Var hittar jag denna vu meter? (laga gammalt dynacord Eko)
Re: Var hittar jag denna vu meter? (laga gammalt dynacord Ek
I dessa sammanhang,felsökning på förstärkare och andra ljud källor kommer man väldigt
långt med enbart multimeter,dvs mätningar med DC och AC läge. Om man förenklar resonemangen
ganska mycket så är AC läge på din multimeter ungefär som osciloskop men du ser inte hur signalen
ser ut och att den mäter en genomsnittlig nivå. Men glöm inte bort att AC spänning kommer inte att
finnas om du inte har insignal/musik IN i apparaten. Det är det som man försöker fånga med
AC mätning när man inte har osciloskop.
Sen har du lite svårt att hantera mätområden på din multimeter. AC,DC, mV o vidare är
enheter som skall ställas in på multimetern innan mätning beroende vad som stå i manualen.
mV kan du inte använda på 25V. Och som andra säger försök att följa manualen som du fick av mig.
långt med enbart multimeter,dvs mätningar med DC och AC läge. Om man förenklar resonemangen
ganska mycket så är AC läge på din multimeter ungefär som osciloskop men du ser inte hur signalen
ser ut och att den mäter en genomsnittlig nivå. Men glöm inte bort att AC spänning kommer inte att
finnas om du inte har insignal/musik IN i apparaten. Det är det som man försöker fånga med
Sen har du lite svårt att hantera mätområden på din multimeter. AC,DC, mV o vidare är
enheter som skall ställas in på multimetern innan mätning beroende vad som stå i manualen.
mV kan du inte använda på 25V. Och som andra säger försök att följa manualen som du fick av mig.
Tack för en fin och utförlig beskrivning.breflabb skrev:I dessa sammanhang,felsökning på förstärkare och andra ljud källor kommer man väldigt
Jag tycker mig ha gjort sådär som du säger fast med undatag med AC mV på nr19 som rekommenderats.
Sen är problemet fortfarande att jag inte riktigt vet vad jag mätet på eftersom jag bara ser undersidan av kortet. Så jag får lösa loss massa kablar som jag får förlänga så att jag kan mäta på kortet på utsidan för att veta exakt vart jag ska mäta.
Finns det någon duktig i Göteborgsområdet som åtar sig sådana här jobb? Lite rädd för att inte få ihop allt som det var om jag börjar ta isär
- lillahuset
- Gått bort
Punkt 19 är ju tydligt utmärkt. Eller hur? Du behöver ju inte lossa något.
Okej. AC, mV. Röd spets på nr19 och svart på jord.lillahuset skrev:Punkt 19 är ju tydligt utmärkt. Eller hur? Du behöver ju inte lossa något.
Ger mig ca 80mV med 1khz ton och en låt jag spelade så fladdrade det mellan 20mV-50mV.
Kan du utifrån detta ana vad som är trasigt?
- lillahuset
- Gått bort
Ja, något efter punkt 19. Lite lågt kanske men du borde se lite fladder på VU-mätaren. Dags att mäta på transistorn.
Ja åter till grundproblemet om var den sitterlillahuset skrev:Ja, något efter punkt 19. Lite lågt kanske men du borde se lite fladder på VU-mätaren. Dags att mäta på transistorn.

- lillahuset
- Gått bort
Den sitter med största sannolikhet i närheten av "nedre" kanten på kortet eftersom den är inkopplad mellan 19 och instrumentet.
Om du med matningsspänningen avslagen mäter mellan jord (18) och komponenter med bendelning ~2,5mm (ser det ut som om R har) och hittar en med 0R på ena pinnen och 330R på andra pinnen så har du troligen hittat emittermotståndet (R204).
Gör du sedan motsvarande manöver och hittar 2,7k har du troligen hittat kollektormotståndet. Sedan är det bara att slå på matningen och mäta DC-nivåerna och om de ser bra ut AC-nivåerna.
Om du med matningsspänningen avslagen mäter mellan jord (18) och komponenter med bendelning ~2,5mm (ser det ut som om R har) och hittar en med 0R på ena pinnen och 330R på andra pinnen så har du troligen hittat emittermotståndet (R204).
Gör du sedan motsvarande manöver och hittar 2,7k har du troligen hittat kollektormotståndet. Sedan är det bara att slå på matningen och mäta DC-nivåerna och om de ser bra ut AC-nivåerna.
Okej, nu har jag hittat den. Mitt framför ögonen 
Se bild för resultat och uppmätta utmärkningar.
Testatmed signal.
Testton 1khz samt lite varierad musik.

Se bild för resultat och uppmätta utmärkningar.
Testatmed signal.
Testton 1khz samt lite varierad musik.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- lillahuset
- Gått bort
Vad har du för DC-spänning över R202? Det borde vara ca 3V. Har du ungefär den spänningen är det förmodligen transistorn som är trasig.
Ska mäta senare. Funderar på varför den är trasig? Kan någon annan trasig komponent orsakat transistorns haveri? Tex trötta kondensatorer?lillahuset skrev:Vad har du för DC-spänning över R202? Det borde vara ca 3V. Har du ungefär den spänningen är det förmodligen transistorn som är trasig.
- lillahuset
- Gått bort
Självklart, tänkte bara om det eventuellt fanns någon orsak. Och om jag behöver byta något mer i sådant fall när jag väl börjar löda loss kablar o grejer.lillahuset skrev:Saker går sönder ibland.
R206 är bara 50K ska enligt schemat vara 68K.
Spänning över R202 är DC 30V
Över emitter och bas har jag 3.3V
Spänning över R202 är DC 30V
Över emitter och bas har jag 3.3V
- lillahuset
- Gått bort
Jag antar att du inte lyfte på ena sidan på motståndet och då är det inte så konstigt. 50k = 68k // 189kR206 är bara 50K ska enligt schemat vara 68K.
Mycket märkligt. Mätt rätt?Spänning över R202 är DC 30V
Också märkligt. Spänningen mellan bas och emitter brukar vara ca 0,7V för en kiseltransistor.Över emitter och bas har jag 3.3V
Jo mätte två gånger och fick 30V
Ingen indikation på att det är fel på transistorn då?
Ingen indikation på att det är fel på transistorn då?