Någon bra men billig lite mindre svarv att rek?
Re: Någon bra men billig lite mindre svarv att rek?
LasseAH: liknar men undra om det är samam eller om det är en storlke mindre, vet inte om c2 finns men med tanke på namnet så skule det kunna vara. Om så är fallet så var den bara runt 20£ billigare än motsvarande C3 med digitala mätare hos ARC, vilket faktiskt var lite överraskande om så är fallet men om det rä en C3 så är det ju ett helt ok pris, men ARC har någon extra grej som inte deras hade. Vet visserligen inte frakten kan bli men tror inte det är något större skillnad. Dessutom var motorn bara på 250W mot 350W hos C3:n och det räcker inte långt om det är lite större grejer.
Jag monterade föresten nylon brickor mellan matnings vevarna och huset till DRO enheten i går och det tog bort mycket av glappet.
Det är ju ett sätt som verkar fungera bra. Vill själv inte ha några kännbara eller direkt mätbara glapp alls så man vet exakt att det blir som man vill när man vrider veven. Kommer själv att sätta kullager och dylikt överallt där det kan behövas för att få ett så litet glapp som möjligt om ens något och sedan spänna stången det sitter på så det inte kan röra sig.
Det första jag ränkt göra det med kommer att vara matningsstången för gängskärning för det verkar vara rätt enkelt och borde inte vara några större problem att fixa till. Till vevarna hade jag tänkt sätta ett axiellt kullager om det får plats men om inte så hade jag gjort så att det fått plats och sedan spänna stången så blir det helt glappfritt vad gäller i alla fall den delen. Muttern sedan har jag sett varit som jag utgår ifrån var glappfri på en fräs genom att de gjort en tunn men djup slits i den några mm från en sida och sedan satt fast små skruvar i överkanten som drar in denna tunna platta vilket gör att man bör kunna få bort ev glapp till 100%, men det gör jag bara om den vanliga justeringen inte är tillräckligt bra. En kulskruv hade varit det bästa förstås men kommer att kosta på tok för mycket.
Du tror inte du kan sätta in något sådant tunt axiellt kullager som ARC har på sin sida? Vet däremot inte hur det ser ut där om ett kan få plats.
Det kostar ju lite mer men den finns ju i metriskt utförande med digital utläsning
Jo det är sant och jag är lite sugen om jag inte orkar vänta men det kommer att vara lite utslängda pengar på ett sätt då jag kommer att sätta fast digitala skjutmått historier på svarvståls hållardelen, vad den nu heter, så kommer de att visa riktig och exakt rörelse på svarvstålet och inte den rörelsen som vevarna visar vilket inte kommer att stämma om de glappar. Men om vevarna då glappar lite så spelar det ingen roll om man göra så för det är bara att se på skalorna vad de visar så får man det exakt rätt.
Förresten DRO skalorna har de 0.01 eller 0.001 mm i upplösning?
Jag monterade föresten nylon brickor mellan matnings vevarna och huset till DRO enheten i går och det tog bort mycket av glappet.
Det är ju ett sätt som verkar fungera bra. Vill själv inte ha några kännbara eller direkt mätbara glapp alls så man vet exakt att det blir som man vill när man vrider veven. Kommer själv att sätta kullager och dylikt överallt där det kan behövas för att få ett så litet glapp som möjligt om ens något och sedan spänna stången det sitter på så det inte kan röra sig.
Det första jag ränkt göra det med kommer att vara matningsstången för gängskärning för det verkar vara rätt enkelt och borde inte vara några större problem att fixa till. Till vevarna hade jag tänkt sätta ett axiellt kullager om det får plats men om inte så hade jag gjort så att det fått plats och sedan spänna stången så blir det helt glappfritt vad gäller i alla fall den delen. Muttern sedan har jag sett varit som jag utgår ifrån var glappfri på en fräs genom att de gjort en tunn men djup slits i den några mm från en sida och sedan satt fast små skruvar i överkanten som drar in denna tunna platta vilket gör att man bör kunna få bort ev glapp till 100%, men det gör jag bara om den vanliga justeringen inte är tillräckligt bra. En kulskruv hade varit det bästa förstås men kommer att kosta på tok för mycket.
