
Motorbåtsrenovering / -bygge [Mkt BILDER] - NU TEST PÅ s.10
Re: Motorbåts renovering / bygge [Mkt BILDER]
Jag har jobbat vidare idag och lagt på den sista delen till fördäcket, blev en timelapse film av detta också
.
Men det känns inte riktigt lönt att uppdatera med såna här små saker hela tiden (eller vad tycker ni??) så jag tänkte att jag klumpar ihop det till större uppdateringar som jag gör då och då.
// Danne

Men det känns inte riktigt lönt att uppdatera med såna här små saker hela tiden (eller vad tycker ni??) så jag tänkte att jag klumpar ihop det till större uppdateringar som jag gör då och då.

// Danne
Re: Motorbåts renovering / bygge [Mkt BILDER]
Nu så.. Ett år har passerat (nästan) och jag är klar med läsårets sista tenta, så nu blir det tre månaders båtbyggande
. Jag tänkte fokusera på de saker som behövs för att jag ska kunna testköra båten i sommar, sen fortsätter jag med resten senare.
Idag ägnade jag morgonen till att bygga ihop ett temporärt fäste till stolen. Detta skall fungera tills jag har fått igång min TIG-svets...

Stolen är en gräsklipparstol som jag köpte någonstans förra året, den har inställningsbar lutning på ryggen och man kan skjuta den framåt/bakåt. Jag valde efter en hel del testande och funderande att montera stolen rätt lågt, tycker det blev en bra kompromiss då huvudet precis pekar ut ovanför vindrutan, men tillräckligt för att jag ska se bra genom den.

Eftersom förra designern (antagligen tillverkaren?) valde att montera i princip alla fästen med genomgående skruvar hade jag en hel del hål i skrovet efter att jag tagit bort gamla block och fjädrar till styrningen och liknande. Så jag slipade rent runt kanterna...

Sen satte jag gorillatejp (svart silvertejp) på utsidan och fyllde hålen med epoxy från insidan.

Motorbrunnen fick lite dålig förbehandling innan målningen under förra årets stress, så jag valde att slipa ner den nu och plasta igen några av hålen. Även träet runt motorfästet plockades av så att jag kan tillverka nya bitar.


Till sist skulle jag tacksamt ta emot tips på hur jag ska tvätta av plexiglasrutan, som är extremt smutsig, utan att repa den (eller använda kemikalier som gör den spröd..)?
rutan ses överst i bild:

Mvh. Daniel

Idag ägnade jag morgonen till att bygga ihop ett temporärt fäste till stolen. Detta skall fungera tills jag har fått igång min TIG-svets...

Stolen är en gräsklipparstol som jag köpte någonstans förra året, den har inställningsbar lutning på ryggen och man kan skjuta den framåt/bakåt. Jag valde efter en hel del testande och funderande att montera stolen rätt lågt, tycker det blev en bra kompromiss då huvudet precis pekar ut ovanför vindrutan, men tillräckligt för att jag ska se bra genom den.

Eftersom förra designern (antagligen tillverkaren?) valde att montera i princip alla fästen med genomgående skruvar hade jag en hel del hål i skrovet efter att jag tagit bort gamla block och fjädrar till styrningen och liknande. Så jag slipade rent runt kanterna...

Sen satte jag gorillatejp (svart silvertejp) på utsidan och fyllde hålen med epoxy från insidan.

Motorbrunnen fick lite dålig förbehandling innan målningen under förra årets stress, så jag valde att slipa ner den nu och plasta igen några av hålen. Även träet runt motorfästet plockades av så att jag kan tillverka nya bitar.


Till sist skulle jag tacksamt ta emot tips på hur jag ska tvätta av plexiglasrutan, som är extremt smutsig, utan att repa den (eller använda kemikalier som gör den spröd..)?
rutan ses överst i bild:

Mvh. Daniel
Re: Motorbåts renovering / bygge [Mkt BILDER]
Jag har hört att Autosol ska fungera riktigt bra på plexiglas. Då polerar du också rutan så att den blir slätare och minskar risken för otrevliga brytningar i rutan.
Re: Motorbåts renovering / bygge [Mkt BILDER]
Vindrutan har blivit tvättad, men bara med vatten en så länge. En del repor finns det i den, så den kommer att behöva någon behandling så småningom...

