Nu talar jag om observationer som gjorts av psykiatriker med över 20 års forskningserfarenhet. Och terapeuter som utbildats i fyra år - utöver sin bakgrund som psykolog eller terapeut.Men det är ju ganska självklart att en människa med en veckas utbildning vet mer om psyket och dess mekanismer än någon som har 5 års psykologiutbildning ....
Hjälp för el-allergiker och teknikrädda.
Re: Hjälp för el-allergiker och teknikrädda.
Jamen det är ju ett kvalificerat skitsnack, Om Icecaps mamma fick en fobi, pga en traumatisk händelse, så har ju alternativmedicin inte nått med att göra huruvida fobin försvinner eller inte, då det handlar om ett psykologiskt trauma och inget annat.
Fobier kan man, om man vet att man har en fobi göra sig kvitt med själv, utan någon kvasivetenskaplig teknik.
Vet man inte om att man har en fobi, kan man dock behöva hjälp med att förstå att det är en fobi.
Visst man kan ju gå en massa kvasivetenskapliga kurser, eller besöka kvasivetenskapliga helare, till dyra pengar, dock är det betydligt effektivare, billigare och snabbare att besöka en i ämnet utbildad läkare.
Det är ingen någonsin som har förringat placeboeffekten, men att kalla denna välkända effekt för alternativmedicin och lura en massa int ont anande människor på stora mängder pengar, samt i många fall få dem att tro att deras dödliga sjukdom kan botas av handpåläggning mm är rent ut sagt brottsligt.
I detta läget är och förblir alternativmedicin humbug och bedrägeri.
Den dag då en är ärlig alternativmedicinare säger till sitt offer att jag skall ge dig sockerpiller, det kommer att kosta nån tusenlapp för varje piller, du måste äta ett tjog av dessa för att bli frisk, tja, naturligtvis får alternativmedicinaren inga nya offer, och får leta sig en annan inkomstkälla.
Sedan kanske man måste skilja lite på allergier och överkänslighet.
En allergi är i alla lägen ett livshotande tillstånd och måste behandlas omedelbart.
Överkänslighet, dvs eksem, utslag, hösnuva rinnande ögon osv är nått helt annat och har inte med allergi att göra
Fobier kan man, om man vet att man har en fobi göra sig kvitt med själv, utan någon kvasivetenskaplig teknik.
Vet man inte om att man har en fobi, kan man dock behöva hjälp med att förstå att det är en fobi.
Visst man kan ju gå en massa kvasivetenskapliga kurser, eller besöka kvasivetenskapliga helare, till dyra pengar, dock är det betydligt effektivare, billigare och snabbare att besöka en i ämnet utbildad läkare.
Det är ingen någonsin som har förringat placeboeffekten, men att kalla denna välkända effekt för alternativmedicin och lura en massa int ont anande människor på stora mängder pengar, samt i många fall få dem att tro att deras dödliga sjukdom kan botas av handpåläggning mm är rent ut sagt brottsligt.
I detta läget är och förblir alternativmedicin humbug och bedrägeri.
Den dag då en är ärlig alternativmedicinare säger till sitt offer att jag skall ge dig sockerpiller, det kommer att kosta nån tusenlapp för varje piller, du måste äta ett tjog av dessa för att bli frisk, tja, naturligtvis får alternativmedicinaren inga nya offer, och får leta sig en annan inkomstkälla.
Sedan kanske man måste skilja lite på allergier och överkänslighet.
En allergi är i alla lägen ett livshotande tillstånd och måste behandlas omedelbart.
Överkänslighet, dvs eksem, utslag, hösnuva rinnande ögon osv är nått helt annat och har inte med allergi att göra
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag tror alternativmedicin fungerar bäst för människor som "gett sig själva" problem. För att generalisera lite, samma människor som är elallergiker lider av anal magnetism .. förlåt oral galvaism och är samma människor som läser om andra som pratar med oss och om utomjordingar som skickat hit tomtar och delfiner för att visa oss vägen.
