Få en "ethernet-enhet" att lyssna till namn och IP-adress.
Re: Få en "ethernet-enhet" att lyssna till namn och IP-adres
I wirechark kan du väl filtrera så du enbart ser DHCP-meddelanden.
Destination HW-MAC i ett DHCP/Broadcast borde vara nollor, vill jag minnas.
Sender HW-MAC är den MAC adressen som sändaren har, av naturliga skäl.
Sender IP kan vara senaste tilldelade IP.
Destination HW-MAC i ett DHCP/Broadcast borde vara nollor, vill jag minnas.
Sender HW-MAC är den MAC adressen som sändaren har, av naturliga skäl.
Sender IP kan vara senaste tilldelade IP.
> I wirechark kan du väl filtrera så du enbart ser DHCP-meddelanden.
Japp, det kan jag säkert men just nu ser det ju ut som att mitt kort inte skickar nånting över huvud taget. Frågan är då som sagt om det skickar fel grejer och det av den anledningen inte syns i Wireshart eller om det beror på att jag har en switch och det är fullkomligt normalt att jag inte ser nått.
> Destination HW-MAC i ett DHCP/Broadcast borde vara nollor, vill jag minnas.
Ja, det är vad jag har för mig också men just nu hittar jag det inte igen bland alla papper.
> Sender HW-MAC är den MAC adressen som sändaren har, av naturliga skäl.
Jo självklart, och det är den - eller det är min avsikt i alla fall.
> Sender IP kan vara senaste tilldelade IP.
Japp, fast nu är den 0.0.0.0.
Ska ta nya tag ikväll.
Japp, det kan jag säkert men just nu ser det ju ut som att mitt kort inte skickar nånting över huvud taget. Frågan är då som sagt om det skickar fel grejer och det av den anledningen inte syns i Wireshart eller om det beror på att jag har en switch och det är fullkomligt normalt att jag inte ser nått.
> Destination HW-MAC i ett DHCP/Broadcast borde vara nollor, vill jag minnas.
Ja, det är vad jag har för mig också men just nu hittar jag det inte igen bland alla papper.
> Sender HW-MAC är den MAC adressen som sändaren har, av naturliga skäl.
Jo självklart, och det är den - eller det är min avsikt i alla fall.
> Sender IP kan vara senaste tilldelade IP.
Japp, fast nu är den 0.0.0.0.
Ska ta nya tag ikväll.
Det kanske inte skulle vara helt fel med en linux-burk där du kör WS och en dhcp-server.
Då kommer du att se alla paket, du behöver inte vara inkopplad på ditt hemma nät, en korsad kabel räcker.
Du har då ingen annan trafik som stör då du egentligen bara har ena och andra änden.
Då kommer du att se alla paket, du behöver inte vara inkopplad på ditt hemma nät, en korsad kabel räcker.
Du har då ingen annan trafik som stör då du egentligen bara har ena och andra änden.
Tack, det hade varit smidigt men att sätta upp en linux-burk och konfigurera en DHCP-server på den känns som ungefär samma inlärningströskel som det jag håller på med nu. Däremot skulle jag kanske plugga in mitt kort direkt till PC'n med en korsad kabel, då borde jag i alla fall se om och i så fall vad kortet skickar och ifall det liknar DHCP-discovery. Givertvis finns det inget som svarar så längre än så kommer jag inte med den lösningen men det vore i alla fall en början.
Jag hittade in Microsoft-artikel där det stod att destination MAC skall vara FF-FF-FF-FF-FF-FF för broadcast, jag har som sagt kört med 00-00-00-00-00-00.
Jag hittade in Microsoft-artikel där det stod att destination MAC skall vara FF-FF-FF-FF-FF-FF för broadcast, jag har som sagt kört med 00-00-00-00-00-00.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Behöver du en hub H.O så hojta till = portokostnad
Nu har jag i alla fall lyckats få iväg ett DHCP-discover-paket, giltigt verkar det också vara för DHCP-servern svarar med erbjudande om IP-adress och det fångades i Wireshark med switch mellan:
Så broadcast-meddelanden kan man i alla fall se "genom" switchen (verkar ju rätt logiskt). Jag tog Bengts erbjudande om en hub direkt, lär komma till användning när paketen inte längre går som broadcast.
Väldigt tillyxat än så länge men i alla fall....so far so good.