Du tror inte du kan sätta in något sådant tunt axiellt kullager som ARC har på sin sida? Vet däremot inte hur det ser ut där om ett kan få plats.
Det kostar ju lite mer men den finns ju i metriskt utförande med digital utläsning
Jo det är sant och jag är lite sugen om jag inte orkar vänta men det kommer att vara lite utslängda pengar på ett sätt då jag kommer att sätta fast digitala skjutmått historier på svarvståls hållardelen, vad den nu heter, så kommer de att visa riktig och exakt rörelse på svarvstålet och inte den rörelsen som vevarna visar vilket inte kommer att stämma om de glappar. Men om vevarna då glappar lite så spelar det ingen roll om man göra så för det är bara att se på skalorna vad de visar så får man det exakt rätt.
Förresten DRO skalorna har de 0.01 eller 0.001 mm i upplösning?
Re: Någon bra men billig lite mindre svarv att rek?
Henry
Vad jag förstår är C2 5 cm kortare i bädden och har en lite svagare motor.
Sen har Axminster en annan svarv i samma storlek som C3an den heter BV20M2.
Vad jag förstår så är detta en lite mer påkostad modell ( kostar lite mer också ca 7000 skr)
Frågan är hur mycket dyrare en sådan blir i slutändan om man slipper modifiera så mycket.
DRO skalorna har 0.001 i upplösning.
Ska se om jag hinner prova att "tilta" trapets muttern för tvärmatningen i helgen, vore intressant om man kan justera bort mer av glappet med den.
Vad jag förstår är C2 5 cm kortare i bädden och har en lite svagare motor.
Sen har Axminster en annan svarv i samma storlek som C3an den heter BV20M2.
Vad jag förstår så är detta en lite mer påkostad modell ( kostar lite mer också ca 7000 skr)
Frågan är hur mycket dyrare en sådan blir i slutändan om man slipper modifiera så mycket.
DRO skalorna har 0.001 i upplösning.
Ska se om jag hinner prova att "tilta" trapets muttern för tvärmatningen i helgen, vore intressant om man kan justera bort mer av glappet med den.
Re: Någon bra men billig lite mindre svarv att rek?
100W svagare är en del för en svarv som är nästan i princip exakt samma storlek som en som har 350W motor och det kan göra en hel del i vissa fall, skadar inte med lite mer kraft.
Modifieringarna som jag tänkt mig kommer inte att hamna på långa vägar i närheten av den summan en dyrare Axminster kostar sedan vet man verkligen också att det är ok när man sedan börjar köra med den då man själv gjort allt. Kan vara lite mer påkostad ja men gissar ändå på att det är Kina grund i den men enbart med lite lite mer finesser.
Så det är 0.001mm upplösning på DRO skalorna? Knappt hanterbart skulle jag tro men inte dåligt.
Om trapets muttern läste jag någonstans i alla länkar jag gått igenom att man kunde justera bort i princip allt glapp genom att göra något sådant ja så det kan ju vara något att prova först.
Sieg-scandinavia.com var ju en väldigt bra sida med tanke på att de låg i Danmark och således blir det en lägre frakt, bara 500:- med UPS verkade det som, den sidan hade jag missat helt. De hade inte en C3 i lager men hoppas det går snabbare än 3 månader tills de får in en.
Något som dock var väldigt irriterande var att det sammanlagt blev hela 650:- dyrare inkl frakt för en C3 med dagens kurs pga deras jäkla Euro som verkar gått upp en del på senaste än om jag beställt samma från ARC.
