Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)
Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)
Vore ju perfekt om det gick att vända bladen så att 2 gick åt andra hållet. Som sagt, det blir ju en hel del mer mekanik att bry sig om, servolänkage till pitchvariatorn, servon osv. Du ska nog ha rätt ok servon oxxo, så att de inte håller på och centrerar fel, går olika snabbt osv.
Hittade denna; härledning av tillståndsmodeller och Simulink-modellering av en quadrokopter: http://www.nada.kth.se/utbildning/grukt ... _08027.pdf
Om jag förstår koden till KKmulticopter rätt så är det bara P-reglering utifrån gyrona - skulle det inte vara bra med en liten deriverande verkan också?
Finns det nåt ställe på nätet som säljer radion billigare än att köpa en begagnad/kraschad helikopter?
Om jag förstår koden till KKmulticopter rätt så är det bara P-reglering utifrån gyrona - skulle det inte vara bra med en liten deriverande verkan också?
Finns det nåt ställe på nätet som säljer radion billigare än att köpa en begagnad/kraschad helikopter?
Kolla hobbycity.com, de har en fin 9-kanalare för 59 dollar.
Jepp, vore bra med lite PID, men han hade visst inte fått till det nå bra.. dessutom blir det mindre att justera om du bara kör D, dvs enklare att få ingång farkosten.
Jepp, vore bra med lite PID, men han hade visst inte fått till det nå bra.. dessutom blir det mindre att justera om du bara kör D, dvs enklare att få ingång farkosten.
Hmm... "hobbycity.com" gör en forward till "hobbyking"
Jag vet att HK säljer en prisvärd sändare men den är alltid slut, har du något artikelnummer eller modellbeteckning, kanske till och med en direktlänk?

Kommer inte lite då och då, men den tar snabbt slut då den är rätt poppis. =)
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... irmware%29
Viktigt att se till att man kör mode2, för annars sitter spakarna fel. =)
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... irmware%29
Viktigt att se till att man kör mode2, för annars sitter spakarna fel. =)
Sådär.. nu har jag varit och köpt alu-profil på bauhaus.
Köpte 15x15mm med 1mm gods. 2m kostade 119kr.
Nu funderar jag på vad jag ska beställa mer från HobbyCity..
Därför kommer här lite mer frågor
1. Batterier måste jag ju ha. Men vilka? Vad är bäst kombination på antal mAh samt C osv??
2. Laddare? Har sett några på Tradera är det nåt att ha eller finns det bättre/billigare på HC?
3. Batterivarnare.. förslag på någon bra?
4. Kommer antagligen att skaffa en 6ch sändare mottagare, Är denna bra? Läste någonstans att vi här i EU använder Mode1 tydligen?!?! Stämmer inte det Hubben?
5. BEC är det nåt jag behöver också? Förslag på sådan från HC?
Hoppas någon har lust att hjälpa mig nu med detta
/DeVille
Köpte 15x15mm med 1mm gods. 2m kostade 119kr.
Nu funderar jag på vad jag ska beställa mer från HobbyCity..
Därför kommer här lite mer frågor

1. Batterier måste jag ju ha. Men vilka? Vad är bäst kombination på antal mAh samt C osv??
2. Laddare? Har sett några på Tradera är det nåt att ha eller finns det bättre/billigare på HC?
3. Batterivarnare.. förslag på någon bra?
4. Kommer antagligen att skaffa en 6ch sändare mottagare, Är denna bra? Läste någonstans att vi här i EU använder Mode1 tydligen?!?! Stämmer inte det Hubben?
5. BEC är det nåt jag behöver också? Förslag på sådan från HC?
Hoppas någon har lust att hjälpa mig nu med detta

/DeVille
1. Turnigy har riktigt prisvärda batterier som verkar leva upp till de påstådda siffrorna. T.ex. DENNA verkar vara vettigt. Kapaciteten (mAh) vill du ju ha så mycket som möjligt utan att det blir för tungt för din flygmaskin. Urladdningståligheten (C) är också bättre ju högre den är, men det räcker ju att den är så hög att den orkar driva dina motorer osv. Kapacitet multiplicerat med C-värdet så får du hur mycket ström batteriet kan ge.
3. Om den är bra eller inte vet jag inte, men billig och har fått bra betyg: DENNA
4. Som sagt så är det MODE2 vi har här, men jag läste också på något ställe att det skulle vara MODE1, men det måste vara en felskrivning? Det vi använder i sverige är i alla fall MODE2. Det är den radion jag har köpt, står en del om den i min flygplanstråd. Extremt bra för priset, men den käkar batterier!
5. Beror på hur mycket ström dina servon m.m. drar. BEC finns inbyggt i fartreglagen, ju högre ström fartreglagen kan ge desto större ström brukar också den inbyggda BEC'en kunna ge. Jag gissar att du klarar dig fint utan extern BEC.
Men sen om man kopplar in fyra fartreglage till mottagaren borde de ju kunna leverera 4ggr så hög ström?
3. Om den är bra eller inte vet jag inte, men billig och har fått bra betyg: DENNA
4. Som sagt så är det MODE2 vi har här, men jag läste också på något ställe att det skulle vara MODE1, men det måste vara en felskrivning? Det vi använder i sverige är i alla fall MODE2. Det är den radion jag har köpt, står en del om den i min flygplanstråd. Extremt bra för priset, men den käkar batterier!
5. Beror på hur mycket ström dina servon m.m. drar. BEC finns inbyggt i fartreglagen, ju högre ström fartreglagen kan ge desto större ström brukar också den inbyggda BEC'en kunna ge. Jag gissar att du klarar dig fint utan extern BEC.
Men sen om man kopplar in fyra fartreglage till mottagaren borde de ju kunna leverera 4ggr så hög ström?
Jag svarar oxxo här..
Mina personliga åsikter och synpunkter.
1. Köp inte Turnigy accar, många har haft problem med dem och de jag har puffar efter ett par cykler. Zippy Flightmax från hobbycity kostar lika mycket och är betydligt bättre. 3s ska du ha, jag kör med 2200mAh eftersom att jag flyger det i min heli men allt däröver fungerar. 20C eller mer.
2. Laddare - Minst en Imax B6. Denna är bra till bra pris: http://www.fun2fly.se/laddare.htm
3. Lipovakt fungerar den squiz3r länkar till
4. Mode2 ska det vara, gas och rudd på vänstersticka, elev och aile på högersticka. Jag äger en sådan som länkas till, men den är asbökig att ställa in (måste kopplas till datorn) och fungerar sådär halvbra. Har kraschat ett par gånger pga den radion. Köp hellre http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... irmware%29 eller http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... Mode_2%29_ Där den första är mycket bättre. Jag har en sån som fungerar precis lika bra som min Spektrum DX7 och det går att få tag på moduler och mottagare lätt.
5. Du behöver ingen BEC. Småreglage har i stort sett alltid inbyggd BEC. Både SS och Plush reglagen har det. Det enda du behöver driva är mottagaren, inga servos osv som på ett flygplan/heli. De BEC:ar som sitter i ESC:arna räcker och blir över.

