arvidb skrev:Okej, detta var kanske lite overkill men jag tyckte att det verkade kul att räkna på detta.
Givet att du använder ett motstånd med värde R och sedan fyra parallella set om en röd och en blå i serie, och givet att strömmen fördelas precis jämnt mellan de parallella seten (vilket givetvis inte stämmer), så får jag det till att du behöver R = 91 Ω för att hamna på 30 mA i toppström per set. RMS-strömmen är då knappt 14 mA.
Med R = 68 Ω får jag en toppström på 39 mA (RMS 18 mA).
Men inte omöjligt att jag räknat fel. Jag använde en linjär approximation av diodströmmen vs spänning, matchad till databladens grafer så gott jag kunde. Här är octave-scriptet som jag använde:
Men RMS-värdet är kanske inte så intressant. Den ifyllda ytan i plotten borde motsvara ljuset du får ut. Jämför det med hela ytan under 0,03 A, vilket är ljusutbytet du skulle kunna få med samma dioder på DC.
Sinuskurvan är alltså din 12 VAC; ifyllda kurvan är diodströmmen, och den sista kurvan är Vf för den blåa dioden:
AC_leds.png
Tänk vad tråkigt det hade varit om jag bara kört DC
Jag gillar ditt engagemang!
E Kafeman skulle nog hållit med dig men jag säger att AMR är överdrivna (av säkerhetskäl).
Mina dioder sägs tåla 30mA rms och det kan man väl ändå försöka hålla men peakströmmen sägs samtidigt vara 70mA med 10%d-c för mina blåa, jag tar inte det så allvarligt och tycker peakströmmen kan få vara 60mA 50% d-c.
Jag är inte ett dugg orolig för peakström, det är bara att titta på typ 1N4007 som tål 1A rms, peakangivelsen för den i datablad närmar sig 10A.
En annan sak jag inte oroar mig för i överdrivna datablad (märk att tillverkarna måste kunna garantera funktion under flertalet olika villkor och därmed också med marginal, naturligtvis) är backspänningen hos LED, jag har sagt det tidigare men jag har en grön standard-LED som har utsatts för 160V 25Hz i backriktningen i fem år och fortfarande funkar, märk att databladen typiskt rekommenderar max 5V
Ligger jag bara hyfsat nära 30mA rms så ser jag inga problem.
Förutom att min totala (ljus)effekt INNAN verkningsgrad bara kommer ligga runt 1W för samtliga LED-sets
Jämför det med mina tidigare 2% (siffran fådd i denna tråd) av 30W Halogen-lampor.
Fasen, det blir ju bara 0,6W
Vet förresten inte om jag klargjort det men såhär kommer jag göra (för krukorna står nära balkongfönstret så min LED-belysning kommer bara bli en hjälp-belysning i enlighet med den Chalmerska rapporten):
Fyra set a' blå+röd 3mm LED åt samma håll, efter fjärde set kastar jag om polerna men monterar resterande fyra set åt samma håll, detta gör det enkelt att gå över till DC om jag skulle irritera mig för mycket på blinkandet samtidigt som 25Hz är nära den frekvens man nätt och jämt kan se som blinkandes.
MVH/Roger