Sedan på Siegs så satt den där delen till höger, vad den nu heter som man kan fästa tex en vanlig borrchuck på, fast med en mutter som man fick lossa för att kunna röra den medan ARC hade en mer arbetad variant med ett handtag man lossar den med vilket ju är att föredra. Går dock kanske att fixa till något sådant själv om det skulle behövas och man kan ju kanske tom sätta fast något på muttern i sig så man kan spänna den med ett handtag.
Det såg sedan ut som om Siegs hade en LCD för att visa varvtalet medan ARC hade med LED. Föredrar nog dock ändå faktiskt LCD även om man visserligen ser LED bättre i vissa fall men jag kommer att ha ordentligt med belysning där den kommer att stå i vilket fall som helst så det spelar nog mindre roll. Tycker sedan det ser lite mer modernt ut med LCD men skulle man vilja så går det nog säkert att slänga dit några LED displayer.
Stör mig på att den var dyrare, hade kunnat köpt sådan där smådyr svarstålshållare för att kunna justera svarvstålet upp och ner för att få det i mitten för den summan och tom fått pengar över.
Fördelen som jag ser för att beställa från Sieg är att man får 24 mån garanti och sedan verkar det som om de även betalar tillbaka fraktkostnaden vid ett garantiärende om det går igenom och det var ju bra för det gör ju inte ARC vilket kan bli rätt dyrt i slutet. Tror dock faktiskt inte att jag kommer att behöva utnyttja det någon gång.
Jaha nu får man gå igenom för och nackdelar igen. *suck* Hade den bara varit säg runt 200:- dyrare så hade jag tagit den direkt.
Modifieringarna som jag tänkt mig kommer inte att hamna på långa vägar i närheten av den summan en dyrare Axminster kostar sedan vet man verkligen också att det är ok när man sedan börjar köra med den då man själv gjort allt. Kan vara lite mer påkostad ja men gissar ändå på att det är Kina grund i den men enbart med lite lite mer finesser.
Så det är 0.001mm upplösning på DRO skalorna? Knappt hanterbart skulle jag tro men inte dåligt.
Om trapets muttern läste jag någonstans i alla länkar jag gått igenom att man kunde justera bort i princip allt glapp genom att göra något sådant ja så det kan ju vara något att prova först.
Sieg-scandinavia.com var ju en väldigt bra sida med tanke på att de låg i Danmark och således blir det en lägre frakt, bara 500:- med UPS verkade det som, den sidan hade jag missat helt. De hade inte en C3 i lager men hoppas det går snabbare än 3 månader tills de får in en.
Något som dock var väldigt irriterande var att det sammanlagt blev hela 650:- dyrare inkl frakt för en C3 med dagens kurs pga deras jäkla Euro som verkar gått upp en del på senaste än om jag beställt samma från ARC.

Det såg sedan ut som om Siegs hade en LCD för att visa varvtalet medan ARC hade med LED. Föredrar nog dock ändå faktiskt LCD även om man visserligen ser LED bättre i vissa fall men jag kommer att ha ordentligt med belysning där den kommer att stå i vilket fall som helst så det spelar nog mindre roll. Tycker sedan det ser lite mer modernt ut med LCD men skulle man vilja så går det nog säkert att slänga dit några LED displayer.
Stör mig på att den var dyrare, hade kunnat köpt sådan där smådyr svarstålshållare för att kunna justera svarvstålet upp och ner för att få det i mitten för den summan och tom fått pengar över.
Fördelen som jag ser för att beställa från Sieg är att man får 24 mån garanti och sedan verkar det som om de även betalar tillbaka fraktkostnaden vid ett garantiärende om det går igenom och det var ju bra för det gör ju inte ARC vilket kan bli rätt dyrt i slutet. Tror dock faktiskt inte att jag kommer att behöva utnyttja det någon gång.
Jaha nu får man gå igenom för och nackdelar igen. *suck* Hade den bara varit säg runt 200:- dyrare så hade jag tagit den direkt.
Re: Någon bra men billig lite mindre svarv att rek?
Hej svarvare!!
