Senaste kretskortet
-
- EF Sponsor
Re: Senaste kretskortet
Som Swech listat ut använder jag MOC 3041 med inbyggd nollgenomgångsdetektor.
Tycker den lösningen funkar bra när man ska reglera långsamma saker såsom värmeelement etc.
Atmel har väl annars ett läskigt exempel på hur man skulle kunna göra
http://www.atmel.com/dyn/resources/prod ... oc2508.pdf
Tycker den lösningen funkar bra när man ska reglera långsamma saker såsom värmeelement etc.
Atmel har väl annars ett läskigt exempel på hur man skulle kunna göra
http://www.atmel.com/dyn/resources/prod ... oc2508.pdf
-
thepirateboy: Du kan ju ha missat det eller så är det ett "ickeproblem".
TRIAC´ar har ett rätt stort framspänningsfall, vanligen mellan 1V och 1,4V så om du planerar att mata igenom några A så kommer du att behöva en kylfläns.
Ett sätt att komma runt det är att använda ett relä parallellt med TRIAC´en, slå förs till TRIAC´en sen reläet, för avstängning slå av reläet sen TRIAC´en. Då "ser TRIAC´en bara strömmen medan reläet är avstängt.
Detta gör att man kan dimensionera ned både reläet och TRIAC´en avsevärt.
Reläet ser aldrig till och frånslagsströmmarna och TRIAC´en behöver inte kunna hantera någon förlusteffekt särskilt lång tid (typ 100ms).
Ett billigt och bra tips som spar pengar samt utnyttjar det bästa ur elektronik och mekanikvärldarna.
TRIAC´ar har ett rätt stort framspänningsfall, vanligen mellan 1V och 1,4V så om du planerar att mata igenom några A så kommer du att behöva en kylfläns.
Ett sätt att komma runt det är att använda ett relä parallellt med TRIAC´en, slå förs till TRIAC´en sen reläet, för avstängning slå av reläet sen TRIAC´en. Då "ser TRIAC´en bara strömmen medan reläet är avstängt.
Detta gör att man kan dimensionera ned både reläet och TRIAC´en avsevärt.
Reläet ser aldrig till och frånslagsströmmarna och TRIAC´en behöver inte kunna hantera någon förlusteffekt särskilt lång tid (typ 100ms).
Ett billigt och bra tips som spar pengar samt utnyttjar det bästa ur elektronik och mekanikvärldarna.
-
- EF Sponsor
Jo, det stämmer att triac:en blir ganska varm.
Min idé är att vicka ner triac:en åt höger så den ligger ner, och sedan montera en så stor kylfläns som får plats
i lådan och hoppas det räcker.
Annars var ju relä-lösningen elegant.
Min idé är att vicka ner triac:en åt höger så den ligger ner, och sedan montera en så stor kylfläns som får plats
i lådan och hoppas det räcker.
Annars var ju relä-lösningen elegant.
-
Troligen så är ett relä billigare än kylflänsen. Sen är det ett litet helvete att få kylflänsen isolerad från TRIAC´en så den är alltid en personsäkerhetsfara.
Det är inte så att du klarar dig <4A för då har jag färdiga SSR som bara ligger.
Det är inte så att du klarar dig <4A för då har jag färdiga SSR som bara ligger.
-
- EF Sponsor
Jo, SSR är väl det naturliga valet när det gäller sånt här. Men de brukar vara så klumpiga och dyra.
Men det klart, ska man köra lite högre ström så blir kylflänsen väldigt stor. Sist jag testa en triac-lösning
körde jag nog bara 800W, och flänsen var ganska stor redan då. Vore bra om jag åtminstone klarar 6A.
Jag ska fundera på relä-lösningen en gång till, vill helst inte utöka kortytan så det kan bli rätt trångt.
Ett alternativ är att ta bort eller byta säkringstyp...
Men det klart, ska man köra lite högre ström så blir kylflänsen väldigt stor. Sist jag testa en triac-lösning
körde jag nog bara 800W, och flänsen var ganska stor redan då. Vore bra om jag åtminstone klarar 6A.
Jag ska fundera på relä-lösningen en gång till, vill helst inte utöka kortytan så det kan bli rätt trångt.
Ett alternativ är att ta bort eller byta säkringstyp...
-
37-076-35 5V 10A 19,10 SEK...
Skicka mig din adress via PM så skickar jag några 4A SSR (Crydom MP240D4) så kan du lägga till några fler utgångar enkelt.
Skicka mig din adress via PM så skickar jag några 4A SSR (Crydom MP240D4) så kan du lägga till några fler utgångar enkelt.
-
Sen om strömmen inte räcker så finns ju Sodjan´s erbjudande http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=32159
Dagens skörd. 12 kort 11 olika typer, Personbästa som man gjort på en gång.

