Platt luftkudde och tryckgivare = Mäta vikt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Re: Platt luftkudde och tryckgivare = Mäta vikt?

Inlägg av Al_Bundy »

Detta är tredje gången jag förklarar.

Det jag tänker göra är att göra en klassisk vattentanklab där jag har två hinkar på 30 liter (vinhink). En vinhink är ovanför den andra.

Dessa vinhinkar har en servo utan återkoppling. Det är snarare en 1/2" motordriven kulventil. Den enda återkoppling jag har är att väga hinkarna. Deriverar jag hinkens vikt när den minskar så kan jag räkna ut utflödet.

Sedan kommer det en tredje hink där längst under som ska fånga upp utflödet.

Det är utflödet jag finner är mitt mål. Men problemet är att det är svårt att hitta en flödesgivare som passar mig. De flödesgivare jag har tittat på är flödesgivare som mäter 1 liter till 30 liter per minut. Det är för mycket. Jag vill ha en flödesgivare som är 0 till 2 liter per minut. Men då kan jag inte ha en 1/2" flödesgivare.

Det är därför jag funderar på väga hinkarna.

Hinkarna är varma också och har en stor visp i sig.
Senast redigerad av Al_Bundy 30 juli 2016, 16:57:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

SeniorLemuren skrev:Alla möjliga kombinationer är föreslagna som fungerar. Men om du väljer att använda de 50 kg lastceller du redan har hemma, så är det troligen enklast rent mekaniskt att sätta dem i varje hörn av en lämplig skiva. Dessa givare är av samma slag som sitter på personvågar så de borde lätt klara +-1 hg eller bättre. Min badrumsvåg är såpass känslig så den ändrar värde om jag lägger en kabel och jag väger ändå närmare 140 kg. :)

Som jag nämnde tidigare så hade du nästan varit klar med vågen nu om du hade dragit igång ditt projekt för en halvtimme sedan. Men på mig verkar det som du inte kommit någonstans med detta projekt på flera månader, du står fortfarande och stampar på samma fläck och ställer i princip samma frågor, trots en uppsjö av bra förslag på lösningar från hela kunskapsbasen här på EF.

Så vitt jag har förstått så vill du styra någon form av "hemmbryggeri" och detta har du inte kommit någon vart med på många månader. Skall jag vara lite kritisk mot hur du försöker lösa denna automatisering så skulle jag vilja påstå att du från början har valt helt fel komponenter för att lösa uppgiften. En hallonpaj, med Linux som OS och en PLC-applikation på toppen är att skjuta Svenska mygg i Afrika med en elefantbössa.

Du har ideligen problem med att ta in data från kringutrustning på grund av att du inte klarar av att programmera din PLC. Hade du t.ex satsat på t.ex en Arduino DUE eller en chipKit uno32 i stället med alla tillgängliga givare, reläer, displayer m.m. som finns att tillgå så hade du varit i mål för länge sedan med ditt projekt och kunde nu i stället för att sitta vid datorn och leta lösningar, njuta av dina egenhändigt tillverkade produkter. :)
Jag vet att jag har stampat på samma problem i flera månader. Men jag har lyckats göra annat också i mitt projekt. Det är egentligen bara vikten som är problemet.

Men det är så mycket faktorer som spelar in. Varje hink har en stor visp i sig som drivs av en vindrutetorkarmotor. Därför kräver jag stabilitet.

Då är frågan vad man ska använda. Jag kräver stabilitet så det lutar mot dessa enkla givare.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Har du kollat denna? Flow range : 0-10LPM
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Denna har jag absolut missat. Jag har hittat två givare och det är en på 0.3-6 liter och andra är på 1-30 liter.

Men denna 0-10 liter låter vettig. Då slipper man allt sånt där jobb med att väga och ha stabilitet.

Men hur sant är denna 0-10 liter då? Den skulle lätt kunna känna av om jag hällde 0.5 liter vatten igenom under en minut?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

En singelpoint lastcell kan du skruva fast i hinken och i golvet så blir det stabilt så du kan sparka på hinken utan att det välter.
Se på Seniorens ölunderlägg men tänk golv och hink i stället för några små mässingbrickor.

Protte

PS
Sent inkommet inlägg

Om du har flera hinkar och flödesgivare efter varandra och den övre flödesgivaren släpper genom mera vatten än den registrerar så kan det bli översvämning på mitten....

Protte
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Jo jag vet. Men har du hört talas som balansekvationer?

Delta_volym_hink = inflöde_hink_uppe - utflöde_hink_nere

Integrera Delta_volym_hink och man får hur mycket volym som har lagts till eller tagits bort av begynnelsevolymen.

Om det är två hinkar, en nere och en uppe.

