Har någon byggt en horisontell CNC-fräs någon gång?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Uttis

Re: Har någon byggt en horisontell CNC-fräs någon gång?

Inlägg av Uttis »

Vad vill du ha för mått på motorn ? kan kolla i mina kataloger har för mig jag sett sånna du letar efter.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Något i stil med 80 x 80 x 60 hade suttit fint. :) Men det mesta runt omkring är intressant.

I det här paketet har dom ju lyckats baka i det mesta så det borde ju finnas smala servomotorer. Servo, encoder och broms ska helst inte vara längre än 100mm tillsammans.
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

På tok för bred. Jag behöver ha varvtalet om jag ska ha en utväxling på 160:1 och då får det inte vara en pannkaka för då kommer det kasta som F-A-N om man kör den i 3000rpm. Dessutom måste det finnas plats för skruvar och skenor.

Sen är ju 29Nm rätt överdrivet också. 29 * 160 = 4640Nm, det behövs inte. Har jag 1Nm på motorn räcker det gott.

Dom här är faktiskt rätt bra, jag kan få en R2AA06020F med broms och 17 bitars encoder (ger upplösning...?) och den är 97,5mm utan oljetätning och 104,5 med oljetätning. Är den av IP67 även utan oljetätningen så är det mitt absoluta första val då jag ändå tänkte kapsla in den någorlunda.

Finns även en 8020F variant som inte oem motor lagerför som har kraftigare broms, 2,55Nm istället för 6020F som har 1,37Nm. Denna är dock 102mm lång istället för 97,5mm hos 6020F, men det är lugnt. Ett hållmoment efter växeln på 400Nm borde väl räcka för bromsen? Svårt att se att spindeln skulle kunna rubba det.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det kanske är bättre att ta en lång och smal motor, och försöka få den bredvid Z-skruven?
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Osäker, isf kanske inte jag kan köra lika långt i Z, jag menar om motorn sticker utanför. Att ha motorn under kommer inte hindra skruven eller skruvens motor. Jag kommer kapsla in hela maskinen också, vill inte ha spån i hela huset.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

säter skrev:
ett servo med 4096 punkter får en upplösning på 655 360 punkter per varv eller 0,000549 grader per punkt.
Jag har 0.001grad i upplösning på mitt bord, och det måste man minst ha.
Det är på gränsen att man inte kan få bordet att stå helt rakt vid t.ex. 0 grader.
Insåg precis att en 17-bitars encoder har 131 072 punkter per varv. Det ger mig 0,000017 grader per punkt, lol...
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Verkligen, den verkar perfekt för B-axeln. Tänker dock inte köpa just de exemplaret, bygget ligger på is till vidare.

Det var menat att vara lite av en utredning varför ingen bygger horisontalare och vad som är problemen med att göra det.

Jag tror definitivt att jag ska starta detta bygge i framtiden men för närvarande känns ett vettigare bostad som ett viktigare problem. En mindre fräs kommer jag nog sätta igång med relativt snart men det blir ingen horisontalare.

Men posta mer sådana saker om nu stöter på något som verkar intressant. Jag klistrar in länken till produkterna här så det inte faller i glömska när de exemplaret är sålt: NSK SERVO DRIVE ESA

Är någon sugen på att bygga något sånt här färdigställer jag gärna modellen!
Skriv svar