På sådana människor funkar inte KBT eller penicillin eller bypassoperationer. De måste "botas" av samma sorts individer som de själva är.
Mycket summatiskt och generaliserat. Fast dessa människor måste ju också må bra och trivas med livet, men farbror doktor på Hökebodas VC eller pyskolog Hulting på St Lukasstiftelsen kan inte fixa dett, bara schamanen från yttre Vällingby.
På sådana människor funkar inte KBT eller penicillin eller bypassoperationer. De måste "botas" av samma sorts individer som de själva är.
Mycket summatiskt och generaliserat. Fast dessa människor måste ju också må bra och trivas med livet, men farbror doktor på Hökebodas VC eller pyskolog Hulting på St Lukasstiftelsen kan inte fixa dett, bara schamanen från yttre Vällingby.
Sålänge det inte är allvarligare åkommor utan lindriga besvär är alternativ medicin ingen större fara men tänk om du går på kristallterapi mot prostatacancer 
Då är det helt plötsligt livsfara vi pratar om och inget gulligull med glasbitar på magen.
Läkare får inte ägna sig åt alternativ medicin heller då dras deras legitimation in. De måste hålla sig till vetenskapligt framtagna metoder.

Då är det helt plötsligt livsfara vi pratar om och inget gulligull med glasbitar på magen.
Läkare får inte ägna sig åt alternativ medicin heller då dras deras legitimation in. De måste hålla sig till vetenskapligt framtagna metoder.
Var det inte för någon vecka sedan som föräldrarna till en flicka i staterna blev dömda för mord, och får tillbringa de närmaste 100 åren bakom galler, då de vägrade att ta sin sjuka dotter till sjukhuset utan ägnade sig åt att be istället.
Alternativmedicin och liknande kvasivetenskapliga irrläror samt religion är en styggelse, eftersom det kan få såpass allvarliga konsekvenser borde det totalförbjudas.
Alternativmedicin och liknande kvasivetenskapliga irrläror samt religion är en styggelse, eftersom det kan få såpass allvarliga konsekvenser borde det totalförbjudas.
Nä vi nu ändå är inne på lite sådana här skumma saker också.
Sea band finns det ju en liten sak som heter som ska motverka illamående osv. Anses det också som humbug precis som dom där stenarna man lägger på magen? Eller då det tillhör akupressur så kanske det inte är humbug?
Använder själv sådana armband då jag åker bil. Har varit åksjuk sen unga dar också. Men med dessa åkband lindrar min åksjuka så man slipper sitta och kolla på vägen 99% utav tiden och ändå må lite illa. Men hur det fungerar kan jag däremot inte svara på. Funkar gör det iaf för min del.
Sea band finns det ju en liten sak som heter som ska motverka illamående osv. Anses det också som humbug precis som dom där stenarna man lägger på magen? Eller då det tillhör akupressur så kanske det inte är humbug?
Använder själv sådana armband då jag åker bil. Har varit åksjuk sen unga dar också. Men med dessa åkband lindrar min åksjuka så man slipper sitta och kolla på vägen 99% utav tiden och ändå må lite illa. Men hur det fungerar kan jag däremot inte svara på. Funkar gör det iaf för min del.
Åksjuka/Sjösjuka/Flygsjuka går att träna bort.
Det är ett psykologiskt tillstånd, där Placebo ofta har en bra verkan.
Ditt armband eller vad det nu är har en sådan psykologisk inverkan, om man tror att det skall hjälpa, hjälper det, tror man inte på det, så funkar det inte..
Åksjuka/Sjösjuka beror på att hjärnan feltolkar signaler. Det är av den orsaken man mår bättre av att titta på vägen, när man åker bil eller tittar på havet när man är på en båt.