är själv imponerad att jag inte ens behövde byta etsvätska någon gång, dock så har vätskan aldrig vart blåare

är själv imponerad att jag inte ens behövde byta etsvätska någon gång, dock så har vätskan aldrig vart blåare

lizerdboy, den där etstanken såg intressant ut. Har jag missat någon projektråd om den? 

Blixten från kameran lättade t.o.m upp den blå färgen som egentligen var mycket blåare
Nix det finns ingen projekt tråd om tanken. Den är köpt för många år sedan av någon härifrån EF, Jag fixade sedan till den.
Och nu skulle jag inte klara mig utan den.
Jag får upp tempen till 60-70?? " termometern som sitter i går i taket vid 60"
Och när man kör med luftbubblor så går det snabbt som attan, t.o.m vid sista kortet som jag körde nu när etsvätskan var blåare är blå
min setup

Nix det finns ingen projekt tråd om tanken. Den är köpt för många år sedan av någon härifrån EF, Jag fixade sedan till den.
Och nu skulle jag inte klara mig utan den.
Jag får upp tempen till 60-70?? " termometern som sitter i går i taket vid 60"
Och när man kör med luftbubblor så går det snabbt som attan, t.o.m vid sista kortet som jag körde nu när etsvätskan var blåare är blå

min setup

Jepp lådan byggde jag för några år sedan, ska bli en ny snart då jag saknar inställningsmöjligheterna för rör avstånden till kretskortet för uppe och nere uv-rören.
Den här lådan vart det så tajt med utrymme så att de undre rören är lite längre i från, eller att det är en annan typ av plexiglas. Men hur som helst så är det lite lite lägre styrka på under rören än på över rören.
Sedan så kör jag en vakuumram, vakuum pumpen är min lätt modifierade hetlufts maskin som jag har gjort ett uttag från pumpen.
det är den lådan längst bort i förra bilden.

Den silvriga lilla alu biten som sticker ut vid handtaget skulle vara där styrningen skulle kunna vippa fram, man kunde alltså skjuta in den i stora lådan.
Kontroller korten är gjorda med grafisk lcd och annat roligt, dock så insåg jag ganska snabbt att ag ville bygga en ny där jag har full kontroll över rör avstånden,
så kontroller korten åkte aldrig in i uv boxen.
Nu så lägger jag lite extra plastfilm på vakuum ramen för att minska exponeringen på övre sidan av kretskortet när jag kör, och det funkar bra.
Den här lådan vart det så tajt med utrymme så att de undre rören är lite längre i från, eller att det är en annan typ av plexiglas. Men hur som helst så är det lite lite lägre styrka på under rören än på över rören.
Sedan så kör jag en vakuumram, vakuum pumpen är min lätt modifierade hetlufts maskin som jag har gjort ett uttag från pumpen.
det är den lådan längst bort i förra bilden.

Den silvriga lilla alu biten som sticker ut vid handtaget skulle vara där styrningen skulle kunna vippa fram, man kunde alltså skjuta in den i stora lådan.
Kontroller korten är gjorda med grafisk lcd och annat roligt, dock så insåg jag ganska snabbt att ag ville bygga en ny där jag har full kontroll över rör avstånden,
så kontroller korten åkte aldrig in i uv boxen.
Nu så lägger jag lite extra plastfilm på vakuum ramen för att minska exponeringen på övre sidan av kretskortet när jag kör, och det funkar bra.
Senast redigerad av lizerdboy 12 november 2010, 09:05:07, redigerad totalt 1 gång.
Perfekt! Orsaken att jag frågar är för att jag planerar att bygga om min enkelsidiga låda och göra den dubbelsidig, men vakuumram. Hur har du gjort ramen? (närbilder!)
har tyvärr inga bilder, men den är väldigt simpel.
det är en plexiglas som jag fräste ut en kant/utfasning på runt om hela. denna utfasning är till för att minska bygghöjden då jag applicerat vanlig tätningslist
på utfasningen, men jag har märkt att det skulle behövas två vakuum ramar, en när jag kör standard 1.6mm kort och en när jag kör mindre än 1mm kort.
Men den blir riktigt kraftig och håller korten på plats.
Vet inte riktigt hur jag ska göra med vakuum ram version 2
bilden är för stor, men här är en annan bild på lådan
http://www.lizerd.se/images/wysiwyg/Por ... %A5da2.jpg
det är en plexiglas som jag fräste ut en kant/utfasning på runt om hela. denna utfasning är till för att minska bygghöjden då jag applicerat vanlig tätningslist
på utfasningen, men jag har märkt att det skulle behövas två vakuum ramar, en när jag kör standard 1.6mm kort och en när jag kör mindre än 1mm kort.
Men den blir riktigt kraftig och håller korten på plats.
Vet inte riktigt hur jag ska göra med vakuum ram version 2

bilden är för stor, men här är en annan bild på lådan
http://www.lizerd.se/images/wysiwyg/Por ... %A5da2.jpg