Stirlingmotortråden! :)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
bearing

Re: Stirlingmotortråden! :)

Inlägg av bearing »

Jag läste någonstans om en motor som hade ett arrangemang av "flärpar"/backventiler mellan kalla och varma sidan. Det gick även rör i långa omvägar . Om jag förstod rätt, var det var meningen att detta skulle skapa en fördröjning, som gjorde att mekanisk fasförskjutning inte behövdes.

Jag tyckte inte det verkade så bra, och läste inte vidare. Så tyvärr minns jag inte var jag läste det.
bellasoda

Inlägg av bellasoda »

Walle skrev:
bellasoda skrev: En stirlingmotor baseras på carnotcykeln. Den består av 4 delar, där gasen ändrar temperatur, volym och tryck på 4 olika sätt, och summan av integralen i ett pV-diagram blir positiv och genererar alltså ett arbete som går att utnyttja.

I ditt exempel så har du två delar på din cykel, 'fram' och 'tillbaka'. Den kurvan i ett pV-diagram kan inte omsluta en positiv area, utan blir bara en linje med noll i arbete ut, och enbart friktionsförluster.

Prova googla carnot cykel, men i huvudsak gäller delarna så här:
1. Gasen värms upp och trycket ökar, däremot hålls volymen (relativt) konstant
2. Volymen ökar men eftersom gasen fortfarande värms så minskar inte trycket så mycket.
3. Gasen kyls, men volymen hålls konstant, trycket minskar.
4. Volymen minskar men eftersom gasen fortfarande kyls så ökar inte trycket så mycket.

Stirlingmotorn utnyttjar när tryck-kolven vänder, för då hålls volymen ganska konstant under en relativt lång tid. Hänger du med?
Ja, nu när jag är i lite mer vaket tillstånd än tidigt imorse så var det "relativt" uppenbart. Men jag gillade din förklaring, kan nog erkänna att jag inte riktigt förstått hur en stirlingmotor funkar rent termodynamiskt förrän nu.

Jag hittade sidan jag råkade snubbla över, där idén kommer från: http://davesplanet.net/davesplanet/doub ... ng-engine/

Tidigt imorse såg jag också att han skrivit om det på ett stirlingmotorforum som jag reggade mig på för ett par dagar sen:
http://stirlingengineforum.com/viewtopi ... bf271c9ed5
Mitt svar var väl kanske inte det mest genomtänkta, men då hade jag som sagt inte sovit på 24 timmar heller ;)
Nä, men det är alltid bra att tänkte lite 'out-of-the-box'. :)

Det finns ju jättemånga varianter på stirlingmotorer, men grundprincipen är ju alltid det här med 90 graders fasförskjutning. Se till att du får med det så kan du nog få ihop något spännande! :)
bearing

Inlägg av bearing »

Varför ska det vara just 90°?
EDIT: d.v.s varför inte typ 75 eller 120?
ABBZ

Inlägg av ABBZ »

Bearing, Stirlingmotorns arbetscykel med 2 kolvar behöver det då den har vridmoment hela varvet och man skulle tappa effekt att ändra på det.Den både trycker och suger.
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

Jag hade en gnagande känsla av att 90° fastförskjutning mellan kolvarna inte nödvändigtvis är det optimala i praktiken. Detta "bekräftas" på sidan 32 i dokumentet som SeniorLemuren länkade till:
Depending on the actual design of the engine and the gas flow path, the ideal phase difference may be less or more than 90°, sometimes significantly.
Detta kanske kan liknas med att insugs- och avgasventilerna på en Ottomotor inte öppar/stängar exakt vid övre och nedre dödläget.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Om ni kollar på vevtappen på V-161 motorn, ser ni att man har förskjutit tapparna några grader.
Om det har någon stor betydelse är nog tveksamt.
aske

Inlägg av aske »

Har även sett video på en stirling där man har motor kopplad till displacerkolven. Vet förvisso inte om det var här den länkades och om den användes för optimisering av det för den delen.
bellasoda

Inlägg av bellasoda »

bearing skrev:Varför ska det vara just 90°?
EDIT: d.v.s varför inte typ 75 eller 120?
Det kan vara annat än 90°. Det står om detta och mycket annat i nedanstående dokument:

http://solikhinugm.files.wordpress.com/ ... engine.pdf

Bl a så står det om den optimala kompressionen som funktion av temperaturskillnad, väldigt bra att ha koll på om man praktiskt ska designa en stirlingmotor! :D
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Hittade ett helt avsnitt av vetenskapens värld som handlar om just Cleanenergy och Stirlingmotorer:
http://vimeo.com/10603675

En lite kul sak, det är både bil, buss, båt, ubåt med i reportaget. Klart sevärt!
bellasoda

Inlägg av bellasoda »

Den här tråden fick mig att sätta fart. :)

Nu har jag beställt hem rostfritt och aluminiumrör från maskindelen.se. Tätningar har jag beställt från tatringen.se, jag kom fram till att o-ringar inte skulle duga så jag tog teflonbelagda tätningar.

Jag får väl ta och starta en projekttråd, men målet blir iaf att bygga två beta-cylindrar på 40mm diameter och driva en generator på kanske 200-300 Watt.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Har du någon skiss på hur det hela ska se ut?
Jag tänker på tätningar och sådant.

Med 40mm borrning, borde du kunna ta ut betydligt mer än 300W.
bellasoda

Inlägg av bellasoda »

En enkel skiss över cylindern:
Bild

Jag gjorde en snabb beräkning över effektiviteten och antog 25% förluster i form av friktion, då skulle jag få ut 127 Watt för en cylinder vid 500 rpm vid en temperaturskillnad på 500 grader. 500 rpm och 500°C deltaT är bara uppskattningar. Sätter jag in 700°C deltaT, 1000 rpm och 5 % förluster så får jag 520 Watt per cylinder.

Egentligen har jag ingen aning vad som är rimligt, jag tänker att jag bygger den, sen mäter jag utgående moment och varvtal och så designar jag en generator utefter det. :D
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Spontant tycker jag effekten låter väldigt låg.
Hur mycket har du tänkt förtrycka motorn?
bellasoda

Inlägg av bellasoda »

Jag har inte tänkt förtrycka motorn. :D

Skulle det vara ett bekymmer så får jag ta tag i det då. Jag vill ju kunna montera ihop motorn med relativt enkla verktyg också.

Finns det några referenser på vad som är lämpligt tryck?
nhl21

Inlägg av nhl21 »

Har också varit i stirlingmotor tankar och tänkte att man skall utgå från ett Y-kompressor block från luft eller kyl-kompressor. Då har man vevaxel och en del annat klart också. Byta/modifiera cylindrar och kolvar så bör man ha en bra grund.
Skriv svar