Nu har jag fått hem min svarv, efter total demontering, tvätt, puts och målning blev resultatet så här!
Jag är jätte nöjd med köpet, fick med Bergströmsfäste, spännhylsor, 3 o 4 backars chuck 100 tals svarvstål mm

Christer
Nu har jag fått hem min svarv, efter total demontering, tvätt, puts och målning blev resultatet så här!
Jag är jätte nöjd med köpet, fick med Bergströmsfäste, spännhylsor, 3 o 4 backars chuck 100 tals svarvstål mm

Christer
- blackadder
- Inlägg: 325
- Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
- Ort: Dingle
Re: Någon bra men billig lite mindre svarv att rek?
Lånar tråden lite.
Är det värt (prismässigt) att köpa stålhållare för hårdmetallskär? Jag funderade på hur länge skären håller (för man kan inte vässa dom eller?) om man jämnför med vanliga härdade stål som man slipar själv och då kan vässa.
Är de förresten något man köper och härdar själv? För jag tycker inte att jag har sett någon återförsäljare som säljer färdigt härdade men oslipade stål.
Är det värt (prismässigt) att köpa stålhållare för hårdmetallskär? Jag funderade på hur länge skären håller (för man kan inte vässa dom eller?) om man jämnför med vanliga härdade stål som man slipar själv och då kan vässa.
Är de förresten något man köper och härdar själv? För jag tycker inte att jag har sett någon återförsäljare som säljer färdigt härdade men oslipade stål.
Re: Någon bra men billig lite mindre svarv att rek?
Hårdmetall... Nja det beror lite på vad du kommer att bearbeta och hur hårt du vill köra.
Snabbstål fungerar till det mesta.
http://www.ironbill.se säljer sparskär i olika dimensioner.
Snabbstål fungerar till det mesta.
http://www.ironbill.se säljer sparskär i olika dimensioner.
- blackadder
- Inlägg: 325
- Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
- Ort: Dingle
Re: Någon bra men billig lite mindre svarv att rek?
Det är ju svårt att tjäna in några pengar när det är en hobby.
Sen kan det ju vara lite roligt att slipa sina egna stål också, man får ju lite bättre insikt i vad släpp och skärvinklar gör för bearbetning.
Sen kan det ju vara lite roligt att slipa sina egna stål också, man får ju lite bättre insikt i vad släpp och skärvinklar gör för bearbetning.
Re: Någon bra men billig lite mindre svarv att rek?
Aha, trodde dom hette hårdmetallskär.. Men jag menade vändskär t.ex
http://www.smaskin.se/es/product/produc ... tId=211280
Dom slänger man väl sen när dom har blivit slöa?
Men förutom att man slipper slipa skären, vad finns det mer för fördelar med vändskär?
kollade lite på ironbill, och sparskären är såpass dyra iaf
http://www.smaskin.se/es/product/produc ... tId=211280
Dom slänger man väl sen när dom har blivit slöa?
Men förutom att man slipper slipa skären, vad finns det mer för fördelar med vändskär?
kollade lite på ironbill, och sparskären är såpass dyra iaf

Re: Någon bra men billig lite mindre svarv att rek?
Härdade svarvstål eller härbara stål för tillverkning av skär förekommer annars är det hårdmetall som gäller som jag ser det. Hårdmetall är hårdare än härdat stål medan härdat stål är hårdare än snabbstål HSS som är väldigt vanligt förekommande.
Snabbstål HSS är billigt kan slipas om väldigt många gånger och kan skära i nästan alla vanligt förekommande lite mjukare metaller.
Härdade stål (om man nu verkligen menar härdade stål och inte hårdmetall vilket ju inte är samma sak) klarar helt enkelt lite hårdare material som inte HSS normalt klarar. Härdbara stålsorter eller härdade skärstål är normalt dyrare än HSS men inte sådär extremt mycket och kan slipas om många ggr såvida det inte bara är ythärdat men det brukar det väl normalt inte vara tror jag. Man får dock hålla koll när man slipar de så att inte temperaturen blir för hög för då släpper härdningen.
