Trasig sajo dm300

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
H.O

Re: Trasig sajo dm300

Inlägg av H.O »

Ta en droppe silikon eller något annat segt lim och sätt mellan motoraxeln och enkoderns nav så att du är säker på att det inte glappar där. När du är helt säker på att det inte glappar kan du även testa att sänka P och framförallt D lite grann så borde vibrationern minska.

Nu har jag inte läst på så noga ang. Dynomotion men en del system har möjlighet att automatiskt "dra ner" PID-parameterarna när motorn är stillastående - brukar kallas anti-dither. Med tanke på hur avancerade Dynomtion-prylarna är så kanske det finns.

Sen är det ju naturligt att just Z-motorn blir varmare än de andra med tanke på att den hela tiden måste "bära upp" vikten från bordet (eller huvudet om det är en bäddfräs), men vibrera ska den ju inte göra.

Konstig grej det där med överlagrad växelspänning, det förstår jag inte syftet med... :humm:

/Henrik.

PS. Nu vill vi se lite bilder också!
Sastrom

Inlägg av Sastrom »

Nu har jag lite olika alternativ att prova under dagen.

Fortfarande ingen so kan översätta till svenska.

A suggested filter consists of two 150 micro Henry inductors in series with each motor lead and a 2 microfarad, low
inductance film capacitor across the motor leads. The inductors must be rated for the anticipated peak motor current

Har ingen aning om vad en inductor och inductance film capacitor är för något.

Bilder skall du få H.O
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Inductor är väl spole (eller just induktor/induktans), capacitor är kondensator. Men om de menar två spolar per ledare eller en spole på varje ledare vet jag inte.
Sastrom

Inlägg av Sastrom »

Tackar. Jag tolkar det som 2 spolar en per tråd.
Sastrom

Inlägg av Sastrom »

STORA framsteg. Jag har trott att ju högre upplösning (på encoders osv) desto bättre. Så jag har kört på högsta möjliga. 2048 linjer vilket ger 8192 signaler / varv
Stälde ner till 500 linjer på encodern och vips vad mycket styvare och stabilare den blev. 500linjer ger 2000 signaler /varv. 1 varv är 5mm
Detta ger mig en upplösning på maskin på 0.0025mm vilket är mer än vad jag behöver istället för 0.0006 mm som jag körde förr. Mer är inte alltid bättre
Jäklars vilken skillnad det är på maskinen nu. Snabbare tystare och framföralt stabilare
H.O

Inlägg av H.O »

Grattis!
Du provade aldrig att justera PID-parametrarna antar jag, det hade med största sannolikhet gett dig samma resultat men med bibehållen upplösning.
Sastrom

Inlägg av Sastrom »

Jodå jag justerade dessa. Men ju lägra jag ställde ner desto lösare blev rörelserna. Med overshoot samt mycket långsamma rörelser.
Jag körde förr på P0.2 nu kör jag P4
H.O

Inlägg av H.O »

OK, rent teoretiskt så finns det en PID-inställning som skulle funka även med den högre upplösningen (om det nu inte är nått tjall med enkodern när den är inställd på 2048 linjer förstås). Du har nu 1/4 av upplösningen vilker resulterar i att du behöver 4X så mycket förstärkning, så om du nu har P=4 borde du haft P=1 innan, samma sak med D. Men skit i det, nu fungerar det ju :tumupp: och det är huvudsaken!

Då finns det tid över för bilderna nu då :D
Sastrom

Inlägg av Sastrom »

Jag bjuder på ett litet videoklipp
63 mm ändplanfräs.
Nu börjar det jobbiga att flytta över / to bort elektoniken, behöver ju inte så mycket av det gamla elen längre
H.O

Inlägg av H.O »

Coolt :tumupp: Trevligt med lite riktig fräsning. Tror att du innehar rekordet från första inlägg angående konvertering till spånor. Men som du säger, det är inte klart än ;-)

Har du kopplat in spindel-drivningen till Dynomotion/Mach3 också eller kör du den manuellt? Maskinen ser lite större ut än min Abene, hur stort är bordet och hur mycket rörelse har du X, Y & Z?

Håller just nu på med gränslägen på min och det visar sig att jag inte får mer än ~600mm i X-led trots att maskinen, när den var manuell hade 750mm :?
Sastrom

Inlägg av Sastrom »

Start och stop av spindeln kör jag från Kanalog kortet. Hastigheterna får jag ändra på på maskinen. Ja den är storleken större än din.
1300 långt bord med rörelse på ca 900. Y & Z är jag osäker på. Har inte fixat mina gränslägen än, men dessa sitter ju redan på maskinen för mig. Så jag behöver bara sätta i kablarna i kortet.
H.O

Inlägg av H.O »

Ja, då är den lite större, jag har 1200-bord på min på min som sagt så "äter" motorfästen o sånt upp 150mm travel :-( Gränslägena satt på min också men det var inte speciellt snyggt gjort jag ville fixa till det ordentligt.

Ser fram emot fortsättningen, håll oss uppdaterade!
Sastrom

Inlägg av Sastrom »

Var ut och mätte rörelserna idag. x 830 y 380 och z 260 Går kanske att få ut lite mer men så sitter mina längdbrytare.
Sastrom

Inlägg av Sastrom »

En sådan skickade jag efter idag http://www.kelinginc.net/sitebuilder/im ... 57x600.jpg
Samt att jag fixat ett nytt skåp för elen, lite stort kanske men det gör det lättare för mig att installera allt då man inte är van med elekronik.
Är annars mycket nöjd med hur maskinen fugerar för övrigt.
Sastrom

Inlägg av Sastrom »

Angående Säters inlägg om överliggande likström till motorerna.
Min motor till x axeln smådurrar hela tiden så jag mätte strömen. 16V AC ligger på medans Y axelns motor som är tyst endast har 2V AC. Hur får man ner Växelströmen? Finns det filter för detta?
Z motorn som är större än X och Y har 5V AC
Skriv svar