Idag motkopplade jag mina JFET-förstärkare.
Jag applicerade 3k9 som återkopplingsmotstånd vilket tillsammans med 220R och en råförstärkning på 80 ger BF=4.
Jag satte dessutom dit en liten bygelomkopplare som vi på jobbet kallar "Lilla Blå" så jag lätt kan koppla i och ur återkopplingen för jämförelse.
Sen kopplade jag upp ena förstärkaren och observerade spänt skåpet för här fanns risk för självoscillation.
Jag började med att ha 47k som parallellt ingångsmotstånd (ditlödd i en RCA-hane).
Slog på förstärkaren medans jag mätte på utgången.
Fann till min stora glädje bara 25mVpp/100Hz brum.
Hmm, tänkte jag och kopplade in FG (utan att sätta på den).
Brum: Omätbart!
Lärdom: Låg impedans vid drivning reducerar brum (watch out för vissa balanskontroll-implementeringar, egen not).
För skoj skull provade jag även mäta brum omotkopplat och med 47k, nästan exakt 4ggr större.
Men som sagt, med FG inkopplad är brummet ohörbart.
Sen ställde jag in lämplig nivå mha Variable (4 rutor pp) för 1kHz ut i 4 Ohm (e.g 0,75Vpp=18mW).
Svepte sedan frekvensen först uppåt och sedan neråt tills antalet rutor i amplitud var 1,4.
Först läste jag av en hisnande frekvensgång men trodde inte riktigt på det och vred på tidbasens Variable, som mycket riktigt inte var i kalibrerat läge.
När jag fick mätt med rätt tidbas blev värdena:
BW(BF=4):
7Hz-30kHz (-3dB)
BW(BF=0): 35Hz-12kHz (-3dB)
BW(BF=0): 20Hz-20kHz (-6dB)
Så mycket kan alltså lite återkoppling göra
Magin stoppar emellertid vid att vi fortfarande har -6dB i spänning vid bandgränserna (dvs vid 20Hz respektive 20kHz).
Denna spänning kan inte ens den magiska återkopplingen ge tillbaka.
Så eftersom jag har Pmax(Musik, obs)=4W så är max uteffekt vid bandgränserna endast 1W (e.g 1/2W Sin om den inte distade så tacksamt fint).
Nu har jag alltså testat med så lite som 18mW och då finns inga bandgräns-begränsningar, om man säger.
Jag passade slutligen på att stegsvar-testa förstärkaren.
Jag rös nästan av välbehag när jag bara fick en liten (uppskattningsvis 5%) översläng på fyrkanten samtidigt som det inte fanns tillstymmelse till ringningar.
Överslängen bara kom där och dog sedan fullständigt ut.
Jag tror jag kan få bort denna översläng om jag cappar återkopplingsmotståndet, men jag väljer liksom min inspiratör Williamson att inte göra det.
Nästa lördag ska jag ta med mig kameran och ge er lite bilder.
Jag har av någon knepig anledning en förmåga att alltid glömma kameran
MVH/Roger
PS
Egen not:
1) F~80
2) Av~15
3) Ipod(5mW, 16R)~0,28Ve
4) 2W(sin, 4 Ohm)=>2,8Ve
5) 2,8Ve/15=0,19Ve<0,28Ve...