:)
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Al_Bundy skrev:Denna har jag absolut missat. Jag har hittat två givare och det är en på 0.3-6 liter och andra är på 1-30 liter.
Men hur sant är denna 0-10 liter då? Den skulle lätt kunna känna av om jag hällde 0.5 liter vatten igenom under en minut?
Tja. Antingen skriver du till leverantören och frågar, eller så köper du en och testar. Jag tror på det senare. Blir själv lite sugen att köpa en för test i och med att den även klarar Diesel.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Hur fungerar en sådan flödesgivare?

Jag vet om att den pulserar höga och låga pulser och av det kan man räkna ut en frekvens.

Men vi säger att Jag stoppar in denna i munnen och blåser svagt. Kan givaren ge signal då?

Är flödet proportionell med frekvensen under alla flödeshastigheter?

Jag vet om att det är en svår fråga då det inte finns något datablad. Men om ni får drömma ut av era arbetserfarenheter?
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

SeniorLemuren skrev:
Al_Bundy skrev:Denna har jag absolut missat. Jag har hittat två givare och det är en på 0.3-6 liter och andra är på 1-30 liter.
Tja. Antingen skriver du till leverantören och frågar, eller så köper du en och testar. Jag tror på det senare. Blir själv lite sugen att köpa en för test i och med att den även klarar Diesel.
Jag tror jag köper och testar. Jag menar...den måste kunna ge pulser vid 0.5 liter per minut. Annars är det ju skandal.
Senast redigerad av Al_Bundy 30 juli 2016, 18:11:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Al_Bundy skrev:Jo jag vet. Men har du hört talas som balansekvationer?

Delta_volym_hink = inflöde_hink_uppe - utflöde_hink_nere

Integrera Delta_volym_hink och man får hur mycket volym som har lagts till eller tagits bort av begynnelsevolymen.

Om det är två hinkar, en nere och en uppe.

:)
MEN OM FLÖDESGIVAREN INTE VISAR RÄTT.
Du får räkna hur mycket som helst, har du inte rätt siffror in så blir det aldrig rätt

Garbage in, garbage out.

Protte
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Om det inte visar rätt så är reglersystem fel.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Det är en LM331 Frekvens->Volt or Volt->Frekvens, som jag tänker använda mig av. I mitt fall blir det Frekvens->Volt.

Första frågan:

På sidan 15 i figur 18 kan jag se ett recept som omvandlar frekvens av höga och låga pulser till spänning. Problemet är att jag vet inte hur jag ska tolka denna formel:

Vout = fin * 2.08V * RL/RS * (Rt*Ct)

Vad är då V ? Jag ser ingen stjärna * mellan 2.08 och V. Ska jag bara tolka 2.08V som 2.08 på min räknare?

Det andra frågan:

På sida 16 i figur 19 så kan jag se en utökning av receptet som är lite mera av en precisionsrecept. Men detta recept säger att man kan använda sig av andra spänningar för att driva LM331 igenom att räkna ut en resistans för ett motstånd. Kan jag då använda samma formel: Rx = (Vs - 2V)/(2mA) om jag väljer tillämpa receptet i figur 18?

Så om jag väljer att driva min LM331 med 5 volt så blir Rx = 1.5 kOhm. Då Vs kan vara mellan 4.5 till 20 volt enligt databladet.

http://www.ti.com/lit/ds/snosbi2c/snosbi2c.pdf
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

LM331.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Tack. Jag har faktiskt sett denna hemsida för en stund sedan. Men jag föredrar att följa databladet.

Då återstår bara 2V och 2.08V. Det är bara en siffra och V indikerar bara att det är volt? Jag vet att det låter lite dumt, men med tanke på att man skriver inte formler så där.

Hur som helst så blev det dessa.
http://m.ebay.com/itm/3-8-DC3-5-12V-Wat ... Ciid%253A1

En 3/8" koppling blev det. Jag köpte dessa för att det fanns mer data lm dessa och dem verkar mer pålitlig.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Ok. Det är upp till dig. Lite underligt bara att du skriver :

>>Jag har hittat två givare och det är en på 0.3-6 liter och andra är på 1-30 liter.<<

och ingen duger eftersom, du tydligen vill ha en som är känslig för mindre flöden.
Jag föreslår då en givare som är specad 0-10 liter/min noggrannhet +-±0.5%

Då bestämmer du dig för en givare som är specad 0.3-10 liter/min och som inte anger någon noggrannhet överhuvudtaget.

Skälet till att du väljer den säger du beror på att:
>>Jag köpte dessa för att det fanns mer data om dessa och den verkar mer pålitlig.<<

Det som är viktigt är ju noggrannheten och det är klart att om man inte anger noggrannhet så är det inte speciellt pålitligt. Dessutom klarar den inte lägre flöde än 0.3 liter/min som du tidigare förkastade som ej tillräckligt lågt.

Jag tror jag lägger ner all inblandning i dina trådar hädanefter för ingenting verkar gå hem överhuvudtaget.
Skriv svar