Arduino + NO brytare + LEDs?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
jesse

Re: Arduino + NO brytare + LEDs?

Inlägg av jesse »

när man öppnar dörren så vill jag att lysdioderna ska tändas. Men anledningen till arduinon är att jag vill att lysdioderna ska dimmas ner efter antingen 30 sekunder eller när dörren stängs.
arduino.gif
Nu sätter du brytaren direkt vid batteriet, så går ingen ström alls då dörren är stängd.
Öppnas dörren så tänds LEDarna direkt, samtidigt startar Arduino upp (kan det ta tre sekunder?).
När Arduino börjar "jobba" så sätter den utgången aktivt "hög".
Efter 27 sekunder börjar Arduino dimma med PWM under valfri dimningstid.

MOSFET på bilden är utbytbar mot NPN fast då krävs ett basmotstånd också.

Enda problemet (som går att lösa) är att om dörren stängs före dimningen är klar så kommer det att släcka LEDerna direkt.
Arduinon kan givetvis inte dimma ner då batteriet kopplas bort.

Men detta kan lösas med nån form av kondensator mellan batt+9V och GND så att du klarar matningsspänning i några sekunder till.
Här får man dock tänka efter lite: Då måste du ha nån slags ingång på Arduino som kollar om batteriet kopplats bort (dvs att det är sänningsskillnad över brytaren).
Arduino ska i så fall börja dimma ner omedelbart. Till viss del kommer dock kondensatorn att fungera som analog dimmer, men det brukar inte bli så värst linjärt.

(Ska man dimma analogt så kanske man lika väl kunde skippa Arduion helt och hållet och ersätta den med en 555:a. Och dimningen kan göras "linjär" med t.ex. en OP. Men då blir det ju något helt annat.... Eller skippa 555:an också och sköta allt med en dual-OP :oops: )
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Enda problemet (som går att lösa) är att om dörren stängs före dimningen är klar så kommer det att släcka LEDerna direkt.

Vem ser det om dörren ändå är stängd?
Lysdioderna sitter väl *inne* i skåpet!?
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

:tumupp:
jolerius

Inlägg av jolerius »

Nu hänger jag inte riktigt med. Men om jag kopplar sådär så tycker jag det ser ut som om jag matar LEDarna med 9V. Och det vore itne jättebraför LEDen som vill ha typ 3-5 V.. Någon kanske kan rita in hur det ska kopplas i aruinon?? Vet att jag inte kan särskilt mycke. Men ju mer hjälp jag får desto mer kommer jag lära mig. Vill verkligen lyckas med detta projekt.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

motstånden är på 470ohm, vilket drar ner spänningen till en lagom nivå för din LED.
Räkna själv på http://led.linear1.org/1led.wiz

EDIT:
Googla lite på Strömbegränsningsmotstånd och läs på om detta.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Bosen har rätt!

Det går givetvis att koppla dem till 5V också om man vill. Fast då kan motstånden vara lite lägre.

Orsaken att jag gärna kopplar lysdioder direkt till batteriet är att de då inte belastar spänningsregulatorn. Kopplar man de direkt så kommer värmen att utvecklas i motstånden istället.
jolerius

Inlägg av jolerius »

Men blir det ena benet till batteriet och det andra till en utgång på arduinon? Hur blir det med parallellkopplingen av LEDarna? Kommer de lysa sämre eller kommer det funka ändå?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

I och med att de har var sitt motstånd så fördelas strömmen lika. Strömmen går inte till Arduinons utgång - den går till MOS-transistorn och sedan vidare ner till GND.
jolerius

Inlägg av jolerius »

hur ska jag då lyckas styra dimningen av de efter en förutbestämd tidsintervall om jag inte har en utgång jag kan styra???
jagär verkligen jättokunnig på detta.. tanken är ju att jag ska kunna styra LEdarna så att de dimmas ner om dörren är öppen för länge. Och så vill jag ju ha ut så mycket som möjligt av batteriet. Det är därför som det kom upp från första början att LEDarna skulle anslutas till batteriet, för att de skulle starta fort. Och strömbrytarn ska styra strömmen så att arduinon går igång och gör sitt
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Du kommer att styra mosfeten vilken i sin tur styr din LED.
Nu måste du läsa på lite om vad en mosfet och en transistor är för något och hur man använder dom med en mikrokontroller.
jag gjorde en snabb googling och detta va det bästa jag hittade på de sekundrarna jag googlade :) http://www.ladyada.net/products/rgbledstrip/
jolerius

Inlägg av jolerius »

försökte läsa på, men fattar ingenting... Varför måste allting bli så himla krångligt?
Finns det verkligen inget enkelt, basic, sätt att lösa det här? Det känns som det borde gå att lösa på något väldigt simpelt sätt. Det är ju ändå bara LEDs och en strömbrytare som ska styras??????
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ...det borde gå att lösa på något väldigt simpelt sätt.

Alla lösningar du har fått har varit väldigt enkla.

> försökte läsa på, men fattar ingenting...

Jag är övertygad om att du förstår en del. Om du istället för att
svinga vilt omkring dig pekar mer specifikt på det som är oklart
så går det också att hjälpa till.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Som sodjan sa så är alla lösningar du har fått väldigt enkla, men jag har en liten idé till:

I ditt fall så har du radat upp dessa saker om jag inte missminner mig:
* Strömsnål (då den måste gå på batteri*
* Tända LEDsen snabbt
* Dimma ner LEDsen efter en stund

Jag gillar också mikrokontroller, men jag känner ändå att detta är något jag skulle försöka lösa utan en mikrokontroller (arduinon) eftersom det är lite overkill i detta projektet. Det finns en välkänd timerkrets som heter 555 och jag tror att det skulle vara rätt väg att gå.

Man skulle kunna tänka sig att man använder 555:an för att hålla kretsen sluten en viss tid och sedan dimmar ner ledsen på detta viset: http://pcbheaven.com/circuitpages/LED_Off_Delay/

Detta tror jag att det är den simplaste lösningen som överhuvud taget går att lösa för den funktionen du är ute efter men då får du använd din arduino till något annat projekt :).
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Nu är det väl för- och nackdelar med allt.

Arduino:
fördel: färdigt kretskort. Programmeringen i stort sett klar redan.
nackdel: skrymmande? dyr?

555:a

fördel: billig, liten.
nackdel: måste lödas på experimentkort eller etsat kretskort, många kringkomponenter, kräver kanske felsökning om man gjort nåt fel i lödningen.

Med tanke på TS kunskaper och vad som kommit fram i tråden verkar Arduinon vara ett utmärkt val.

jolerius>Varför måste allting bli så himla krångligt?

Egentligen måste du ju inte fatta allt. Bara koppla som schemat visar, så kommer det att fungera. Om du nu vet vilken sorts transistorer du ska köpa. Var handlar du nånstans?
jolerius

Inlägg av jolerius »

jag har möjlighet att handla lite vart det kräver.. men elfa lär det säkerligen bli
Skriv svar