Lite CNCfräs-funderingar (OBS! bildtung tråd)
Re: Lite CNCfräs-funderingar (OBS! bildtung tråd)
Ja DAP snacka om att han hade hittat konverteringsenheter för skalorna på hans nya maskin.
Hör med honom, han sa att han hittat dem på EBAY.
swapper skrev:Ja DAP snacka om att han hade hittat konverteringsenheter för skalorna på hans nya maskin.
Will do, tack!

Det var ju lite surt med skalorna.
Klarar verkligen TNC155 av att hantera sin/cos signal?
Det kanske redan sitter någon konverterare där?
Klarar verkligen TNC155 av att hantera sin/cos signal?
Det kanske redan sitter någon konverterare där?
Innanmätet i pulpeten dvs lådorna med styrsystemet är sålda. Så vad än kablarna varit kopplade i så är det borta. Men jag såg dap's tråd "inkoppling av glasskalor" är det som står där i aktuellt för mig med? Exelådor och vad han nu köpt
Hej
Kul med fler såna här roliga projekt.
Ja det stämmer att du behöver EXE boxar.
Alla gamla heidenhain styrningar och vanliga burkar DRO's har den sin cos signalen.
Fördelen med EXE boxarna är att du kan öka på upplösningen.
Nu kommer jag inte ihåg vad jag köpte men tror det var x50 och då förbättras upplösningen 50gånger.
Tyvärr har jag inte kommit någonstans alls med min deckelfräs där jag skall använda dom.
Skall börja nu i vinter igen och försöka få ihop det.
Lycka till
Kul med fler såna här roliga projekt.
Ja det stämmer att du behöver EXE boxar.
Alla gamla heidenhain styrningar och vanliga burkar DRO's har den sin cos signalen.
Fördelen med EXE boxarna är att du kan öka på upplösningen.
Nu kommer jag inte ihåg vad jag köpte men tror det var x50 och då förbättras upplösningen 50gånger.
Tyvärr har jag inte kommit någonstans alls med min deckelfräs där jag skall använda dom.
Skall börja nu i vinter igen och försöka få ihop det.
Lycka till
Okay, tack för svaret!
Då är ju nästa steg att räkna ut vad för exelåda som är aktuellt i mitt fall. Och där behövs en låda per skala alltså?!
http://www.heidenhain.de/de_EN/php/docu ... 9/file.pdf
Då är ju nästa steg att räkna ut vad för exelåda som är aktuellt i mitt fall. Och där behövs en låda per skala alltså?!
http://www.heidenhain.de/de_EN/php/docu ... 9/file.pdf
Det verkar vara gott om EXE-boxar till salu till hyggliga priser på Ebay.
Jag undrar om inte detta är enklaste vägen att gå?
Då passar även kontaktdonen från skalorna direkt.
Jag undrar om inte detta är enklaste vägen att gå?
Då passar även kontaktdonen från skalorna direkt.
Jag ligger och kollar ebay nu faktiskt. Men det finns så många alternativ, så jag vet inte vad som är för mig. Det där med upplösning och att räkna så att det stämmer med skalan och kflop 1Mhz.
http://www.ebay.com/itm/HEIDENHAIN-SCAL ... 2a2b0129b6 vore smidigt att hitta någon som har flera enheter till salu som denna. Antar att man inte gärna mixar olika modeller med olika upplösningar.
http://www.ebay.com/itm/HEIDENHAIN-SCAL ... 2a2b0129b6 vore smidigt att hitta någon som har flera enheter till salu som denna. Antar att man inte gärna mixar olika modeller med olika upplösningar.
Jag är iallafall inställd på kflop och kanalog, mach 3. Jag får börja i en ände och försöka ta beslut så jag inte fastnar ute på för djupt vatten med för många alternativ och velande så det blir ett evighetsprojekt. Givetvis förutsätter ju det att det bör funka från början. Och jag är ju lyhörd med andra förslag med. Men jag vill köpa grejer och komma igång om förutsättningar finns. Jag är säker på att servona ska funka och dess drivare. Så frågan är bara steg för steg vad som ska köpas och hur det ska kopplas.
Och allt kommer ju dokumenteras och presenteras här vartefter, så vi kan ju se det som ett gemensamt forumprojekt, och all ära går till er som hjälper mig i rätt riktning. Jag är n00b på hela CNC biten och ser detta som min chans att plocka upp grunderna att förstå och lära mig hur det hänger samman. Jag varvar med lite research och läsning kring ämnet, men eftersom min elektronikkännedom på detta djupa stadie gällande akronymer, komponenter etc så är det svårt att re ut det själv. Så någon dum fråga per sida får ni nog stå ut med.
för övrigt så verkar det ju inte vara ett helt straight forward-projekt då det till och med lämnat utrymme för er elgurus att klura på. Och det är kul att ge er en match! Hoppas att jag med eran hjälp kan ro iland detta. För själv så skulle jag nog fastna direkt. Men när bollen sätts i rullning, man blir varm i kläderna och börjar förstå grunderna så brukar jag vara snabblärd och vetgirig.
Och allt kommer ju dokumenteras och presenteras här vartefter, så vi kan ju se det som ett gemensamt forumprojekt, och all ära går till er som hjälper mig i rätt riktning. Jag är n00b på hela CNC biten och ser detta som min chans att plocka upp grunderna att förstå och lära mig hur det hänger samman. Jag varvar med lite research och läsning kring ämnet, men eftersom min elektronikkännedom på detta djupa stadie gällande akronymer, komponenter etc så är det svårt att re ut det själv. Så någon dum fråga per sida får ni nog stå ut med.

Det börjar bli en fräs igen. Skalorna återmonterade, spindel på g. Sen är det dags att rota i elskåpet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Här är en auktion på, om jag fattat rätt, en hel hög boxar.
http://www.ebay.com/itm/Exe-Boxes-650B- ... 4ab4191bba
Det kan vara värt att kolla om säljaren har några avklippta kablar som kan medfölja.
Jag misstänker att kontaktdonen är dyra.
Angående upplösning på boxarna, så får H.O ledsaga dig till vad som är lämpligt tillsammans med dina skalor.
Spindeldrivaren verkar det finnas dokumentation på.
Kolla vilka nummer på din befintliga Simodrive som är anslutna, och vilka kabelnummer dessa har.
http://www.ebay.com/itm/Exe-Boxes-650B- ... 4ab4191bba
Det kan vara värt att kolla om säljaren har några avklippta kablar som kan medfölja.
Jag misstänker att kontaktdonen är dyra.
Angående upplösning på boxarna, så får H.O ledsaga dig till vad som är lämpligt tillsammans med dina skalor.
Spindeldrivaren verkar det finnas dokumentation på.
Kolla vilka nummer på din befintliga Simodrive som är anslutna, och vilka kabelnummer dessa har.
Det senaste är att jag monterat bordet med sina 48skruvar och satt tillbaka spindel osv. Ska montera fast lagerbockarna för xskruven med och xservo. Sen blir det dags för att styra med elen!
tyvärr fastnar man lätt.

Om någon vill ta över projektet så är det bara att PMa. Jag tror inte att det lär hända något på länge ändå pga andra prior. Annars får den stå tills jag får nytändning.