Väldigt tillyxat än så länge men i alla fall....so far so good.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bra!
Nu blir det ju bara en hub, men glöm inte bort om den är inkopplad.
På gamla jobbet skulle jag köra prestanda tester, samma som tidigare körts med en belastning ca 60Mbps FD.
Jag kom inte upp i mer än 4-6Mbps. Jag letade bland kod och processer, körde tom en gammal version.
Efter tre dagar hittade jag felet, lab-tecknikern hade petat in en 10Mbps hub, bara för att han behövde switchen som satt där. Sedan glömde han att byta tillbaks... .
Nu blir det ju bara en hub, men glöm inte bort om den är inkopplad.
På gamla jobbet skulle jag köra prestanda tester, samma som tidigare körts med en belastning ca 60Mbps FD.
Jag kom inte upp i mer än 4-6Mbps. Jag letade bland kod och processer, körde tom en gammal version.
Efter tre dagar hittade jag felet, lab-tecknikern hade petat in en 10Mbps hub, bara för att han behövde switchen som satt där. Sedan glömde han att byta tillbaks... .
Så DÄR ja, det tog lite längre tid än att redigera HOST filen men oj vad mycket jag lärt mig om DHCP.
Än så länge läser jag bara in lease-tiden, kvar att göra är såklart att använda den och se till att IP-adressen "lånas om" när tiden börjar ta slut men det ska inte vara några större problem. Den svarar nu på http://enhet (för avsaknad av bättre namn) men det var inte Client Identifier (option 61) utan Host name (option 12) man skulle använda för att det skulle fungera.
Som sagt, en del fix, trix och allmän finslipning kvar men överlag är jag rätt nöjd.
Som sagt, en del fix, trix och allmän finslipning kvar men överlag är jag rätt nöjd.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Notera bara att "den svarar på..." är ett lite felaktigt sätt att se på det hela,
och det kan leda till missförstånd. Din pryl svarar fortfarande enbart på IP
adressen... Det är något annat som "svarar" på namnet...
och det kan leda till missförstånd. Din pryl svarar fortfarande enbart på IP
adressen... Det är något annat som "svarar" på namnet...
Det är såklart alldeles riktigt sodjan - men det tror jag alla som följt tråden vet vid det här laget. Jag kan nu nå den via dess namn får det heta i fortsättningen.
Frågan är om DHCP-servern (i routern) nu "lämnar över" namnet till DNS-servern (i routern) eller om DNS-servern inte alls är inblandad än så länge. Jag har ju i alla fall inte komunicerat direkt med den. Egentligen spelar det väl ingen större roll men det vore intressant att verkligen förstå hur det fungerar.
Frågan är om DHCP-servern (i routern) nu "lämnar över" namnet till DNS-servern (i routern) eller om DNS-servern inte alls är inblandad än så länge. Jag har ju i alla fall inte komunicerat direkt med den. Egentligen spelar det väl ingen större roll men det vore intressant att verkligen förstå hur det fungerar.
Eftersom din router sannolikt använder ipmasq så är det exakt det som sker, DHCP-servern lämnar över infot via DDNS till DNS servern.
> ...eller om DNS-servern inte alls är inblandad
Det *måste* den vara (d.v.s "inblandad") !
Eller så har du namnet i din lokala "hosts" fil.
Det finns inget annat sätt att "slå upp" IP-adressen till ett hostnamn.
Antingen minns man numret "i huvudet" eller så kollar man i "katalogen"...
> Jag kan nu nå den via dess namn får det heta i fortsättningen.
Mycket bättre. Små fel i hur man uttrycker det kan ge stora missförstånd
kring hur det igentligen hänger ihop. The devil is in the details...
Det *måste* den vara (d.v.s "inblandad") !
Eller så har du namnet i din lokala "hosts" fil.
Det finns inget annat sätt att "slå upp" IP-adressen till ett hostnamn.
Antingen minns man numret "i huvudet" eller så kollar man i "katalogen"...
> Jag kan nu nå den via dess namn får det heta i fortsättningen.
Mycket bättre. Små fel i hur man uttrycker det kan ge stora missförstånd
kring hur det igentligen hänger ihop. The devil is in the details...
> Antingen minns man numret "i huvudet" eller så kollar man i "katalogen"...
Eller så fråga man någon annan
Eller så fråga man någon annan