Minneshantering i DOS?
Re: Minneshantering i DOS?
#Går det inte att ställa in Autocad på VGA ("Video Graphics Array")?#
Det finns dessa IBM alternativ:
15. IBM Color/Graphics
16. IBM Enhanced Graphics Adapter
17. IBM Proffesional Graphics Controller
Något VGA alternativ kan jag inte hitta.
Det här alternativet körde jag med förr i tiden.
Men det kräver speciell monitor+grafikkort.
4. Cambridge Micro-1024
#Bonusfråga: kan inte modernare versioner av Autocad köra Autolisp-program skrivna för äldre Autocad?#
Jag kollade upp det tidigare, och det ska gå med vissa modifieringar av Autolisp-programmet.
Jag gjorde ett försök och skaffade AutoCad LT, med tyvärr har det inte stöd för Autolisp.
#Alla "vettiga" VGA-kort kan väl emulera EGA, fast det kan kanske vara så att det inte funkar jättebra?#
Det är det jag funderar på. Man kanske ska prova ett grafikkort av annat fabrikat?
Det fungerade ju på förra datorn.
Det finns dessa IBM alternativ:
15. IBM Color/Graphics
16. IBM Enhanced Graphics Adapter
17. IBM Proffesional Graphics Controller
Något VGA alternativ kan jag inte hitta.
Det här alternativet körde jag med förr i tiden.
Men det kräver speciell monitor+grafikkort.
4. Cambridge Micro-1024
#Bonusfråga: kan inte modernare versioner av Autocad köra Autolisp-program skrivna för äldre Autocad?#
Jag kollade upp det tidigare, och det ska gå med vissa modifieringar av Autolisp-programmet.
Jag gjorde ett försök och skaffade AutoCad LT, med tyvärr har det inte stöd för Autolisp.
#Alla "vettiga" VGA-kort kan väl emulera EGA, fast det kan kanske vara så att det inte funkar jättebra?#
Det är det jag funderar på. Man kanske ska prova ett grafikkort av annat fabrikat?
Det fungerade ju på förra datorn.
Jag brukar inte uppmana till lagbrott men det kanske vore läge att söka på nätet efter en piratkopierad nyare version av autocad för DOS?
VGA kom 1987 eller nåt sånt, så det måste vara en ruggigt gammal version av AutoCAD du har.
Prova om PGA emuleras av ditt grafikkort, antagligen inte men värt ett försök.
Om du kan flytta grafikkortet från förra datorn så kan det kanske vara en idé.
En annan variant är att prova att köra din Autocad för DOS i en "kommandoprompt" i Windows eller i en komplett PC-emulator på en modern burk. Fast då kanske det blir problem med eventuellt hårdvarulås?
VGA kom 1987 eller nåt sånt, så det måste vara en ruggigt gammal version av AutoCAD du har.
Prova om PGA emuleras av ditt grafikkort, antagligen inte men värt ett försök.
Om du kan flytta grafikkortet från förra datorn så kan det kanske vara en idé.
En annan variant är att prova att köra din Autocad för DOS i en "kommandoprompt" i Windows eller i en komplett PC-emulator på en modern burk. Fast då kanske det blir problem med eventuellt hårdvarulås?
Alla "Riktiga" Autocadvarianter läser Autolisp.
LT som du märkt saknar den möjligheten.
Köra Autocad i ett fönster är nog dömt att misslyckas, möjligtvis i en virtuell maskin.
En annan variant är att skaffa Intellicad. Intellicad skall, efter vad jag förstått kunna köra Autolisp.
LT som du märkt saknar den möjligheten.
Köra Autocad i ett fönster är nog dömt att misslyckas, möjligtvis i en virtuell maskin.
En annan variant är att skaffa Intellicad. Intellicad skall, efter vad jag förstått kunna köra Autolisp.
God fortsättning Säter,
Vad blir konsekvensen om du inte lyckas lösa problemet med din gamla dator?
Vad blir konsekvensen om du inte lyckas lösa problemet med din gamla dator?
#Vad blir konsekvensen om du inte lyckas lösa problemet med din gamla dator?#
Jag kör med det nu, trots felet.
Det är lite störande bara att man måste klicka "lite fel" i menyn.
Det är naturligtvis något litet skitfel. Det fungerade ju på gamla datorn.
I värtsta fall skulle jag kunna släpa fram den gamla Cambridge-skärmen igen. Men där var haken att över 100MHz vart det problem med initieringen av grafikkortet.
#VGA kom 1987 eller nåt sånt, så det måste vara en ruggigt gammal version av AutoCAD du har.#
Det är 2.6 från 1987, så det är nog precis i skarven för VGA.
Tomas, du som känner till gamla AutoCad, har du någon teori om vad felet kan vara?
Det fungerar alltså som det ska på själva ritområdet, det är enbart på menyn i högerkant som upplösningen verkar diffa i Y-led.
Jag kör med det nu, trots felet.
Det är lite störande bara att man måste klicka "lite fel" i menyn.
Det är naturligtvis något litet skitfel. Det fungerade ju på gamla datorn.
I värtsta fall skulle jag kunna släpa fram den gamla Cambridge-skärmen igen. Men där var haken att över 100MHz vart det problem med initieringen av grafikkortet.
#VGA kom 1987 eller nåt sånt, så det måste vara en ruggigt gammal version av AutoCAD du har.#
Det är 2.6 från 1987, så det är nog precis i skarven för VGA.
Tomas, du som känner till gamla AutoCad, har du någon teori om vad felet kan vara?
Det fungerar alltså som det ska på själva ritområdet, det är enbart på menyn i högerkant som upplösningen verkar diffa i Y-led.
Senast redigerad av säter 25 december 2011, 19:10:46, redigerad totalt 1 gång.
He he, inte en susning, äldsta AC jag kört var V9, vilket troligen är en helt annan best än den du tampas med.
Vad är det för Lisp appar du har, är de nödvändiga?
Intellicad kan vara ett vettigt alternativ för dig (gissar att du inte är intresserad att punga ut de 40k som AC kostar)
Vad är det för Lisp appar du har, är de nödvändiga?
Intellicad kan vara ett vettigt alternativ för dig (gissar att du inte är intresserad att punga ut de 40k som AC kostar)
V9 var väl den som kom direkt efter 2.6? Så den borde vara kanska lika.
Hur var det nu, hade V9 även rullgardinsmenyer i överkant?
Körde även du med tvåskärmssystem på den tiden?
Hur var det nu, hade V9 även rullgardinsmenyer i överkant?
Körde även du med tvåskärmssystem på den tiden?
Just ja, ifall du har ISA-kortplatser i "nya" datorn så kan du ju stoppa i ett gammalt Herculeskort för tvåskärmsystem även idag, ifall du har någon skärm som kan visa en sådan signal 