Sedan tog jag och byggde ihop mitt fartreglage som jag demonterade förra sommaren. Lite pilligt var det, men tillslut så fick jag ihop alla delar.

Runt båten/sittbrunnen ska det gå en reling också, så denna började jag bygga på för att rutan skall kunna monteras.


Mellan akterspegeln och motorbrunnen var det en hel del skruvhål, glipor och så vidare, så dessa spacklades igen med epoxi som sedan slipades ner.

Till akterdäcket sågade jag ut en balk med lagom krökning. Glasfiberväggen sågades sedan av med samma krökning och höjd.

Motorbrunnen var inte lutad riktigt så som jag ville ha mitt akterdäck, så jag sågade till några kilar i trä som jag skruvade fast i motorbrunnens ovankant.

Däcksbalken monterade jag fast en liten bit bakom motorrumsväggen för bästa stabilitet.

Ur 4mm finplywood sågade jag ut ett första lager av akterdäcket och plastade fast detta i båten.

12mm finplywood användes för att såga ut en ny akterpanel till motorfästet. Gammal till vänster i bild.


En båttrailer införskaffades, för dyra pengar, så att båten kan transporteras till det nya huset.

Väl inpackad under pressännig och spännband transporterades båten längst E6'an över vårt långsmala land.

Jag ber om ursäkt för de dåliga bilderna, ska försöka få med mig systemkameran nästa gång.
Nu ska jag rensa ur ett stall så att det kan användas som verkstad för båtbyggandet, sen kommer det mer bilder! Skall även ringa och beställa hem STEERFLEX LT virestyrning från watski så fort båtaffären öppnar igen!
Mvh. Daniel

Sedan tog jag och byggde ihop mitt fartreglage som jag demonterade förra sommaren. Lite pilligt var det, men tillslut så fick jag ihop alla delar.

Runt båten/sittbrunnen ska det gå en reling också, så denna började jag bygga på för att rutan skall kunna monteras.


Mellan akterspegeln och motorbrunnen var det en hel del skruvhål, glipor och så vidare, så dessa spacklades igen med epoxi som sedan slipades ner.

Till akterdäcket sågade jag ut en balk med lagom krökning. Glasfiberväggen sågades sedan av med samma krökning och höjd.

Motorbrunnen var inte lutad riktigt så som jag ville ha mitt akterdäck, så jag sågade till några kilar i trä som jag skruvade fast i motorbrunnens ovankant.

Däcksbalken monterade jag fast en liten bit bakom motorrumsväggen för bästa stabilitet.

Ur 4mm finplywood sågade jag ut ett första lager av akterdäcket och plastade fast detta i båten.

12mm finplywood användes för att såga ut en ny akterpanel till motorfästet. Gammal till vänster i bild.


En båttrailer införskaffades, för dyra pengar, så att båten kan transporteras till det nya huset.

Väl inpackad under pressännig och spännband transporterades båten längst E6'an över vårt långsmala land.

Jag ber om ursäkt för de dåliga bilderna, ska försöka få med mig systemkameran nästa gång.
Nu ska jag rensa ur ett stall så att det kan användas som verkstad för båtbyggandet, sen kommer det mer bilder! Skall även ringa och beställa hem STEERFLEX LT virestyrning från watski så fort båtaffären öppnar igen!
Mvh. Daniel
Re: Motorbåts renovering / bygge [Mkt BILDER]
"Sen satte jag gorillatejp (svart silvertejp) på utsidan och fyllde hålen med epoxy från insidan."
Är inte båten av polyester?
Är inte båten av polyester?
Re: Motorbåts renovering / bygge [Mkt BILDER]
danei: Jodå, skrovet är gjort av glasfiberarmerad polyester. Men med rätt epoxi så fäster det perfekt i polyestern, oavsett om du använder polyester eller epoxi så kommer du bara få en mekanisk bindning mellan delarna, ska du ha den starkare kemiska bindningen måste du ju lägga på polyestern när skrovet är halvt härdat, och det var ju ett tag sedan
Det är i alla fall såhär jag har lärt mig.
Från yachtpaint.com ang. epiglass HT900 som jag använder:

