Starta hacklab i Stockholm?

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av toffie »

Ännu en lokal som kanske kan vara något. Lite kringelkrokel runt i gatorna i Skanstull, men det går.
http://www.objektvision.se/desc.aspx?guid=118126052

416kvm, stor yta, som ett garage
Bild

"Lokaler på Erstagatan på Södermalm. Ytorna består av en mindre butikslokal samt en större garage/utställningsyta i entreplan. Infart/inlastning via garageport från gatan är möjlig. Total yta 416 kvm. Takhöjd 2,70 m. Två wc.Hyra 43.000 kr/mån inkl värme, fastighetskatt exkl moms. Ingen överlåtelse begärs."

Lite jä**a svindyrt bara, fast å andra sidan ingår värme :P 43k per månad var väl lite o ta i för en så fin lokal? :D
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Väldigt centralt, hötorget, 345-750kvm
http://www.objektvision.se/desc.aspx?guid=118076574

"Jakobsbergsgatan 22, City, Bra funktionell källarlokal."

"Trevlig stor entréhall, konferensrum för ca 10 personer, stor öppen del med pentry och plats för pausutrymme, öppet landskap med arbetsplatser, mindre samtalsrum, förråd, ett större och ett mindre omklädningsrum med dusch, två rum för arbetsplatser/konferens/showroom."

Bild
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Mer i Globen, stora utrymmen 1400kvm och 1750kvm

http://www.objektvision.se/desc.aspx?guid=118095377

http://www.objektvision.se/beskriv/98403416
(Kanske visad förut)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det är inget problem att få lokal ifall man betalar tillräckligt mycket. Så prisuppgift är nog essentiellt ;)

Någon idé hur mycket en förening kan dra in till lokalhyra?
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Det beror ju på antal medlemmar som betalar, det beror på vad man kan dra in i bidrag från kommunen för engagerande och kulturell verksamhet, riktar man sig även till de som är 15 år och uppåt kan man få in ungdomsbidrag. Det finns så många olika varianter att det i sig gör det svårt att söka bidrag :P

I övrigt vet jag inte, företag i sig sponsrar ju mest med produkter. Kanske om de får utrymme på sajten, i lokalen eller att man beställer saker av en viss shop så kanske man kan få delpengar till hyra av dem.
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

Jag följer tråden med intresse. Mitt undermedvetna försöker få mig att tro att jag behöver tillgång till fräs- och lasermaskiner i stora lokaler. Det kan vara aktuellt lite senare i framtiden.

Har redan en mindre (67m2) lokal i Bandhagen som jag delar med två andra "kufar" där vi håller på med screentryck, ljudisolerat studiorum och kontrollrum, elektromekhörna och kontor/relax/kök. Men vi kan inte ha så mycket verkstadsmaskiner där.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Självklart behöver du tillgång till fräs, laser m.m. i större lokaler med fler underbara och roliga EF-are ;)

Det är ju för övrigt fler idéer för vad man kan göra i föreningen vi pratar om; screentryck!
Både för kläder kan ju va skoj, säkert för tjejerna också. Men kan man inte använda screentryck för silkscreen på kretskort? Eller blandar jag ihop det nu?

Det är hur som helst något som kan vara skoj att ha för kretskortstillverkningen ;)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det är bra om lokalen är trivsam också så man tja.. trivs där. Det kan som bieffekt även ev flickvän göra då också ;)
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Hötorget, Sveavägen, 200-700kvm, lager/förråd
http://www.objektvision.se/desc.aspx?guid=118118710

"Det finns ett antal förråd/lager att hyra längre ner i fastigheten. Ett av ytorna är på ca 200 kvm och kan också användas som byggetablering. Lastkaj och lasthiss finns."

Bild

Skoj, men säkert inte lämpligt..
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vad är olämpligt med stället?
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Hammarby ~Sjöstad på ett ungefär, i närheten.. 500kvm
http://www.objektvision.se/desc.aspx?guid=108119382

Ganska bra egentligen, men tråkigt långt från kommunikationer :(
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

toffie skrev:Det är ju för övrigt fler idéer för vad man kan göra i föreningen vi pratar om; screentryck!
Både för kläder kan ju va skoj, säkert för tjejerna också. Men kan man inte använda screentryck för silkscreen på kretskort? Eller blandar jag ihop det nu?
Det här är jag själv inte så väldigt intresserad av att ha, men det kan ju ha att göra med att jag jobbar med det på dagtid :p

Men absolut kan väl screentryck vara en kul grej, om det skulle vara så att vi skulle få upp det här under våren så skulle jag nog kunna
få köpa ut vår gamla trycksnurra och ugn från jobbet för en hyfsat låg peng, dom står just nu bara på vårt lager i väntan på att säljas...
(men vi ska flytta framåt sommaren till ny lokal, och då ska dom vara borta...)

Går säkert att trycka kretskorts-silkscreen också, men tröjtrycks-ramarna är lite i klumpigaste laget och har i allmänhet för grov duk...
(går dock att åtgärda med en mindre ram med finare duk utan större problem)

Kollade med en kompis som har en lokal i huset jag länkade till tidigare, (dvs ulsvunda-lokalen)
och priserna ligger från 500kr och uppåt mot 750kr/kvm/år lite beroende på hur bra skick lokalen är i.
(dvs månadshyra på ca 20' för en 500kvm lokal med lasthiss i "sådär" grundskick)

EDIT: Påminner om att vi försöker hitta en tid för ett möte: http://www.doodle.com/eetupetbwu7p5xdh
Senast redigerad av Meduza 27 januari 2012, 16:13:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Det om lokalen, det låter bra, men det kommer inte gå i längden, folk kommer inte vilja åka över och igenom stan för att komma till något liknande. Priset är ju givetvis lockande, men jag kan nästan garanterat säga att vi kan ordna till riktigt bra priser även i city om man får förhandla lite.

Nej, givetvis kanske det inte är skoj för dig som jobbar med det :P Men vänd på det, du kanske skulle kunna visa andra hobbyister hur man gör, vad man ska tänka på och inspirera andra med dina kunskaper. Om du sen inte vill hålla på med sådant så kan ju du ägna dig åt andra saker som förhoppningsvis finns i lokalen också ;)

Det skulle ju helt klart vara kul med en riktig maskin och ugn? så man kan göra lite seriösare saker :P
Skulle säkerligen locka en hel del tror jag, om man tänker utan för EF-boxen ;)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det är alltså en fullstor sexramars manuell trycksnurra och en riktig screentrycksugn det handlar om:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Oj, det var ganska stort det :P Får utvidga sökningarna till 2000kvm så vi får plats :P haha
Men ändå, skoj.. Jag vet verkligen inte hur man gör med de där, men skulle va skoj att se på!

Södermalm, mariatorget, hornsgatan, 600kvm
http://www.objektvision.se/desc.aspx?guid=118137646

"Lokal med ett mycket centralt läge nära Mariatorget och Hornsgatan i charmiga kvarter på Södermalm. Nyrenoverade och ljusa lokaler med öppna ytor och fina skyltfönster mot gatan och även mot en trevlig gård. Ytan ca 600 kvm. Lokalen kan anpassa efter kundens önskemål."

Bild
Skriv svar