Har varit lite dåligt med uppdatering, det kom lite snö bl.a. så stora delar av måndag och hela tisdag var väl upptaget med snö och då driften till framaxeln gick sönder så går det ännu mera tid.
Framaxeldriften var turligt inte farligare än att en låsring givit upp och en splineshylsa som skarvar ihop mellanxeln hade åkt efter så 24 kronor fattiger så byttes alla låsringarna på hela mellanaxeln och det gick att fortsätta. Men så skitigt det kan bli efter 31 år under en traktor, blää.
Frågan om vilka trosförbund jag jobbar mot? Alla! IAF de som har piporglar och det är väl till 99% den kristna kyrkan, muslimerna använder väl mera den mänskliga rösten.
Till de elektriska bilderna. En orgelbyggare har haft sina egna idéer om hur det ska kopplas.
Det sitter en stor trefastransformator 400/42 volt, FÖRE transformatorn sitter det en kontaktor (det är ju som det ska vara) men denne byggare har satt en kontaktor EFTER transformator också, det är samma styrning till båda kontaktorerna.
Efter transformatorn är det säkrat 20A och då ska det vara minst 4 mm2 men det är inte så vanlig så man tar 6 mm2. Kontaktorn efter trafon är specad till 15 A och dessutom små anslutningar så vad gör man när det kommer en 6mm2. ja ni ser på bilden, man klipper bort en del och delar resten som om det vore 2 st ledningar.
En del kommer att reagera på att alla 6 trådarna kommer från samma håll men SAIA kontaktor är gjord så (är väl en rullkamkontaktor ser mer ut som ett relä för att vara lite tystare)
Kontaktor.jpg
En annan rolighet är att strömmen till fläkten (från samma kontaktor som transformatorn) går till fläktlådan där sitter det ytterligare en kontaktor som drar när det kommer ström på matningen. Funktionen blir som ett vanligt mekaniskt motorskydd.
Skulle kunna tänka mig att det blir så när orgelbyggaren hänger över axeln på elektrikern och talar om för denne hur han ska koppla.
Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.