Från yachtpaint.com ang. epiglass HT900 som jag använder:
Men tack i alla fall, jag är glad för alla tips och kommentarer!Substrates:
Aluminium
GRP/FRP
Lead
Steel
Wood
Cast Iron

Re: Motorbåts renovering / bygge [Mkt BILDER]
Bra bygge, du har energi iaf! Du har ju snart byggt hela båten själv 

- Henrik Kjellberg
- Inlägg: 539
- Blev medlem: 26 december 2004, 00:59:27
- Ort: Lund
Re: Motorbåts renovering / bygge [Mkt BILDER]
Du är helt rätt på detsquiz3r skrev:danei: Jodå, skrovet är gjort av glasfiberarmerad polyester. Men med rätt epoxi så fäster det perfekt i polyestern, oavsett om du använder polyester eller epoxi så kommer du bara få en mekanisk bindning mellan delarna, ska du ha den starkare kemiska bindningen måste du ju lägga på polyestern när skrovet är halvt härdat, och det var ju ett tag sedanDet är i alla fall såhär jag har lärt mig.

Tänk också på att eventuella hål för montering av motor i akterspegeln måste tätas hela vägen igenom, mitt renoveringsprojekt har en akterspegel som består av en inplastad fd. plywood skiva (vanlig metod som ger mycket god styrka), men något spån har borrat nya hål utan att täta hela vägen igenom (påminner lite om dina snygga hål för fartreglaget..) så jag har nu en akterspegel som består av inplastad jord!

Re: Motorbåts renovering / bygge [Mkt BILDER]
Spännande projekt och säkert inspirerande för många som har lite dragning mot båtar i sina intresseområden. Jag har sett tråden men inte gjort mig tid för att läsa den tidigare. När det nu har kommit upp i 6 sidor blev jag lite nyfiken och började läsa från sidan ett (1). Massor av mekanik men ingen elektronik. På sidan tre dyker motorn upp och då tänkte jag, nu är det på gång.
Icke sa Nicke ingen elektronik på sidan tre heller. En bit in på sidan tre får jag dock syn på lite frästa detaljer och vips så finns det en koppling till mekatronik men i avsaknaden av elektronik så är det ju fortfarande mekanik.
Ni som läst mitt inlägg så här lång funderar säkert på hur jag tänker. Antagligen lätt som en plätt att räkna ut. Tråden ligger i "Projekt" som ligger under avdelningen "Elektronik". Det skall bli spännande att se när elektroniken kommer in i projektet. Har du tänkt dig någon typ av radiostyrning till den så att du slipper sitta i båten och köra när det regnar och blåser?
Icke sa Nicke ingen elektronik på sidan tre heller. En bit in på sidan tre får jag dock syn på lite frästa detaljer och vips så finns det en koppling till mekatronik men i avsaknaden av elektronik så är det ju fortfarande mekanik.
Ni som läst mitt inlägg så här lång funderar säkert på hur jag tänker. Antagligen lätt som en plätt att räkna ut. Tråden ligger i "Projekt" som ligger under avdelningen "Elektronik". Det skall bli spännande att se när elektroniken kommer in i projektet. Har du tänkt dig någon typ av radiostyrning till den så att du slipper sitta i båten och köra när det regnar och blåser?
Re: Motorbåts renovering / bygge [Mkt BILDER]
Vet inte om ditt inlägg var menat som ironi???
Men om du läst hela tråden borde du sett:
Men om du läst hela tråden borde du sett:
squiz3r: Riktigt trevligt och inspirerande projekt!squiz3r skrev:För att få mindre kablar och större kontrollmöjlighet tänkte jag utrusta varje sak (tex, varje lampa m.m.) med en PIC processor så att jag bara behöver ha 3 sladdar; plus, minus, och dubbelriktad I2C kommunikation.
Självklart måste jag klura ut hur jag ska göra dem oväsentligt strömsnåla (dem får väll ligga i sleep-mode hela tiden då de inte pratar med huvudenheten).

