HHO generator
Re: HHO generator
Det går att få rätt vettig verkningsgrad på ångmaskiner. Det är i allmänhet lättare att få en ren förbränning när det handlar om kontinuerlig förbränning i atmosfärstryck än i en motor.
-
- Inlägg: 15886
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
-
- Inlägg: 822
- Blev medlem: 23 mars 2009, 19:04:00
- Ort: Ystad
Re: HHO generator
Jag har för mig att det fanns redan på 90talet någon ångdriven bil som gjorde över 200km i timmen, men hur långt den kom vet jag inte, det går väl att googla på det. vi har problem med fukt på jobbet då vi svetsar membran på betong. det måste vara torrt. vissa säger att en droppe vatten kan bli en kubik ånga. det kan jag inte styrka.
Men jag skulle vilja prova att ha en pelletsbrännare som glödgar ett rör. utan på det röret ligger ett annat rör som är tätt slutet så det blir som en kammare. På det yttre röret sitter 10 st insprutnings-mojänger som srutar in vattendimma mot det inre röret
inte samtidig, utan först nr1 sedan nr 2 och så vidare så att man inte kyler ner innerröret för snabbt. kunde vara roligt o se om man kunde få
tillräckligt med ånga för att driva något framåt från kammaren. På så sätt slipper man värma en massa vatten , utan bara vfå röret glödgat.
För liten skorsten borde få upp värmen snabbare. Man får ha sotare-verktyg med sig när man kör på semester
googlade lite o hittade texten
Världens äldsta nu gällande fartrekord för bilar sattes redan 1906. Då körde ångbilen Stanley Steamer 204 km/h på Daytona Meach i Florida.
Det var lite innan det var ju lite innan 90talet som jag skrev. Men hade jag menat 1890 så var det senare
Men jag skulle vilja prova att ha en pelletsbrännare som glödgar ett rör. utan på det röret ligger ett annat rör som är tätt slutet så det blir som en kammare. På det yttre röret sitter 10 st insprutnings-mojänger som srutar in vattendimma mot det inre röret
inte samtidig, utan först nr1 sedan nr 2 och så vidare så att man inte kyler ner innerröret för snabbt. kunde vara roligt o se om man kunde få
tillräckligt med ånga för att driva något framåt från kammaren. På så sätt slipper man värma en massa vatten , utan bara vfå röret glödgat.
För liten skorsten borde få upp värmen snabbare. Man får ha sotare-verktyg med sig när man kör på semester

googlade lite o hittade texten
Världens äldsta nu gällande fartrekord för bilar sattes redan 1906. Då körde ångbilen Stanley Steamer 204 km/h på Daytona Meach i Florida.
Det var lite innan det var ju lite innan 90talet som jag skrev. Men hade jag menat 1890 så var det senare

Re: HHO generator
"vissa säger att en droppe vatten kan bli en kubik ånga. det kan jag inte styrka."
Det beror ju på tryck och temperatur. Men vid 100°C och atmosfärstryck går det åt 6dl vatten för att få en kubikmeter ånga, det är lite mer än en droppe.
Det beror ju på tryck och temperatur. Men vid 100°C och atmosfärstryck går det åt 6dl vatten för att få en kubikmeter ånga, det är lite mer än en droppe.
-
- Inlägg: 822
- Blev medlem: 23 mars 2009, 19:04:00
- Ort: Ystad
Re: HHO generator
Ja jag tyckte ju att det lät konstigt. jag tror att de får nog läsa på mer innan de uttalar sig. Jag har inte haft intresse av att kolla upp det.
Re: HHO generator
Vanlig luft ha en densitet på ca 1kg/m^3 det kan man ju utgå ifrån för att få ett uppfattning om vad som är ett rimmig värde.
Re: HHO generator
När jag byggde den här pjäsen,

Så var ett av dom stora problemen, att det är en strokead 489a med 13.6:1 i kompression och tanken att köra på E85. Den tanken slogs rätt snabbt i spillror med det höga cylindertrycket. Lösningen på detta problemet heter vatteninsprutning, vilket sänker temperaturen och kyler kolvarna effektivt. Spikningar och liknande försvann därefter.
Expriment gjordes med HHO cell på denna typ av motor, en Cheva 305 motor med uppskrämd kompression fick sätta livet till i vetenskapens namn, men konstateringen är att man kan inte producera tillräckligt med volym av gasen samt inte leverera den under tillräckligt högt tryck för att den skall kunna komplettera förbrännings kurvan av vanligt bränsle. Tester gjordes med både komprimerad HHO (snälla försök inte komprimera gasen själv, det är otäckt och kan sluta riktigt illa) men inte ens under komprimerat förhållande kunde det bidra till ngn direkt effektökning. Om man däremot körde HHO gas tillsammans med metanol i ett sk. flying toilet system och insprutning så vart metanolen lättare och starta på under kalla förhållanden.
I slutänden, det bästa användningsområde jag haft för HHO gas är för att värma glas i ett skärbrännar munstycke. Men ja energin in för o producera HHO gasen är så stor att ingen vinst direkt görs. Speciellt inte om man kör den från en bil generator. Expriment på 400V har även gjorts och en ansenlig mängd kan extraheras snabbt, men även en ansenlig smäll kan åstadkommas... Och där tillhörande brandkår, polis och diverse annat jobbigt.
Mina 2 öre i ämnet..

Så var ett av dom stora problemen, att det är en strokead 489a med 13.6:1 i kompression och tanken att köra på E85. Den tanken slogs rätt snabbt i spillror med det höga cylindertrycket. Lösningen på detta problemet heter vatteninsprutning, vilket sänker temperaturen och kyler kolvarna effektivt. Spikningar och liknande försvann därefter.
Expriment gjordes med HHO cell på denna typ av motor, en Cheva 305 motor med uppskrämd kompression fick sätta livet till i vetenskapens namn, men konstateringen är att man kan inte producera tillräckligt med volym av gasen samt inte leverera den under tillräckligt högt tryck för att den skall kunna komplettera förbrännings kurvan av vanligt bränsle. Tester gjordes med både komprimerad HHO (snälla försök inte komprimera gasen själv, det är otäckt och kan sluta riktigt illa) men inte ens under komprimerat förhållande kunde det bidra till ngn direkt effektökning. Om man däremot körde HHO gas tillsammans med metanol i ett sk. flying toilet system och insprutning så vart metanolen lättare och starta på under kalla förhållanden.
I slutänden, det bästa användningsområde jag haft för HHO gas är för att värma glas i ett skärbrännar munstycke. Men ja energin in för o producera HHO gasen är så stor att ingen vinst direkt görs. Speciellt inte om man kör den från en bil generator. Expriment på 400V har även gjorts och en ansenlig mängd kan extraheras snabbt, men även en ansenlig smäll kan åstadkommas... Och där tillhörande brandkår, polis och diverse annat jobbigt.
Mina 2 öre i ämnet..