller om du egentligen vill ha ett kit utskrivet är det bättre du hör med peter_larsen som skrivit ut till många här på forumet, även till mej. stl-filerna kan jag ladda upp om nån dag, är inte hemma just nu.
@Micke_s: Hur man märker om rätt mängd? Jo, sakerna har rätt mått när man mäter så att de inte har svällt eller blivit för smala. Finns ett ganska enkelt test man kan göra, skriv ut en kub med bara perimeter. Använd slic3r och titta bland de första 15 raderna, där står avsedd "extrusion width". Mät verklig tjocklek på perimetern och jämför med avsedd extrusion width. Justera Flow rate% upp eller ner så det stämmer. Detta finns det en del skrivet om så värt att googla. Sen finns det väl ett mer subtilt bedömande om rätt mängd, helt enkelt att det "ser rätt ut", hörnena är fina, toppen på utskriften håller sej plan under utskrift osv.
Visst får du stl-filerna om du vill ha de. Eller om du egentligen vill ha ett kit utskrivet är det bättre du hör med peter_larsen som skrivit ut till många här på forumet, även till mej. stl-filerna kan jag ladda upp om nån dag, är inte hemma just nu.
@Micke_s: Hur man märker om rätt mängd? Jo, sakerna har rätt mått när man mäter så att de inte har svällt eller blivit för smala. Finns ett ganska enkelt test man kan göra, skriv ut en kub med bara perimeter. Använd slic3r och titta bland de första 15 raderna, där står avsedd "extrusion width". Mät verklig tjocklek på perimetern och jämför med avsedd extrusion width. Justera Flow rate% upp eller ner så det stämmer. Detta finns det en del skrivet om så värt att googla. Sen finns det väl ett mer subtilt bedömande om rätt mängd, helt enkelt att det "ser rätt ut", hörnena är fina, toppen på utskriften håller sej plan under utskrift osv.
Nice...!
Ska ta kontakt i framtiden med peter_larsen om han har möjligheter att göra en tjänst åt mig, eller hur jag nu löser det, kan hända att jag skaffa mig en vän med 3D skrivare...
Jag och en till ligger just nu på startgroparna för en 3D skrivare, och för tillfället samlar vi info/kunskap om vad vill vi ha egentligen. Den "vanliga" linjärlager för Kossel Mini fungerar väl bra på 20x20 profil..?
Ska ta kontakt i framtiden med peter_larsen om han har möjligheter att göra en tjänst åt mig, eller hur jag nu löser det, kan hända att jag skaffa mig en vän med 3D skrivare...

Jag och en till ligger just nu på startgroparna för en 3D skrivare, och för tillfället samlar vi info/kunskap om vad vill vi ha egentligen. Den "vanliga" linjärlager för Kossel Mini fungerar väl bra på 20x20 profil..?
Ja de vanliga linjärlagren med mgn12c/h passar bra. Det enda är att med 15x15 får m3-skruven bra styrning av spåret när man drar fast skenan, med en 20x20 så är spåret 5mm brett och skruven fortfarande m3 så man får hitta ett sätt att centrera skruven/skenan i spåret. Hur noggrann man nu vill vara. Jag centrerade på känn. Och så måste man lösa m3-muttrar för spåret, jag hade ett par alumiuniumbitar jag borrade och gängade M3 i. Men man kan säkert skriva ut en mutter i PLA anpassad för spåret. Inga gigantiska problem alls men värt att nämnas.
"Andra" firmwares vet jag inte så noga, men jag har testat några av de vanliga och mitt råd är att börja med jcrocholls Marlin och använd autolevel-proben direkt. Då kan du glömma ändlägesinjustering och injustering av bordet. Du kör bara G29 och den tar hand detta. Avstånd mellan probe-spetsen och hot-endens munstycke behöver du å andra sidan justera in, men det görs en gång. Enkelt att komma igång och fungerar bra.ktm_micke skrev:Hej
...
//Micke