Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Nu har jag fått lite hjälp med att fräsa alla hålen i panelen för motordrivarna. Inte så lätt att fräsa i tunn lackat plåt med så liten fräs (3mm). Men jag är ändå nöjd med resultatet efter lite filande.

Granitedevices-drivarna är inte helt praktiska när det gäller att ansluta bromsar. Det fick bli en lite annorlunda kabel till det (se bild nedan). Nu återstår funktionstester av den här lådan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Och så står fräsen numer på egna ben. Om än lite rangliga. Det behövs lite mer stadgande. Det går så jäklar många muttrar bara. Jag trodde inte att jag skulle behöva så många M8-skenmuttrar. Men de 50 jag precis köpte är snart slut. Skall jag sätta 4 vinklar på varje ben, som det förmodligen behövs, så kommer det att gå 16 muttrar/ben. 64 stycken det. Jag kanske kan fuska på rätt valda ställen och bara sätta två/vinkel.

Edit: Usch vilket golv jag har i garaget ser jag nu på bilden. Förra eller förmodligen förrförra ägaren tog och målade med en tät färg på ett källargolv gjutet direkt på grus blandat med sand (huset byggt 50). Måste ta och skrapa och måla om något år...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Pust, lite mjukvara som fungerar nu också... Jag har kört tester på servo-boxen, och den i sig verkar fungera bra. Men servodrivaren är det lite jobb med att trimma in. Jag trodde att jag hade bra inställningar, men ack vad fel jag hade. Ställa om, trimma, ställa om trimma...

Dock verkar jag nu till slut ha något som fungerar lite iaf. Kan köra motorn från Mach3. Det går säkert att trimma motorerna bättre, men jag har ju bara en testmotor än så länge, och inget sitter i fräsen. Så det skall ju ändå trimmas om senare. Jag har en liten känsla av att det kanske blir lättare i fräsen när motorerna får lite mothåll. Det sänker liksom dynamiken, dvs hastigheten saker kan ändra sig, när man lägger på lite massa. Det som kan förstöra istället är om det finns en massa glapp. Då blir det svårare skulle jag gissa.

Jag verkar ha en duktigt nice rush-in-current till 80V-agget. För 10A-säkringen poppar i proppskåpet ungefär var tredje gång jag pluggar in. Men det verkar inte gå sketamycket effekt när det väl är igång. Motorn blir inte varm, men servodrivaren blir några grader.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Hmm, har bråkat lite mer med Granite Devices-drivarna. Av någon anledning så får jag aldrig saker att fungera från power on. Slår jag på kraft och startar sedan Mach3 så svarar inte motorn på kommandon från Mach3. Man hör dessutom att motorn inte börjar reglera.

Men det jag märkte idag när jag drog igång systemet var att om Granite devices BOB-kort VSDEPI inte har kraft förrän motordrivarna fått kraft, så fungerar det direkt. Dvs man måste ha en startupsekvens som går, servodrivare kraft på, bob-kort kraft på, mach3 startar. Inte helt praktiskt eftersom BOB-kortet matas från USB. Och hur styr jag det.

Något att gå på är att motordrivarens gröna lysdiod lyser och den röda blinkar när jag ger bob kraft före drivare. En felkod som säkert står i databladet. Skall söka igenom det.

En helt annan grej angående CNC. Är det någon som lyckats skarva två kulskruvar? Jag har en för kort och en till lika lång utan mutter. Tillsammans lagom lång. Teorin: Svarva en tapp i ena och en ett hål i andra, applicera lim, tryck ihop, skruva muttern över skarven och vrid in till skruvarna passar som bäst.

Det blir motgång om kulbanan inte ligger centriskt runt själva axeln. Upptäcker man att den gör det innan får på något vis spänna upp skruvarna i kulbanorna när man skall svarva tapp och hål. Svårt? Ja förmodligen, men en utmaning. Det var min far som kläckte idén. Jag hade tänkt sälja skruvarna istället och för pengarna köpa en ny lagom lång. Men han verkar tycka det skulle vara spännande att prova, så varför inte låta honom.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Och så lite mek ritat. Vad tror ni om det här? Det är fäste för motor (egentligen växeln) och för mutten på skruvarna för X och Y. Markerat i blått.

Motorhållaren för X ser lite vek ut som den är där, men jag har förberett (ni ser de extra 6 hålen) för en balk till under den som den sitter i på bilden. Den balken tar stöd mot benen, och kan på sin andra sida sitta ihop med den övre balken för stadga.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av labmaster »

Om du väljer en 10 eller 15mm stålplåt så är motorhållaren inte vek vill jag lova. Att skarva kulskruven låter inte som någon bra lösning när du för övrigt bygger en så rejäl maskin.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Jag tänkte använda 20mm alu-plåt så som jag gjort med övriga delar.

Att skarva skruven är ju något som alltid går att ogöra på något vis. Jag har en för kort skruv idag, skarvar jag (min far) på en bit till så kan man köra med den delen eller låta bli. Han påstår att det blir sjukt starkt bara man använder rätt lim. Jag är beredd att låta honom prova, men är inte helt inställd på att det kommer att lyckas helt.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av dar303 »

Jag tror inte att det hår att skarva en kulskruv om man inte har en riktigt fin maskinpark, man bör nog svetsa och sedan slipa om den/härda...inte lätt!
Men jag skulle så klart bli positivt överraskad om det gick! Kulskruvar är ju inte så dyra, är det något känt märke så borde en ny längre skruv inte kosta mer än ett par tre tusen.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av labmaster »

Köp en ny skruv från Kina den kostar mindre än 1 000 kronor inklusive kulmutter.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Eftersom han skulle tycka det var kul och prova så kan jag låta honom. Han ser det som en spännande utmaning. Backupen att köpa ny skruv av samma typ eller helt ny från Kina finns ju alltid. Men ingen verkar ha provat skarvning innan, så det kan ju bli intressant att få ett resultat från det försöket, positivt eller negativt.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4844
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av gOry »

kan man inte göra krymppassning?
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Ja, det sitter ju som fasen. Men då får man nog hitta ett bra sätt att upplinjera skruvarna mot varandra. Med lim kan man prova skruva muttern fram och tillbaka över skarven medan man ställer in. Det kanske blir svårt att få muttern över en skruv som är värmd så att den blivit större. Kanske, jag vet inte...
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4844
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av gOry »

Men jag tror ifall du ska lyckas få in lim i mellan så är toleranserna så stora så de är lönlöst ändå.
Fast med krymppassning kanske man bara får ett försök i detta fall, kommer nog bli svårt att värma loss det igen.

Hur som så lär skruven behöva riktas efteråt, så jag tror som redan sagt att de är bäst att köpa ny!
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27064
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av tecno »

Jag hade tänkt sälja skruvarna istället och för pengarna köpa en ny lagom lång

Låter som en lysande idé, att ge sig på limtricket = åka med järnskrotet till tippen.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Och vad är det som säger att skruven blir förstörd efter misslyckad limmning? Bara att sticka av den precis vid skarven. Förlorar förmodligen dessutom inte det minsta på längden eftersom skruvarna idag inte har någon svarvning i änden vilket kommer behövas för lagring.
Skriv svar