Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27248
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki

Inlägg av tecno »

Har du kopplat bort fläkten på motorn?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35216
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki

Inlägg av säter »

tecno skrev:CN13 > sista schemat nere till höger
Ja just ja, men det sa inte så mycket.
CN13 verkar vara en ingång på PLCn.

Det är väl inte värre än att jag provar med trasiga säkringar, där jag kopplat bort kontakterna för säkringsövervakning?
Händer det inget konstigt då, så kör jag på med automater.
Det blir dyrt att offra FANUC-säkringar för felsökning.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35216
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki

Inlägg av säter »

tecno skrev:Har du kopplat bort fläkten på motorn?
Jag har kopplat bort fläktarna. (Det är för övrigt de fläktar jag bytte åt mig av dig.)
Med fläktarna inkopplade går säkringarna på¨0.1 sekund.
Med fläktarna urkopplade tar det 5 sekunder.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27248
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki

Inlägg av tecno »

Återstår då att grundligt mäta transformatorerna för vad jag kan se är dessa inblandade med spindelmotor fläkt på primär sidan, rätta mig gärna om jag har fel.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35216
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki

Inlägg av säter »

Återstår då att grundligt mäta transformatorerna
Jag tror att man ska mäta sekundärerna på transformatorerna.
Är det kortslutning där, visar det sig nog inte vid ohmmätning på primärsidan.

Ohmmätning i säkringshållaren ger ju rimliga värden, så jag tror inte på kortslutning på primärsidan.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35216
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki

Inlägg av säter »

Jag slipade bort övervakningsstiftet på två trasiga säkringar och satte i.
Konstigt nog lyste larmlamporna ändå.

Det gick inte att starta upp, så det är nog riskfritt att montera automater.
Mer om detta i en separat tråd.

Jag ohmmätte även transformatorerna på sekundär och primär.
Primär visar samma värden som i säkringshållaren
Sekundär visar ungefär 5 ohm.
Ingenting isärkopplat.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14919
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki

Inlägg av swesysmgr »

Säger inte så mycket då eftersom något annat med låg resistans kan ligga parallellt med respektive lindning.

Du måste mäta över en sluten krets där enbart multimetern och lindningen (en i taget) ingår. om det hänger en massa annat junk på en ensam gren borde inte spela någon roll så länge spänningen inte är på och det kan matas in ström fel väg som stör mätningen.

Det fungerar lika bra att koppla loss båda polerna från respektive lindning men tar du bara loss en kabel åt gången blir risken att råka koppla fel mindre.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35216
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki

Inlägg av säter »

Jag vill försöka så mycket som möjligt innan man börjar löda loss saker.
Transformatorerna är tyvärr lödda.
Dessutom tillsammans med motståndet och kondensatorn.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14919
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki

Inlägg av swesysmgr »

säter skrev:Jag slipade bort övervakningsstiftet på två trasiga säkringar och satte i.
Konstigt nog lyste larmlamporna ändå.
SQC-kortet 8sidan 3 på ritningen) har separat spänningsmatning via f7 och T4 på sidan 1.

FA på sidan 1 verkar vara något slags övervakning av fläkten FMA på sidan 1, om du kopplat ur den och SQC kortet har spänning då visar det larm för att FMA inte snurrar.

Fasföljdsreläet RPR, fläktövervakningen FA och något mer som heter "OCR" verkar dela en larmledning ner till SQC-kortet, IC6 och IC7 på SQC (sidan 3 på ritningen) kombinerar alla larmsignalerna och gör att ALARM (Led23 på sidan 3) lyser om något larm är aktivt.

Vilken/vilka av larm leddarna är det som lyser?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35216
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki

Inlägg av säter »

Vilken/vilka av larm leddarna är det som lyser?
Det har jag inte kollat.
Det lyser två externa lysdioder som sitter i panelen på dörren.
Den ena heter "spindle alarm", den andra "spindle overload".
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14919
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki

Inlägg av swesysmgr »

säter skrev:Jag vill försöka så mycket som möjligt innan man börjar löda loss saker.
Transformatorerna är tyvärr lödda.
Dessutom tillsammans med motståndet och kondensatorn.
Det förstår jag men är det C5+R5, C6+R6 och C7+R7 du menar då skall det gå ändå, kondensatorerna kan du se som (nästan) oändliga motstånd när du resistansmäter lindningarna.

För att mäta sekundärerna på T1 borde det fungera att hitta R2, S2 och T2 på någon plint och lossa en i taget och mäta mot 0V på CN22 (sidan 1 på schemat).

Om du vill kontrollera t.ex. C5 kan du kapacitansmäta direkt på benen över den i samma veva som du har R2 lossad, motsvarande för C6/S2 osv.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35216
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki

Inlägg av säter »

För att mäta sekundärerna på T1 borde det fungera att hitta R2, S2 och T2 på någon plint och lossa en i taget och mäta mot 0V på CN22
Dra ur CN22 och mäta kanske?
Då borde det bara vara transformatorerna, kondensatorerna och motstånden kvar?
CN22 är en multikontakt med flatkabel.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14919
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki

Inlägg av swesysmgr »

Ja de borde fungera att lossa CN22 och sedan mäta direkt på sekundärlindningarna på T1.
Får du ett väldigt lågt värde på någon av dem kontrollera då C5, C6 och C7 att inte någon av dem är kortsluten. C6 borde det inte vara eftersom f5 är hel.

Är det T4 som sitter till höger i skåpet bredvid spindel-driven eller tillhör den transformatorn något annat?

"Fanuc-säkringarna" är det samma sort som någon av dem i det här dokumentet: http://www.hybec.com/pdf/Daito_fuses.pdf ?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35216
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki

Inlägg av säter »

"Fanuc-säkringarna" är det samma sort som någon av dem i det här dokumentet:
Ja, det är P430.
Ja de borde fungera att lossa CN22 och sedan mäta direkt på sekundärlindningarna på T1.
4.8ohm på samtliga.
Med CN22 urdragen.
Jag börjar tvivla på att felet sitter här.
Man får nog söka sig längre bort.

Med tanke på att det är f4 och f6 som sticker, så borde det vara T3 som överbelastas.
Det är den trafo som matas av faserna T-R.

Det innebär att det skulle vara kortslutning mellan 0V och T2. (Med T2 menas inte trafo-2, utan utgående ledning från T3)
Jag skulle gärna vilja ohmmäta mellan 0V och T2, men jag vet inte vilka pinnar det är i CN22.
Det kanske finns någon testpunkt på SOC-kortet som man kan mäta på istället?

R2-S2-T2-0V verkar ju försvinna ned till SOC-kortet.
daer
Inlägg: 368
Blev medlem: 13 juni 2008, 22:15:27
Ort: Höör och Helsingborg, Skåne

Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki

Inlägg av daer »

Om man tittar på SOC kortet så är viss information intressant.
Om säkringarna går p.g.a. överström in på detta måste det gå mycket ström därigenom på något sätt.
Verkar som om R2, S2, T2 går in till dels en likriktare och dels genom FET transistorer för till någon IC ingång. Borde inte vara någon större ström in på de senare.

För att se om det finns möjlighet för säkringarna att gå, så skulle det vara bra att veta storleken på
R29-R31, R43-R45 och R?77-R?79.

Skulle också vara bra att se om någon av dioderna D49-D52 är kortslutna, främst då Q51 och Q52 eftersom de sitter på¨T2 linan.
Skriv svar