Bästa val bänkfräs runt ~120kg
Re: Bästa val bänkfräs runt ~120kg
Jag skulle nog satsa på en utväxling.
Om den inte orkar jogga utan belastning ens, så ser jag vissa faror när du väl kör skarpt med mer belastning senare.
Om den inte orkar jogga utan belastning ens, så ser jag vissa faror när du väl kör skarpt med mer belastning senare.
Lämna pinolen i fred och bygg om kolumnen istället, bättre på alla sätt.
Satte Z på kolumnen, verkar funka ganska bra med en Nema 34 8.2Nm utan utväxling.
Dock har jag stött på problem med Y... där jag kapade gängorna på utgående axel.
Se bild, jag har satt en bricka där och dragit en genomgående bult som jag slagit som en sorts spärr. Sedan har jag utöver det skruvat i den vanliga skruven.
Grejjerna sitter bra, men jag får ändå ett glapp som ökar allt eftersom... original satt ju en M6 skruv längst ut och drog ihop allt. Nu har jag inga gängor kvar...
Se bild.
Vad ska man göra tro ?
Gänga om stången med M8 och skruva en skruv först och sätta axeln efter ?
Dock har jag stött på problem med Y... där jag kapade gängorna på utgående axel.
Se bild, jag har satt en bricka där och dragit en genomgående bult som jag slagit som en sorts spärr. Sedan har jag utöver det skruvat i den vanliga skruven.
Grejjerna sitter bra, men jag får ändå ett glapp som ökar allt eftersom... original satt ju en M6 skruv längst ut och drog ihop allt. Nu har jag inga gängor kvar...
Se bild.
Vad ska man göra tro ?
Gänga om stången med M8 och skruva en skruv först och sätta axeln efter ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hej Daniel!
Har du rett ut om det är motorn som tappar steg eller om det är axelkoppligen som slirar?
Om kopplingen slirar är lätt att fastslå genom att göra ett streck på både axel och koppling och se om detta ändrar sig.
Har du rett ut om det är motorn som tappar steg eller om det är axelkoppligen som slirar?
Om kopplingen slirar är lätt att fastslå genom att göra ett streck på både axel och koppling och se om detta ändrar sig.
Nej, denna slirar inte (detta är Y, det var Z som stallade förut). Jag har nu även dragit en bult rätt genom axeln för att vara helt säker.
Det är ett glapp som med tiden uppstår pga. jag inte låst fast axeln ordentligt längst bak.
Original låser handveven fast hela axeln mot kullagret. Nu har jag inga gängor kvar och låser alltså endast med axelkopplingen.
Det är ett glapp som med tiden uppstår pga. jag inte låst fast axeln ordentligt längst bak.
Original låser handveven fast hela axeln mot kullagret. Nu har jag inga gängor kvar och låser alltså endast med axelkopplingen.
Lite svårt att förstå vad du menar men, förstår jag rätt om du ställer lagerspelet(axiellt) med axelkopplingen?
Japp. Har jag inget motstånd alls flyttar sig bara axeln, inte bordet.
Du måste väl få dit nån slags gänga så att du kan förspänna axiallagret.
Men jag förstår inte varför bordet skulle stå still om inte lagret är förspänt?
Ett glapp uppstår ja, men det låter som det står helt still?
Ett glapp uppstår ja, men det låter som det står helt still?
Förspänner jag inte så flyttar sig stången enbart... bordet kan man skjuta med handen fram o tillbaka hur lätt som helst.
Antagligen får jag bita i det sura äpplet och gänga axeln längst in och låsa den och ha kopplingen efter det...
Antagligen får jag bita i det sura äpplet och gänga axeln längst in och låsa den och ha kopplingen efter det...
Glappet borde inte öka om inte kopplingen flyttar på sig vilket den ju inte borde göra med en bult rakt igenom, är du säker på att det inte är motorn som tappar steg för att den inte orkar?
Ja... jag känner glappet med handen om jag tar bort motorn. Har just nu 0.2mm kompensering pga detta och det känns sådär.
Jag började på 0.08mm och den har nu vandrat utåt sakta...
Jag började på 0.08mm och den har nu vandrat utåt sakta...
Kan du kanske lägga fjäderbrickor innanför koppingen, pressa på kopplingen och sen dra i skruven så att den blir lite förspännd? Fullösning men kanske värt att prova om du inte orkar fixa riktig gänga och mutter.
Det är inte så att du har vobbel i stumpen som kopplingen sitter på då? I så fall måste ju något ge sig för att axeln skall gå runt - antingen att axeln böjer sig eller något annat. Och den typen av vickande rörelse är rätt bra på att jobba ut saker från sina fästen.
Vad du skulle kunna göra i så fall för att minska problemet är att se till att du bara har anliggningsyta så långt ut som det behövs radiellt. Om du kan sätta en liten ring, med ytterdiameter så nära innnerdiametern som praktiskt möjligt, mellan lager och koppling så kommer effekten av vobblet nog minska ganska mycket. Kopplingen kanske fortfarande måste arbeta sig ut och skapa sig ett spel, men sannolikt mycket mindre.
Vad du skulle kunna göra i så fall för att minska problemet är att se till att du bara har anliggningsyta så långt ut som det behövs radiellt. Om du kan sätta en liten ring, med ytterdiameter så nära innnerdiametern som praktiskt möjligt, mellan lager och koppling så kommer effekten av vobblet nog minska ganska mycket. Kopplingen kanske fortfarande måste arbeta sig ut och skapa sig ett spel, men sannolikt mycket mindre.
Tror det är gänga som gäller... lika bra o göra det riktigt.