Hur betraktar du en arduino som?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Hur betraktar du en arduino som?

Inlägg av psynoise »

Läs trådarna jag länkade till innan först

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 76#p982076
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Okej.

ARM är mer som AVR-miljön och man använder eclipse-liknande program som IDE.

Men är ARM någon framtida investering eller kommer det bli bortglömt? Arduino verkar vara hur hett som helst just nu.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Är det bättre att köpa en Scania långtradare än en Fiat Punto ??
Tja, vem vet. Det beror ju lite på vad man faktiskt behöver...
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Al_Bundy skrev:Men är ARM någon framtida investering eller kommer det bli bortglömt? Arduino verkar vara hur hett som helst just nu.
Arduino är inte hett alls i jämförelse, bara en piss i havet mot ARM. På Wikipedia står följande
Globally as of 2013 it is the most widely used 32-bit instruction set architecture in terms of quantity produced.[3][4] According to ARM Holdings, in 2010 alone, producers of chips based on ARM architectures reported shipments of 6.1 billion ARM-based processors, representing 95% of smartphones, 35% of digital televisions and set-top boxes and 10% of mobile computers.[5]
http://en.wikipedia.org/wiki/ARM_architecture
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Jo jag märker nu att en ARM är en arduino på steroider. Men det kommer väl också betyda att Arduino använder sig av en 32-bit processor förr eller senare?
Idag kan man ju köpa Arduino Due som har processorn Atmel SAM3X8E ARM Cortex-M3.
The Due has a 32-bit ARM core that can outperform typical 8-bit microcontroller boards. The most significant differences are:
A 32-bit core, that allows operations on 4 bytes wide data within a single CPU clock. (for more information look int type page).
CPU Clock at 84Mhz.
96 KBytes of SRAM.
512 KBytes of Flash memory for code.
a DMA controller, that can relieve the CPU from doing memory intensive tasks.
Så här är en Arduino som ARM. Eller har jag helt fel och inne och cyklar i skoaffären - igen?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

De flesta tänker på en 8-bit AVR när man tänker på "Arduino".
Självklart går det att stoppa på an ARM och kalla det också "Arduino".
Men det är ju inte längre en "vanlig Arduino"...
TobiasEinarsson

Inlägg av TobiasEinarsson »

Al_Bundy skrev:Eller har jag helt fel och inne och cyklar i skoaffären - igen?
Ja, om du vill lära dig att programmera en ARM-processor så köper du inte ett Arduinokort (även om det råkar vara är baserat på en ARM-processor). En Arduino DUE programmerar du likadant som alla andra Arduinos (med några mindre skillnader). Så i slutändan har du ändå "bara" lärt dig programmera en Arduino.

Om du vill lära dig att programmera ARM-processorer, skaffa ett utvecklingskit för ARM.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Självklart så skulle det vara underbart att ha kunskap om ARM.
Men jag ska ju bara skapa styrsystem. Elektroniska system som styr mekanismer. Då kanske arduino räcker gott för mig?
TobiasEinarsson

...ja, det "kanske" det gör. Men som jag har sagt tidigare, det är bara du själv som kan avgöra vad som räcker gott för dig (så länge som du inte talar om exakt vad det är du ska göra). Att "skapa styrsystem" är inte så "bara" i alla lägen.

En fråga: Är det något särskilt som hindrar dig från att bara testa Arduino och komma fram till om det räcker för dina "styrsystem"? Jag uppfattar det som att du ändå redan har bestämt dig för Arduino.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Det som har fått mig tveka på just arduino är just andra personer som anser att arduino är mer som "billigt enkelt hobbyverktyg".
Man är låst och man kan bara göra saker som är anpassat till arduino.

Men jag är inte ute efter att göra grafikkort eller övriga datorkomponenter.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Al_Bundy skrev: Jag frågade läraren inte vilken kurs det just var. Han sa bara att dem brukar undervisa i arduino för just utbildningsyfte, exempel hur praktiken fungerar.
Kursen är 100 % och 7.5 hp, dvs en månads studier. Då har man inte tid med AVR-studio-programerings miljön.
Nu blir jag ju lite nyfiken, och jag testade att söka på umu's site, och googla med site:umu.se men det enda man hittar är till nån flumkurs på "humlab", vilket är "konstnärligt universitet" hrrm..

Sen kan man ju fundera på exakt vad man lär ut på den aktuella kursen om man inte har "tid med" att lära ut utvecklingsmiljön.
TobiasEinarsson

Al_Bundy skrev:Det som har fått mig tveka på just arduino är just andra personer som anser att arduino är mer som "billigt enkelt hobbyverktyg".
Jaha? Men min fråga var vad det är som hindrar dig från att prova själv? Även om någon anser att det är ett "billigt enkelt hobbyverktyg" så betyder ju inte det att det inte räcker åt dig, eller hur?

Du köpte ju en Arduino MEGA-klon för ett år sedan. Du måste väl ha provat den en del sedan dess, antar jag? Då bör du vid det här laget veta om den räcker åt dig eller inte.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Glenn skrev:
Al_Bundy skrev: Jag frågade läraren inte vilken kurs det just var. Han sa bara att dem brukar undervisa i arduino för just utbildningsyfte, exempel hur praktiken fungerar.
Kursen är 100 % och 7.5 hp, dvs en månads studier. Då har man inte tid med AVR-studio-programerings miljön.
Nu blir jag ju lite nyfiken, och jag testade att söka på umu's site, och googla med site:umu.se men det enda man hittar är till nån flumkurs på "humlab", vilket är "konstnärligt universitet" hrrm..

Sen kan man ju fundera på exakt vad man lär ut på den aktuella kursen om man inte har "tid med" att lära ut utvecklingsmiljön.
Sånt där hittar du inte på umu's hemsida. Du måste ha kursnyckel.

Men är det inte så med alla kurser? Vissa kurser lär ut x och vissa lär ut y, men ändå handlar om samma sak ändå.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

TobiasEinarsson skrev:
Al_Bundy skrev:Det som har fått mig tveka på just arduino är just andra personer som anser att arduino är mer som "billigt enkelt hobbyverktyg".
Jaha? Men min fråga var vad det är som hindrar dig från att prova själv? Även om någon anser att det är ett "billigt enkelt hobbyverktyg" så betyder ju inte det att det inte räcker åt dig, eller hur?

Du köpte ju en Arduino MEGA-klon för ett år sedan. Du måste väl ha provat den en del sedan dess, antar jag? Då bör du vid det här laget veta om den räcker åt dig eller inte.
Jag köpte ingen Arduino MEGA-klon för något år sedan. Jag köpte en Arduino MEGA-ÄKTA från något år sedan från Kina, där dom egentligen produceras på ritkigt. Jag har testat den och det var mycket enkelt att koda.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Al_Bundy skrev:e
Glenn skrev: Nu blir jag ju lite nyfiken, och jag testade att söka på umu's site, och googla med site:umu.se men det enda man hittar är till nån flumkurs på "humlab", vilket är "konstnärligt universitet" hrrm..

Sånt där hittar du inte på umu's hemsida. Du måste ha kursnyckel.
Fast information om kursen måste det ju finnas ? kurskatalog ?
Men är det inte så med alla kurser? Vissa kurser lär ut x och vissa lär ut y, men ändå handlar om samma sak ändå.
handlar dom om samma sak borde dom väl lära ut ungefär samma sak ? ..Men jag var mest nyfiken på exakt vad det var för kurs som använde arduino, efterssom det enl min erfarenhet är ovanligt på högskolenivå, att den där flummiga konstkursen använde det är jag dock inte så förvånad över :)
Skriv svar