Piller mot åk/sjö/flugsjuka har en dämpande effekt och fördröjer nervimpulserna, dvs de är i princip ett lugnande medel.
Det är ett psykologiskt tillstånd, där Placebo ofta har en bra verkan.
Ditt armband eller vad det nu är har en sådan psykologisk inverkan, om man tror att det skall hjälpa, hjälper det, tror man inte på det, så funkar det inte..
Åksjuka/Sjösjuka beror på att hjärnan feltolkar signaler. Det är av den orsaken man mår bättre av att titta på vägen, när man åker bil eller tittar på havet när man är på en båt.
Piller mot åk/sjö/flugsjuka har en dämpande effekt och fördröjer nervimpulserna, dvs de är i princip ett lugnande medel.
Dock hur man nu skulle tränat bort det under de 20 år det rör sig om för min del vet jag inte hur man skulle gå till väga. Det har inte heller blivit bättre med åren om man säger så.
Att det är just *hjärnan* som är inblandad i åk/sjö sjuka gör det ju inte
automatiskt till ett "psykologiskt tillstånd". Hjärnan är ett organ som
kan fungera mer eller mindre bra som vilket annat organ som helst.
I detta fall handlar det om en oförmåga att hantera motsägande
signaler från syn resp balansorganen. Människor är olika känsliga för
det helt enkelt. Det förklarar även varför problem minskar om man
fäster blicken på något som är still i rellation till balansorganets
signaler. Och det räcker inte med "havet" i allmänhet, det måste vara
horisonten eller något annat som är still, en ö eller liknande. Att stirra in
i vågorna hjälper oftast sämre...
automatiskt till ett "psykologiskt tillstånd". Hjärnan är ett organ som
kan fungera mer eller mindre bra som vilket annat organ som helst.
I detta fall handlar det om en oförmåga att hantera motsägande
signaler från syn resp balansorganen. Människor är olika känsliga för
det helt enkelt. Det förklarar även varför problem minskar om man
fäster blicken på något som är still i rellation till balansorganets
signaler. Och det räcker inte med "havet" i allmänhet, det måste vara
horisonten eller något annat som är still, en ö eller liknande. Att stirra in
i vågorna hjälper oftast sämre...
Det handlar mer om att ögats och balansorganens information skall vara samma.
Om balansorganen känner att det gungar, behöver ögonen se samma sak.
Samma funktion får man om man blundar, dvs stänger ute synintrycken.
Att fixera blicken på ett stillastående objekt, när man själv rör sig kan ge erforderlig information till ögonen.
På samma sätt kan vi teoretiskt bli sjösjuka av att se saker röra sig, när vi själva står stilla.
Och ja, hjärnan är ett organ, och det går att träna, med samma envishet som behövs för att träna andra organ.
Dock är det naturligtvis så att en del människor är mer känsliga än andra, och följaktligen betydligt svårare att träna.
Och visst måste det till stor del vara psykiskt, eftersom jag fortfarande i vissa lägen kan bli bil/åk-sjuk, men har inte varit sjösjuk sedan jag var barn, dvs runt 40 år sedan eller nått.
Om balansorganen känner att det gungar, behöver ögonen se samma sak.
Samma funktion får man om man blundar, dvs stänger ute synintrycken.
Att fixera blicken på ett stillastående objekt, när man själv rör sig kan ge erforderlig information till ögonen.
På samma sätt kan vi teoretiskt bli sjösjuka av att se saker röra sig, när vi själva står stilla.
Och ja, hjärnan är ett organ, och det går att träna, med samma envishet som behövs för att träna andra organ.
Dock är det naturligtvis så att en del människor är mer känsliga än andra, och följaktligen betydligt svårare att träna.
Och visst måste det till stor del vara psykiskt, eftersom jag fortfarande i vissa lägen kan bli bil/åk-sjuk, men har inte varit sjösjuk sedan jag var barn, dvs runt 40 år sedan eller nått.