Personligen gillar jag inte kopplingar med transistor, stort motstånd och en jättekondensator. Det känns lite osäkert, eftersom det är svår att veta transistorns förstärkning, exakt vid vilken ström reläet drar osv... Som du ju har märkt. Hade jag gjort den här fördröjningen själv hade jag nog valt en 4093 CMOS schmitt-trigger NAND som i sin tur driver reläkortet. Den drar ingen ström på ingången vilket gör att du kan använda stora motstånd och relativt små kondensatorer. De slår om vid ca 50% av VDD - dvs. ~2.5 volt. Då går det lätt att beräkna tiden (fast kondensatorer brukar ha stor varation).
Det går givetvis lika bra att använda en OP-förstärkare (komparator), men då krävs det betydligt fler kringkomponenter. Men med en OP kan du justera omslags-spänningen, om det skulle vara någon fördel. Jag antar att en 555:a innehåller (minst) en OP samt färdiga spänningsreferenser (VCC*2/3 och VCC*1/3) och i så fall skulle även den fungera, om man bara får en utsignal som inte blir inverterad?
4093.GIF
Nu går det att räkna ut exakt vilka värden du ska ha på komponenterna.
Omslaget sker vid 0.5*VDD. Enligt formeln på bilden får vi då:
0.5 = (1-e^(-t/RC))
-->
e^(-t/RC) = 0.5
-->
-t/RC = ln(0.5)
-->
-t/RC = -0.7
-->
RC = t/0.7
-->
C = t/(0.7*R) eller
C = 1.44*t/R
och
t = 0.7*RC
välj ett värde på R , t.ex. 330k och en tid, t.ex 25 sekunder:
C = 1.44*25/330000
C = 1.09*10^-4 eller 109 µF
väljer du 100 µF får du tiden t = 0.7*330k*100µF =
23 sekunder.
(reservation för räknefel)
---------------------------------- EDIT -------------------------------
Så här ser 555:an ut:
Här ser man hur triggerfunktionen ser ut. Jag gjorde denna fördröjningskrets i LTspice:
555dealy.gif
V1 är USB ingången - 5 volt.
Vout går till reläkortet.
Dioden vid V1 ska inte sitta där.(Den har jag bara för att simulera att man tar bort kontakten när V1 blir noll).
Den här är ju smidigare än en 4093 eftersom 555:an bara har 8 pinnar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.