Kan kolla vinden (är hos far & mor jul-ny år) efter ISA grafikkort om du vill säter
Grafikkortet i fråga är ett PV70-WinArtist, PCI-kort.
På den info jag kan hitta på nätet står det enbart XVGA.
Kan det vara så illa att det inte kan emulera EGA?
Den förra datorn, där allt fungerade, hade grafiken inbyggd på moderkortet.
MiaM:
Nja, dels börjar jag få lite tunnt med skärmar för Hercules/Monokrom.
Dels är datorn för snabb för att fungera ihop med Cambridge-skärmen.
Så att återgå till tvåskärmsystem, nej.
lgrfbs:
ISA grafikkort för VGA är av intresse.
Även Herculeskort kan vara av intresse.
Jag har fortfarande en maskin i drift med Herculesgrafik.
På den info jag kan hitta på nätet står det enbart XVGA.
Kan det vara så illa att det inte kan emulera EGA?
Den förra datorn, där allt fungerade, hade grafiken inbyggd på moderkortet.
MiaM:
Nja, dels börjar jag få lite tunnt med skärmar för Hercules/Monokrom.
Dels är datorn för snabb för att fungera ihop med Cambridge-skärmen.
Så att återgå till tvåskärmsystem, nej.
lgrfbs:
ISA grafikkort för VGA är av intresse.
Även Herculeskort kan vara av intresse.
Jag har fortfarande en maskin i drift med Herculesgrafik.
S3 Virge borde vara tillräckligt gammalt för att klara det tycker jag, att gå till ISA grafik är att backa till 80-talet i onödan Den tidigare datorn med integrerad grafik hade PCI- eller AGP- ansluten grafik, integrerad ISA eller VESA tror jag aldrig fanns (någon får gärna rätta mig om jag har fel här).
Tittar man tillbaka på de postade config.sys filerna i första inlägget så är display.sys bortkommenterad på den datorn som Autocad ej funkar på är det så fortfarande? Vad händer om du lägger till display.sys raden igen och explicit kommenderar S3-kortet att köra EGA?
C:\DOS\DISPLAY.SYS CON=(EGA,437,1)
Byt ut 437 mot 865 för Nordic charset sa Google.
Tittar man tillbaka på de postade config.sys filerna i första inlägget så är display.sys bortkommenterad på den datorn som Autocad ej funkar på är det så fortfarande? Vad händer om du lägger till display.sys raden igen och explicit kommenderar S3-kortet att köra EGA?
C:\DOS\DISPLAY.SYS CON=(EGA,437,1)
Byt ut 437 mot 865 för Nordic charset sa Google.
swesysmgr, bingo.
Jag tog bara bort "remmningen", sen fungerade det.
Dvs. DEVICE=C:\DOS\DISPLAY.SYS CON=(EGA,,1)
Ja ja, det var ett problem överstökat.
Nu ska jag göra ett test med en PS2-råtta. PS2 - Serie adapter.
Jag nämnde i en annan tråd att jag redan hade testat detta med dåligt resultat.
Men jag mindes fel, det jag testade tidigare var USB - PS2 - Serie. "trestegsraket".
Så det kanske finns hopp.

Jag tog bara bort "remmningen", sen fungerade det.
Dvs. DEVICE=C:\DOS\DISPLAY.SYS CON=(EGA,,1)
Ja ja, det var ett problem överstökat.
Nu ska jag göra ett test med en PS2-råtta. PS2 - Serie adapter.
Jag nämnde i en annan tråd att jag redan hade testat detta med dåligt resultat.
Men jag mindes fel, det jag testade tidigare var USB - PS2 - Serie. "trestegsraket".
Så det kanske finns hopp.

- FormerMazda
Kört en del med PS2 råtta i adapter, så det bör fungera.
Men i DOS behövs en driver laddas. Körde med G-MOUSE minns jag, gillade den för den var liten och snabb.
Om inte autocad laddar musdriver själv?
Hm, ibland saknar man den "gamla goda tiden".
Men i DOS behövs en driver laddas. Körde med G-MOUSE minns jag, gillade den för den var liten och snabb.
Om inte autocad laddar musdriver själv?
Hm, ibland saknar man den "gamla goda tiden".

Nej, det bör inte fungera med PS2->RS232.
EN förutsättning är att musen är specifikt konstruerad för detta (dvs har drivning för både PS2 och RS232), annars funkar det inte. (på samma sätt som USB->PS2, där musen har båda typer av drivkretsar och känner av vilken anslutning det är).
EN förutsättning är att musen är specifikt konstruerad för detta (dvs har drivning för både PS2 och RS232), annars funkar det inte. (på samma sätt som USB->PS2, där musen har båda typer av drivkretsar och känner av vilken anslutning det är).