Val av microprocessor, RGB LED styrning

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
E85

Re: Val av microprocessor, RGB LED styrning

Inlägg av E85 »

Ignorerar du förslaget att skaffa en Arduino av nån speciell anledning?
dragon9226

Inlägg av dragon9226 »

Ehm.
Nej, jag har inte ignorerat det.
Valet beror lite på vem man frågar och vad man har tillgång till.
Men är Arduino mycket lättare än t.ex. AVR?
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Arduino är en plattform som använder en AVR-mikrokontroller (ATMega328) och ett eget språk som påminner om C och Java men är enklare att komma igång med. Plugga in USB-sladden i datorn och installera mjukvaran så är man igång. Blir man less på Arduino-språket eller IDE't av nån anledning så går det att koppla en vanlig ISP-programmerare till Ardunio-kortet och använda det som en vanlig AVR med AVRStudio eller vad man nu väljer.

Bild
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag har aldrig testat Arduino själv, men jag förstår att allt blir så mycket enklare. Man slipper göra ett eget kretskort för processorn med allt som behövs runtomkring. Det är ju väldigt enkelt att koppla på extra kretsar på stiftlisterna för att t.ex göra en sån där RGB-diod array eller vad man vill. Så visst är den bra. Men eget språk! :shock: Jag trodde man använde C förstås. Så alla bibliotek och funktioner till Arduinon är alltså oanvändbara utanför just den miljön....? Det var kanske ett litet minus - ska man lära sig ett programmeringsspråk så bör det väl vara ett som fungerar på de flesta datorer och processorer - inte bara Arduinon. Men det kanske är så likt C att det inte spelar så stor roll?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

För att få en snabb inblick i hur Arduino kod ser ut m.m.
så kan man kolla deras exempel på en 8x8 LED drivning:
http://arduino.cc/en/Tutorial/RowColumnScanning

Personligen kan jag tycka att det är lite för mycket "packeterat"
för min smak, men det betyder ju inget... :-)
snigelen

Inlägg av snigelen »

Det är C++. Kompileras med avr-gcc.

Men C++ som är så svårt och kluddigt tycker en del då. Men alla klasser är redan färdigskrivna och är väldigt enkla att använda. Den typiske Arduino-användaren kommer aldrig i närheten av att skriva en egen klass, eller ärvning eller virtuella metoder och allt vad det är. Så man skriver i huvudsak C och använder färdigskrivna klasser.

I bakgrunden finns alltid huvudprogrammet som ser ut i princip så här

Kod: Markera allt

#include <WProgram.h>

int main(void)
{
   init();
   setup();
   while(1)
      loop();
}
Anvädaren ser inte detta utan skriver bara funktionerna setup() och loop(). En annan skilnad mot "ren" C++ är att man inte behöver deklarera funktioner innan man använder dem, det fixar arduino-miljön innan kompileringen.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Men alla klasser är redan färdigskrivna...

Och det är sannolikt det som gör att det ofta sägs att Arduino
har ett "eget språk". För novisen är naturligstvis delayMicroseconds(),
lcd.print(), EEPROM.read() o.s.v en del av "språket", medans
andra säger att det "bara" är exempel på funktioner/metoder/klasser och inte
en del av "språket"...
snigelen

Inlägg av snigelen »

Jo visst är det väl så. Så det beror ju på vad man menar är "språket". Men eftersom det kompileras av en C++-kompilator (efter en liten förbehandling då) så tycker jag att det är C++ :)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Misstänkte väl att det inte var ett helt "eget" språk. C++ är ju bra, det ju inga problem eller begränsningar med det. Verkar ju vara smart uppbyggt med en massa funktioner. Kan väl inte bli mer likt Java (som också bygger på en oändlig mängd fördefinierade klasser). Du kommer att trivas som fisken i vattnet med Arduino!
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Nej ett helt eget språk är det inte men dom kallar det för "Arduino programming language" förmodligen till viss del för att inte förvirra och avskräcka nybörjare som tror att dom måste lära sig C/C++ helt från grunden. Det finns som sagt en del förenklingar.
dragon9226

Inlägg av dragon9226 »

Hejsan!
Nu har jag tagit kontakt med biblioteket i min stad.
Det visade sej dock att de inte hade böcker "Mikroprocessorteknik" och "Vägen till C".

Programmering:
De hade en bok av samma författare som "Vägen till C" fast om C++. Borde inte det vara mer rätt? Eftersom C++ är mer modernt, så borde man väll programmera/ kunna programmer mikroprocessorer med C++? ("Vägen till C" skulle de beställa in).
(Tillägg) Jag har bestämt mig av AVRISP på grund av vad jag har tillgång till. Därför undrar jag om ni tycker jag ska satsa på C eller C++?

Mikroprocessorteknik:
På denna titel hittade de två böcker (som den kan beställa) av olika författare, den ena av Per Foyer (2005) och den andra av Jörgen Johnsson (2004). Vilken är att rekommendera?
(Tillägg)
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Isåfall ska du satsa på C. Men läs inte ihjäl dig. Koppla upp och testa lite, läs andras kod, blinka med en lysdiod och bygg ut eftersom så kommer du igång snabbast.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Per Foyers bok handlar ju speciellt om AVR-processorer, är lättläst och enkel att förstå. Den är bra!

Jörgen Johnssons bok känner jag inte till , så jag har ingen aning om den är bra eller inte, men den verkar också handla om mikrocontrollers:
I ämnet Mikroprocessorteknik kommer ett helt nytt läromedel. Faktaboken behandlar mikroprocessorer och mikrocontrollers ur ett generellt perspektiv och är inte bunden till en speciell processor. Mätövningarna är uppbyggda kring en PIC mikrocontroller från halvledartillverkaren Microchip. PIC processorerna används inom många tillämpningar och är både enkla, roliga och kostnadseffektiva att arbeta med.
Men den handlar om PIC - (konkurrenten till AVR) - så om du väljer att köpa en Arduino (som innehåller en AVR) eller någon annan AVR-processor så kommer nog den boken bara att vara förvirrande, då man använder andra beteckningar på många saker och att kodexemplen är helt oanvändbara ( i alla fall för en nybörjare). Den är kanske bra om du väljer att arbeta med en PIC-processor istället.
dragon9226

Inlägg av dragon9226 »

Hej!
Nu har jag börjat fundera över reflektorer till mitt projekt med wake up lighten.
Jag har letat runt lite och tyvärr bara hittat (troligen lämpliga) på ett ställe. (Se länken nedan)
Så jag tänkte fråga om någon har något förslag på återförsäljare av lämpliga reflektorer för mina 5mm RGB led:s?

http://www.conrad.se/?article=153593

Ber om ursäkt för denna otroligt långa länk, jag lyckades tyvärr inte av någon anledning göra om den till en "knapp"....
(Ändring, nu blev den kortare)
(Tack så mycket för tippset Sodjan)
Senast redigerad av dragon9226 25 september 2010, 17:55:32, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Intressant länk...
Är du helt säker på att det inte fungerar med en kortare ?
Hur tänkte du igentligen !?

T.ex : http://www.conrad.se/?article=153593

EDIT:
OK, du han rätta under tiden. Dock fortfarande onödigt komplicerad.
På bilden, en bit ner till höger, står det "Länka till denna produkt:".
Kopiera länken i rutan nedanför den texten...
Skriv svar