1. Köp inte Turnigy accar, många har haft problem med dem och de jag har puffar efter ett par cykler. Zippy Flightmax från hobbycity kostar lika mycket och är betydligt bättre. 3s ska du ha, jag kör med 2200mAh eftersom att jag flyger det i min heli men allt däröver fungerar. 20C eller mer.
2. Laddare - Minst en Imax B6. Denna är bra till bra pris: http://www.fun2fly.se/laddare.htm
3. Lipovakt fungerar den squiz3r länkar till
4. Mode2 ska det vara, gas och rudd på vänstersticka, elev och aile på högersticka. Jag äger en sådan som länkas till, men den är asbökig att ställa in (måste kopplas till datorn) och fungerar sådär halvbra. Har kraschat ett par gånger pga den radion. Köp hellre http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... irmware%29 eller http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... Mode_2%29_ Där den första är mycket bättre. Jag har en sån som fungerar precis lika bra som min Spektrum DX7 och det går att få tag på moduler och mottagare lätt.
5. Du behöver ingen BEC. Småreglage har i stort sett alltid inbyggd BEC. Både SS och Plush reglagen har det. Det enda du behöver driva är mottagaren, inga servos osv som på ett flygplan/heli. De BEC:ar som sitter i ESC:arna räcker och blir över.
Billigaste batteri (kronor per mAh) är detta 2200mAh 3S 20C. Vill man kunna dra lite mer än 40A kontinuerligt så rekommenderar jag detta 2200mAh 3S 35C. Jag kör de senare i en akrobatkärra och de är betydligt svalare efter en flygning än 20C batterierna.
Kul bygge!
Edit: Vad gäller laddare kan jag rekommendera denna om du vill ha budget eller denna om du vill kunna ladda med hög ström.
Kul bygge!
Edit: Vad gäller laddare kan jag rekommendera denna om du vill ha budget eller denna om du vill kunna ladda med hög ström.
Senast redigerad av janbjorn 23 september 2010, 22:25:46, redigerad totalt 1 gång.
Det där flightmaxbatteriet är riktigt bra, du får ut ungefär 45A ur det kontinuerligt. Jag har flugit min quad med ett 1800mAh 18C 2s acc och 12" proppar. Accen blir varm, men det fungerar.
Nanotech har jag hört både bra och dåligt om, jag tror man ska låta folk testa dem lite mer innan man köper på sig en massa sådana.
Nanotech har jag hört både bra och dåligt om, jag tror man ska låta folk testa dem lite mer innan man köper på sig en massa sådana.
Jag har 4 st nano-tech och flera på min klubb kör dem utan problem så jag rekommenderar dem starkt!
Quad är den nya CNC-maskinen på det här forumet, CNC var förra årets grej! 
Jag är också sugen!

Jag är också sugen!
Det är så ruggigt enkelt att få till en maskin som flyger bra, så det är bara att bygga. =)
Hur många accar behövs? Vilken spänning körs ESC:er och motorer på? Hur kopplas batterimonitorn in, en per batteri? Sitter den i hela tiden eller är det bara för att stoppa i och kolla status i fält?
Du har en acc i när du flyger. Lipovakten kopplas i balanskontakten på accen och sitter i. När accen börjar ta slut lägger motorerna nämligen av - men inte samtidigt.. Så den tappar lyft på ena sidan, slår runt, och går rätt ner i backen... (testat)
Du kan köra 2-3 celler på de där escarna och motorerna, 3,7V nominell spänning per cell, 4,2V fulladdat, dvs 7,4 - 11,1V.
Du kan köra 2-3 celler på de där escarna och motorerna, 3,7V nominell spänning per cell, 4,2V fulladdat, dvs 7,4 - 11,1V.