Dom mindre kan man tex. köpa av minicircurit - mycket billigare att köpa från USA, dock måste man skicka in en slutanvändarintyg då det anses kan användas militärt... (sic) - med andra ord är det ibland bättre att köpa från europeiska företag som inte har det bekymret...
Annars är det Huber&Suhner, Spinner (speciellt om man skall ha låg-PIM varianter av effektdämpare, dock kostar lite), JFW har också använts en hel del http://www.jfwindustries.com/ men är inte valet om man skall ha låg IM-dämpare vid kritiska PIM-mätningar, men deras 50W är klart behändiga att ha i mätväskan för allmänmätningar och effektskydd för spectrumanalysatorn.
du får söka på deras kontakter för att hitta svenska representanter.
Obs - detta är inga lågprisprylar, vill man har något så när kontrollerad kvalitetsnivå så är det ovanstående tillverkare man kikar på även om det finns säkert massor som säljer RF-attenuatorer till lågpris på ebay
Det du vill ha förr eller senare är hybridkopplare, massor av adaptrar etc. men detta får du ta efter hand - detta är ingen billig hobby om man måste köpa nytt allting...
Jag kör med RG214 som mätkablar för det mesta då dessa är stryktåliga, låg loss och man kan kontaktera om när det börja bli gistna (krimptång är dock nödvändigt), visst man kan köpa 4000:-/st mätkabel, men dom sparar man till nätverksanalysatorarbete där fasstabila kablar är viktigt (fasstabil = dess elektriska längd och impedans rör sig inte så mycket fast man flyttar och böjer kabeln när man monterar på och av kabeln på tex. filter) - för enstaka mätningar fungerar även RG214 för detta om man rör kabeln så lite som möjligt från kalibrering till mätning.
RG223 fungerar inte alls lika bra i fältarbete då dessa ger sig i pressningen av kontakten allt för fort och innan man vet ordet av så har man gjort massor av mätningar under kanske flera dagar med bara några kardeler kontakterar mellan kabelns skärm och kontakten i sig och det blir att göra om...
SMA är också en bekväm kontaktgrupp när man skall ansluta på kortnivå och skall man finlira med mätningar på själva kortet så är MMCX behändig - dock får man köpa förpressad tunn kabel med MMCX-kontakter i ändan som man sedan klipper upp och löder in på kretskort när man skall delmäta - framförallt vid nätverksanalysatorarbete.
Nu så, lite (Stör)sändarmätningar
Re: Nu så, lite (Stör)sändarmätningar
Visserligen får man inte alls så bra mätvärden som speccan i sig är god för, men nog kan man bygga en duglig dämpsats av vanliga hålmonterade motstånd?
En lämplig spänningsdelare med tre motstånd i ett Y som ger 50 ohm utimpedans och inimpedans.
Jag håller för övrigt med, DC-block vill man ha. Se upp för att seriekondensatorer måste tåla spänningen/effekten som går in i speccan.
Jag har för mig att HP 859X-speccorna inte tål någon DC alls men jag kan minnas fel.
Tråden är för övrigt klart intressant. Jag vill verkligen se resultatet även med hyggligt korrekt avslutade utgångar på sädnarna.
I brist på bra dämpsats så skulle det gå att avsluta med ett 50ohm-motstånd och bara mäta med en trådsnutt på speccans ingång som får sväva strax invid 50-ohm-avslutningen. Ta gärna någon meter koaxkabel eller två så att speccan inte tar upp strålningen från själva sändarkortet.
För HF65 är den här övningen rätt onödig, där är nog alla överens om hur uselt den skräpar ner med övertoner, men de andra sändarna kan väl vara lite mer intressant.
Sidospår:
Det sägs att i stort sett all mer "seriös" piratverksamhet på FM upphörde när reklamkanalerna dök upp. De som SR inte ville anställa fick väl jobb på reklamkanalerna och alla blev nöjda
En lämplig spänningsdelare med tre motstånd i ett Y som ger 50 ohm utimpedans och inimpedans.
Jag håller för övrigt med, DC-block vill man ha. Se upp för att seriekondensatorer måste tåla spänningen/effekten som går in i speccan.
Jag har för mig att HP 859X-speccorna inte tål någon DC alls men jag kan minnas fel.
Tråden är för övrigt klart intressant. Jag vill verkligen se resultatet även med hyggligt korrekt avslutade utgångar på sädnarna.
I brist på bra dämpsats så skulle det gå att avsluta med ett 50ohm-motstånd och bara mäta med en trådsnutt på speccans ingång som får sväva strax invid 50-ohm-avslutningen. Ta gärna någon meter koaxkabel eller två så att speccan inte tar upp strålningen från själva sändarkortet.
För HF65 är den här övningen rätt onödig, där är nog alla överens om hur uselt den skräpar ner med övertoner, men de andra sändarna kan väl vara lite mer intressant.
Sidospår:
Det sägs att i stort sett all mer "seriös" piratverksamhet på FM upphörde när reklamkanalerna dök upp. De som SR inte ville anställa fick väl jobb på reklamkanalerna och alla blev nöjda