Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)
Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)
Mina trycker knappt alls, har du någon bild?
Det verkar ha varit en synvilla, mätte med en vinkelhake och skivan verkar vara rak. Dock lutar den ca 1.3mm mellan botten och "portalskivan", alla bitar ligger an längs hela anläggningsytorna.. hmm det var värre. Det är mätt med 2 olika vinkelhakar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Oh en till Östersundare
dags för Makerspace Östersund ?
/Ulf

/Ulf
Det blir nog ett litet arrangemang isf, om du är förvånad över att se en till så kan det inte finnas så många här 

haha. jo.. det var ju lite mer ironiskt menat 

-
Re: Sv: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)
Märkte att en lite högre rund utskrift blev lite oval i Y-led och jag misstänker att spännaren i det ledet börjar slacka lite. Jag tycker den är lite svår att spänna och man vill ju inte dra åt skruven så att man deformerar dibond-skivan.
Hur upplever ni detta?
Hur som helst har jag nu gjort en liten extraspännare som spänner mot kanten på skivan och denna ska nog inte kunna börja slacka med tiden.
/Lasse
Hur upplever ni detta?
Hur som helst har jag nu gjort en liten extraspännare som spänner mot kanten på skivan och denna ska nog inte kunna börja slacka med tiden.
/Lasse
Jag gillar när det sitter så jag har nog dragit fast grejerna lite för hårt här och där, inte så jag krossar dibondskivorna på något sätt men små sättningar har det nog blivit :/. Är nog det jag upplever som sämst med det materialet.
Smart lösning på spännare, kanske blir en kopia på den om jag märker av liknande problem i framtiden. Det jag kan komma på är hur kanten på dibondskivan kommer se ut efter att du dragit åt, tänker så att det inte delaminerar?
Smart lösning på spännare, kanske blir en kopia på den om jag märker av liknande problem i framtiden. Det jag kan komma på är hur kanten på dibondskivan kommer se ut efter att du dragit åt, tänker så att det inte delaminerar?
-
Det visade sig att jag hade lite fel på mina inställningar vilket gjorde att plasten trycktes ut. Spännaren gjorde varken till eller från men nu är den iaf bra spännd och den kommer inte att vrida eller ge med sig så lätt och resultatet blir bra igen med korrigerade inställningar.
/Lasse

/Lasse
Hej!
Ungefär hur lång leveranstid har det varit för er som köpt kit från Nophead? Är sjukt sugen på att beställa ett men det är av yttersta vikt att leveransen inte sker förrän tentorna är avklarade...
Ungefär hur lång leveranstid har det varit för er som köpt kit från Nophead? Är sjukt sugen på att beställa ett men det är av yttersta vikt att leveransen inte sker förrän tentorna är avklarade...

Det tog tre dagar. Men den kom när jag var på jobbet en fredag, så jag fick vänta till måndagen, och bad UPS leverera till jobbet istället 

- Klas-Kenny
Kommer inte ihåg exakt men ja, det tar några dagar bara.
Så jag skulle nog rekommendera att du beställer tidigast ett par dagar innan tentan.
Så jag skulle nog rekommendera att du beställer tidigast ett par dagar innan tentan.

I måndags blev vår (min och hustruns) Mendel90 färdigbyggd. Jäklar vad kul vi hade de tre dagarna vi byggde den tillsammans.
Är såhär långt mycket nöjd och gillar hur enkelt det var att få ut första utskriften.
Gick dock raskt över till att använda Slic3r istället för Skeinforge då vi inte begrep ett smack av den sistnämnda och inte heller hittade vettig dokumentation. Mycket av anledningen till att det blev en Mendel90 var Klas-Kennys föredömliga byggtråd här på forumet.
Nu har jag en fråga. När första lagret ser ut som på bilden, vad ska vi börja titta på för inställningar då?
(Alltså de delar som inte riktigt blivit fyllda.)
Hälsningar
Nisse
Är såhär långt mycket nöjd och gillar hur enkelt det var att få ut första utskriften.
Gick dock raskt över till att använda Slic3r istället för Skeinforge då vi inte begrep ett smack av den sistnämnda och inte heller hittade vettig dokumentation. Mycket av anledningen till att det blev en Mendel90 var Klas-Kennys föredömliga byggtråd här på forumet.
Nu har jag en fråga. När första lagret ser ut som på bilden, vad ska vi börja titta på för inställningar då?
(Alltså de delar som inte riktigt blivit fyllda.)
Hälsningar
Nisse
Jag har en intressant fundering, jag mätte upp den extruderade plaststrängen på min skrivare enligt:
If the nozzle was home-made, or came from a source without a diameter given, then carefully measure the aperture as accurately as possible. One way of determining nozzle size is to very slowly (1mm/s) extrude some filament into free air and measure the thickness of the resulting extrusion1. This has the benefit of taking die swell into account, and consequently may be a useful thing to do even if the diameter is known.
Den medföljande nozzeln ska vara 0.4mm om jag inte har helt fel? Hur jag än mäter plasten blir den 0.5mm ganska exakt. Kan jag anta att nozzeln inte är av rätt storlek och att det skulle förklara mina problem med att hål blir för små och ytterkanter för stora?
Jag har fått ställa ner E-steps från 530nånting original till 400 för att få mått som stämmer. Känns som jag har kompenserat felaktig slic3r inställning med e-steps i firmware?
Tankar på detta?
If the nozzle was home-made, or came from a source without a diameter given, then carefully measure the aperture as accurately as possible. One way of determining nozzle size is to very slowly (1mm/s) extrude some filament into free air and measure the thickness of the resulting extrusion1. This has the benefit of taking die swell into account, and consequently may be a useful thing to do even if the diameter is known.
Den medföljande nozzeln ska vara 0.4mm om jag inte har helt fel? Hur jag än mäter plasten blir den 0.5mm ganska exakt. Kan jag anta att nozzeln inte är av rätt storlek och att det skulle förklara mina problem med att hål blir för små och ytterkanter för stora?
Jag har fått ställa ner E-steps från 530nånting original till 400 för att få mått som stämmer. Känns som jag har kompenserat felaktig slic3r inställning med e-steps i firmware?
Tankar på detta?
Efter närmare efterforskning så verkar det finnas ett fenomen kallat "Die swell" som innebär att plasten sväller efter att den extruderats ur nozzeln.
http://forums.reprap.org/read.php?1,72025
http://forums.reprap.org/read.php?1,72025
Hej,
Jag tänkte köpa en sån där indikatorklocka (för att kalibrera bäddens höjd) på ebay, s.k. "dial gauge" på engelska.
Nån som har tips på vad som är bra? Vilka dimensioner skall den ha om den ska passa hållaren som är tänkt att monteras istf extrudern? (man kan ju iofs göra en egen, men skönt att ha en färdig)
Ser en massa anonser med mekaniska för ca 50-lappen. Men de kan se ut på väldigt många olika sätt...
/David
Jag tänkte köpa en sån där indikatorklocka (för att kalibrera bäddens höjd) på ebay, s.k. "dial gauge" på engelska.
Nån som har tips på vad som är bra? Vilka dimensioner skall den ha om den ska passa hållaren som är tänkt att monteras istf extrudern? (man kan ju iofs göra en egen, men skönt att ha en färdig)
Ser en massa anonser med mekaniska för ca 50-lappen. Men de kan se ut på väldigt många olika sätt...
/David