Hårdmetallskär kan i princip skära nästan alla andra material som inte ovan nämnda kan klara så det kan skära rostfritt, härdat stål och många andra hårda och jobbiga material utan att de slits något nämnvärt. Eller material som de ovan nämnda kan men med en mycket högre hastighet. Hårdmetall är oftast till för högre skärhastigheter. De är normalt dyrare än de andra men i längden skulle jag tro att man som hobbyist tjänar på att köpa HSS eller härdbart stål och enbart köpa hårdmetall om det verkligen behövs till något speciellt eller om man enbart kommer att arbeta med hårda material, annars är det som jag ser det kanske lite slöseri med pengar. Men visst man slipper slipa om då och då och de håller länge och kan skära i princip allt men de kostar en del så det är väl lite av en kompromiss vad man vill. Men eftersom man som hobbyist normalt inte använder sådana här hårdmetallskär till deras yttersta vad de klarar så gissar jag på att de kan hålla rätt länge men hur länge vet jag inte för jag har ingen erfarenhet av dessa.
Hårdmetallskär går egentligen inte att slipa om då inte hela skäret består av hårdmetall utan det är normalt bara den allra yttersta delen på skäret som består av detta och som är extremt hård, säg kanske en dryga 0.1 mm eller något sådant. Underlaget kan kanske vara härdat stål eller som jag mer skulle gissa på någon aningen mjukare form av hårdmetall. Det går ju att "slipa om" men man har då inte längre samma skärstyrka då man skär med underlaget i stället men jag gissar på att det är bra starkare än i alla fall HSS så man får ju ändå en egg som borde kunna skära en hel del ändå om så är fallet. Skulle varit intressant och veta, men jag är rätt säker på att underlaget är garanterat hårdare än HSS i alla fall.
Snabbstål HSS är billigt kan slipas om väldigt många gånger och kan skära i nästan alla vanligt förekommande lite mjukare metaller.
Härdade stål (om man nu verkligen menar härdade stål och inte hårdmetall vilket ju inte är samma sak) klarar helt enkelt lite hårdare material som inte HSS normalt klarar. Härdbara stålsorter eller härdade skärstål är normalt dyrare än HSS men inte sådär extremt mycket och kan slipas om många ggr såvida det inte bara är ythärdat men det brukar det väl normalt inte vara tror jag. Man får dock hålla koll när man slipar de så att inte temperaturen blir för hög för då släpper härdningen.
Hårdmetallskär kan i princip skära nästan alla andra material som inte ovan nämnda kan klara så det kan skära rostfritt, härdat stål och många andra hårda och jobbiga material utan att de slits något nämnvärt. Eller material som de ovan nämnda kan men med en mycket högre hastighet. Hårdmetall är oftast till för högre skärhastigheter. De är normalt dyrare än de andra men i längden skulle jag tro att man som hobbyist tjänar på att köpa HSS eller härdbart stål och enbart köpa hårdmetall om det verkligen behövs till något speciellt eller om man enbart kommer att arbeta med hårda material, annars är det som jag ser det kanske lite slöseri med pengar. Men visst man slipper slipa om då och då och de håller länge och kan skära i princip allt men de kostar en del så det är väl lite av en kompromiss vad man vill. Men eftersom man som hobbyist normalt inte använder sådana här hårdmetallskär till deras yttersta vad de klarar så gissar jag på att de kan hålla rätt länge men hur länge vet jag inte för jag har ingen erfarenhet av dessa.
Hårdmetallskär går egentligen inte att slipa om då inte hela skäret består av hårdmetall utan det är normalt bara den allra yttersta delen på skäret som består av detta och som är extremt hård, säg kanske en dryga 0.1 mm eller något sådant. Underlaget kan kanske vara härdat stål eller som jag mer skulle gissa på någon aningen mjukare form av hårdmetall. Det går ju att "slipa om" men man har då inte längre samma skärstyrka då man skär med underlaget i stället men jag gissar på att det är bra starkare än i alla fall HSS så man får ju ändå en egg som borde kunna skära en hel del ändå om så är fallet. Skulle varit intressant och veta, men jag är rätt säker på att underlaget är garanterat hårdare än HSS i alla fall.
