Köp elprylarna på electrokit.se och dioderna på upplyst.se eller molectric.com om du vill komma lite billigare undan. Finns fler ställen med billiga dioder, tex dotlight.de.
Som drivspänning är 20-30volt inget ovanligt om man kollar runt. Mitt senaste bygge använder 20 dioder med 18V drivspänning, 4 grupper á fem dioder och 330ohms motstånd.
Kan nog vara bra att kolla hur mycket ljus det blir, mina 20 dioder lyser upp rätt bra även när de inte körs på full styrka.
LED i serie, på 230Vac (fast likriktat), möjligt?
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: LED i serie, på 230Vac (fast likriktat), möjligt?
För att få tråden "på spåret" igen efter de senaste dagarna urspårning,
så försöker jag återgå till Berner's senaste (sista ?) inlägg/fråga :
> Låter bra för mig, om jag tar en 12V version och sätter fyra LED i serie och sedan 25 sådana serier i
> parallell med 40 ohm motstånd på slutet så borde man ju få nått som fungerar bra.
Det låter som om du tänker strömbegränsa flera parallella diodkedjor med *ett* gemensamt motstånd ?
Om det är korrekt tolkat så är det inte rätt att göra så.
Varje 4-LED slinga ska ha ett eget motstånd. Om det ska vara just (ca) 40 ohm eller inte
vet jag inte, men det ska i alla fall vara ett motstånd per seriekoppling av lysdioder.
Om lysdioderna hade väldigt exakta framspänningsfall så hade det kanske fungerat, men
p.g.a processvaraitioner mellan olika exemplar så kommer sannolikt summan av
framspäningsfallet i de olika 4-LED's kedjorna att vara olika och alltså ta/dra olika mycket ström.
Lite märkligt med tanke på all aktivitet i tråden tidigare att ingen annan såg det !?
så försöker jag återgå till Berner's senaste (sista ?) inlägg/fråga :
> Låter bra för mig, om jag tar en 12V version och sätter fyra LED i serie och sedan 25 sådana serier i
> parallell med 40 ohm motstånd på slutet så borde man ju få nått som fungerar bra.
Det låter som om du tänker strömbegränsa flera parallella diodkedjor med *ett* gemensamt motstånd ?
Om det är korrekt tolkat så är det inte rätt att göra så.
Varje 4-LED slinga ska ha ett eget motstånd. Om det ska vara just (ca) 40 ohm eller inte
vet jag inte, men det ska i alla fall vara ett motstånd per seriekoppling av lysdioder.
Om lysdioderna hade väldigt exakta framspänningsfall så hade det kanske fungerat, men
p.g.a processvaraitioner mellan olika exemplar så kommer sannolikt summan av
framspäningsfallet i de olika 4-LED's kedjorna att vara olika och alltså ta/dra olika mycket ström.
Lite märkligt med tanke på all aktivitet i tråden tidigare att ingen annan såg det !?
Nån som provat praktiskt utan motstånd? 220V eller nedtransformerat? Batteri CR3032 3V funkar utmärkt. Jag har inte lyckats bränna nån led ännu. Må vara att mina batterier är begagnade från moderkort.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
De som provat "praktiskt utan motstånd" har, om de varit observanta, lagt märke till att det säger "poff" i antingen dioden, kraftkällan eller båda två, i alla fall så länge inte strömkällans inre motstånd begränsat strömmen. I fallet med dina begagnade CR3032 så har de så stort inre motstånd att de i praktiken begränsar strömmen till för dioden relativt oskadliga värden.
-
Jag kör "special" SSC P4 helt utan motstånd på 230 AC
Men jag tror inte att sådana går att köpa ännu.
Alla lysdiodsorter går att köra rakt av på ett CR2032 utan motstånd.

Men jag tror inte att sådana går att köpa ännu.
Alla lysdiodsorter går att köra rakt av på ett CR2032 utan motstånd.
Limpan4all: Du tänker väl på Acriche från SSC som ser ut som en P4 ungefär men är gjord för 230V, har gått att köpa i ett år men har nästan inte funnits hos några återförsäljare... har själv en eller två liggande hemma i labblådan 

Denhär kalkylatorn är bra:
http://led.linear1.org/led.wiz
Som sodjan säger så är det inte helt rätt att göra på det sättet men i praktiken går det ganska bra.
Är man osäker på sin spänningskälla och lysdioder så kan man mäta strömmen som går igenom kretsen och börja med ett för stort motstånd. Så minskar man tills man har en bra ström. Låt sen multimetern vara inkopplad ett tag när allt är i drift så att du även kan mäta strömmen när lysdioderna har fått upp värmen.
Strömmen brukar då stiga lite, kanske 10% och stanna där. Den ska inte fortsätta att stiga mer och mer.
http://led.linear1.org/led.wiz
Som sodjan säger så är det inte helt rätt att göra på det sättet men i praktiken går det ganska bra.
Är man osäker på sin spänningskälla och lysdioder så kan man mäta strömmen som går igenom kretsen och börja med ett för stort motstånd. Så minskar man tills man har en bra ström. Låt sen multimetern vara inkopplad ett tag när allt är i drift så att du även kan mäta strömmen när lysdioderna har fått upp värmen.
Strömmen brukar då stiga lite, kanske 10% och stanna där. Den ska inte fortsätta att stiga mer och mer.