Re: Motorbåts renovering / bygge [Mkt BILDER]
H. Kjellberg: Tack för tipset! Min är byggd enligt samma metod med en plywood skiva inplastad framför akterspegeln. Trots att den var exponerad på flera ställen så verkar den faktiskt vara i väldigt bra skick. Mitt motorfäste/träplattan sitter skruvad in i denna skivan med träskruv (alltså ej genomgående), hur skulle du rekommendera att jag tätar det? En klick silikon i hålet innan jag skruvar fast den?
labmaster: Jag är ledsen om du är missnöjd, men som jag tror att det framgick någorlunda av första inlägget kommer denna tråden främst att handla om mekanik/mekatronik, sedan blir den en del elektronik framåt slutet av projektet med belysning osv och som nämndes lite automation.
Tack för alla glada och positiva kommentarer!
Jag har precis lyckats identifiera båten som en Marieholm Cavalier som tillverkades på Marieholms Bruk, utanför Gnosjö. Troligen 60-tal skulle jag gissa. Mycket mer information har jag ej hittat, men jag kommer att rota vidare i det.
Som jag nämnde så hade jag ett stall som jag skulle rensa ut och ställa båten i, detta behövdes då det trots presenningen var 5-10cm vatten i den. Efter att ha kastat ut fåren på gatan såg stallet ut såhär, och luktade som man kan föreställa sig...

Men efter en hel massa omgångar med högtryckstvätten började det likna en verkstadslokal.

Tyvärr har jag glömt att ta någon bild där man ser det nya akterdäcket.
Nästa steg på min mentala, improviserade, lista var att vända upp-och-ner på båten för att fixa till och måla skrovet. För att kunna lyfta upp ena änden av båten - och tippa över den - monterade jag en stor avgasklämma rätt igenom relingen. Denna dög bra till att lyfta hela båten i.

Nu har jag ägnat hela dagen åt att skrapa bort all bottenfärgen med en fönsterskrapa, fungerade skapligt. Även om skrovet i sin helhet är i väldigt fint skick så är där ett större genomgående jack i bottnen, som jag hittade när jag vände på den, och en hel del ojämnheter på skrovets kanter. Dessa behöver få en rejäl behandling med epoxispackel och sandpapper...


Ska försöka gå ut i kväll och fortsätta med slipandet. Jag har beställt en teleflex styrning (eller egentligen inte, det är en steerflex..) från watski som jag kommer att få under morgondagen, så jag vill ju få bottnen klar så snart som möjligt
Mvh. Daniel
labmaster: Jag är ledsen om du är missnöjd, men som jag tror att det framgick någorlunda av första inlägget kommer denna tråden främst att handla om mekanik/mekatronik, sedan blir den en del elektronik framåt slutet av projektet med belysning osv och som nämndes lite automation.
Tack för alla glada och positiva kommentarer!

Jag har precis lyckats identifiera båten som en Marieholm Cavalier som tillverkades på Marieholms Bruk, utanför Gnosjö. Troligen 60-tal skulle jag gissa. Mycket mer information har jag ej hittat, men jag kommer att rota vidare i det.
Som jag nämnde så hade jag ett stall som jag skulle rensa ut och ställa båten i, detta behövdes då det trots presenningen var 5-10cm vatten i den. Efter att ha kastat ut fåren på gatan såg stallet ut såhär, och luktade som man kan föreställa sig...

Men efter en hel massa omgångar med högtryckstvätten började det likna en verkstadslokal.

Tyvärr har jag glömt att ta någon bild där man ser det nya akterdäcket.
Nästa steg på min mentala, improviserade, lista var att vända upp-och-ner på båten för att fixa till och måla skrovet. För att kunna lyfta upp ena änden av båten - och tippa över den - monterade jag en stor avgasklämma rätt igenom relingen. Denna dög bra till att lyfta hela båten i.

Nu har jag ägnat hela dagen åt att skrapa bort all bottenfärgen med en fönsterskrapa, fungerade skapligt. Även om skrovet i sin helhet är i väldigt fint skick så är där ett större genomgående jack i bottnen, som jag hittade när jag vände på den, och en hel del ojämnheter på skrovets kanter. Dessa behöver få en rejäl behandling med epoxispackel och sandpapper...


Ska försöka gå ut i kväll och fortsätta med slipandet. Jag har beställt en teleflex styrning (eller egentligen inte, det är en steerflex..) från watski som jag kommer att få under morgondagen, så jag vill ju få bottnen klar så snart som möjligt

Mvh. Daniel