Re: Någon bra men billig lite mindre svarv att rek?
Henry:
Nu har du väl snurrat till alltihopa.
#härdat stål är hårdare än snabbstål HSS# Vad är det för härdat stål som skulle vara hårdare än snabbstål?
#Hårdmetallskär går egentligen inte att slipa om då inte hela skäret består av hårdmetall utan det är normalt bara den allra yttersta delen på skäret som består av detta och som är extremt hård,
säg kanske en dryga 0.1 mm eller något sådant#
Något sånt hårmetallskärskär har då jag aldrig sett. Det är samma substrat rakt igenom hela plattan. Går att slipa om hur många gånger som helst, utan att tappa hårdhet. Vad är det för "härdat stål" du pratar om hela tiden, som skulle vara hårdare än HSS?
Nu har du väl snurrat till alltihopa.
#härdat stål är hårdare än snabbstål HSS# Vad är det för härdat stål som skulle vara hårdare än snabbstål?
#Hårdmetallskär går egentligen inte att slipa om då inte hela skäret består av hårdmetall utan det är normalt bara den allra yttersta delen på skäret som består av detta och som är extremt hård,
säg kanske en dryga 0.1 mm eller något sådant#
Något sånt hårmetallskärskär har då jag aldrig sett. Det är samma substrat rakt igenom hela plattan. Går att slipa om hur många gånger som helst, utan att tappa hårdhet. Vad är det för "härdat stål" du pratar om hela tiden, som skulle vara hårdare än HSS?
Re: Någon bra men billig lite mindre svarv att rek?
Nja... Hårdmetallskär finns i diverse blandningar men vanligen består de till ca 90% av hårda karbider och enHenry skrev: Hårdmetallskär går egentligen inte att slipa om då inte hela skäret består av hårdmetall utan det är normalt bara den allra yttersta delen på skäret som består av detta och som är extremt hård, säg kanske en dryga 0.1 mm eller något sådant. Underlaget kan kanske vara härdat stål eller som jag mer skulle gissa på någon aningen mjukare form av hårdmetall. Det går ju att "slipa om" men man har då inte längre samma skärstyrka då man skär med underlaget i stället men jag gissar på att det är bra starkare än i alla fall HSS så man får ju ändå en egg som borde kunna skära en hel del ändå om så är fallet. Skulle varit intressant och veta, men jag är rätt säker på att underlaget är garanterat hårdare än HSS i alla fall.
bindemetall. Dessa pressas och sintras ihop. Alltså är hela skäret nästan hårdmetall. Volframkarbid är nog den
vanligaste karbiden. Går att slipa med diamant. Det man nu gör i många fall är att man kemiskt ångar på ett lager av
en mycket hårdare beläggning, tex titannitrid alt annat. Denna beläggning är inte mer än några få tusendels millimeter
men mycket hård men skör och minskar friktionen vid bearbetning. Går ej att slipa.
Annars finns det skär där man lödat fast ett ytterst litet skär t.ex diamant längst ut på ett hårdmetalskär...
Re: Någon bra men billig lite mindre svarv att rek?
Hårdmetallskär är (med min lyssna fattalitegrannaförståelse) också lite "kinkigare" än vanliga HSS dvs man bör ha bättre koll på skärhastighet osv. HSS är lite mer "bonnvariant" dvs lite mer förlåtande.
Re: Någon bra men billig lite mindre svarv att rek?
Härdat stål, dvs vanligt kolstål som härdas och senare inte anlöps tills så värst höga temperaturer ska vara hårdare än snabbstål (HSS). Fördelen med HSS är ju att det tål mer värme innan härdningen försvinner.