retro_65816.jpg
Här är början till en ny "mikrodator". Den här gången är processorn en Western Design Center W65C816S. Det är en efterföljare till 65C02 som fått ytterligare lite fler nya instruktioner, har 24 adressbits och 8-/16-bit valbart på de vanliga funktionerna i 65C02. Bithanteringen som tillkom i 65C02 och slukade 32 opcodes har utgått och ersatts av de vanliga 6502-instruktionerna utökade till 24-bit adress.
Vid tiden då det begav sig hade jag en Rockwell AIM-65, som efter hand byggdes på med först 80x25 CRT-display och sedan 16K ram och diskettenhet. Därefter 64K RAM och endast ett litet boot-PROM som kopplades ur när den startats.
Det här bygget kommer inte att få någon diskettenhet, men väl CRT-display eller driva en modern plattskärm. Den ännu tomma sockeln är avsedd för en 6345 CRTC, som klarar 4.5MHz chr/s, vilket räcker för att nå 32kHz linjefrekvens (vilket dagens skärmar kräver) vid 80 chr/row.
Minnet på denna täcker nästan alla dåtidens behov. Med bara 512K fattas det lite till 640K som ansågs heltäckande.

Just minnet är nog det som skiljer sådana här byggen mest mellan nu och då. Denna har 512K med en enda 32-foting köpt för en femtiolapp. Då hade min mikrodator hela kort med minne. Först 16K på ett kort med 2114 chip. Sedan 32K med hela 2KB i varje chip. 64K kostade dryga 4kkr...
PROM är bara för uppstart. Det kopieras till RAM, kopplas ur och det görs en till reset. De fyra högsta adressbits väljs med DIP- switch så samma PROM kan användas många gånger mellan raderingarna. För att ladda program och istället för eget tangentbord har den en USB-PIC som ansluts till min Linux-PC.
Skall försöka få den att köra programvaran från AIM-65. Processorn är helt mjukvarukompatibel. Programmvaran är mycket modulärt uppbyggd och på dåtiden var det inga problem att ersätta display och tangentbord med nya rutiner. Här blir det stökigare, men då källkoden till den avgörande delen är öppen och finns på fil skall det nog gå att assemblera om med nödvändiga ändringar. Hålls startadresserna för de olika rutinerna så bör det fungera... Något för en invalid som mig att pyssla med i vinter.
Ytterligare ett kort av samma typ är på gång, med en annan processor. Det blir andra försöket med denna. Det första visade sig ha ett för litet kort och sedan kom det så mycket annat emellan. Nu är jag invalid och virning är bra träning för stenhanden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.