Val av CAD/CAM Program ??
Re: Val av CAD/CAM Program ??
Ja det var en bra idé... ska ta o låna den nu tänkte jag o kolla vad det är för nåt.. kanske stämmer lite bättre eftersom det vara skiljer en version mellan mitt program och den boken..
Tack för tipset..
// Daniel
Tack för tipset..
// Daniel
- Krille Krokodil
Du behöver inte lära dig några kommandon och det är väl typ två knappmenyer du kommer att beöva använda dig av nu i början, alla de andra kan du släcka. Högerklicka bland knapparna så du får fram listan med knappmenyer och släck ner allt onödigt.
Mer än det här behöver du inte förstå för att komma igång och rita:
1. Hur man kan mata in koordinater. x,y @x,y etc.
2. Linje, cirkel
3. Hur man jobbar med snap.
4. Knapparna i modify-menyn: move, trim, extend, offset, rotate etc.
Mer än det här behöver du inte förstå för att komma igång och rita:
1. Hur man kan mata in koordinater. x,y @x,y etc.
2. Linje, cirkel
3. Hur man jobbar med snap.
4. Knapparna i modify-menyn: move, trim, extend, offset, rotate etc.
PerE--->
Detta löste mitt problem till 138%... allt ser exakt lika ut som i mitt program..
Nu kanske jag kan börja haja lite vad jag pysslar med..
Tack ännu en gång för tipset..
// Daniel
Detta löste mitt problem till 138%... allt ser exakt lika ut som i mitt program..
Nu kanske jag kan börja haja lite vad jag pysslar med..

Tack ännu en gång för tipset..
// Daniel
Har fattat att detta kommer att ta tid för mig att lära mig.. men jag kommer att lära mig helt klart..
När jag har min maskin eller när det börjar närma sig så ber jag nån annan göra dom få ritningar som jag ska ha... så jag kan komma igång med det jag ska göra..
Kan inte kosta så mycket direkt... nån som sitter o grejar på kvällarna som kan CAD bra tar det inte lång stund för att slänga ihop det jag ska ha..
Känner mig ivrig att vilja ha hem min maskin nu snart.. får vänta ett bra tag till antar jag..
// Daniel
När jag har min maskin eller när det börjar närma sig så ber jag nån annan göra dom få ritningar som jag ska ha... så jag kan komma igång med det jag ska göra..
Kan inte kosta så mycket direkt... nån som sitter o grejar på kvällarna som kan CAD bra tar det inte lång stund för att slänga ihop det jag ska ha..
Känner mig ivrig att vilja ha hem min maskin nu snart.. får vänta ett bra tag till antar jag..
// Daniel
Jo jag ska hojta till när det blir dax... ska försöka lära mig åxå i eboken jag har lånat.. synd att det inte finns så många böcker att tillgå som har med AutoCAD att göra..
Men denna jag har är ju ganska ingående den åxå..
// Daniel
Men denna jag har är ju ganska ingående den åxå..
// Daniel
Har börjat fatta nu hur saker o ting funkar i CAD... Command: Line, Circle, Rectangle.. och vad man vill ha får mått på skiten.. tex: 150.100 eller 80.20....
Ja det är mycket...
Har just gjort min första övning.. den gick inte så bra när jag skulle till.. måste ha missat vad ett kortkommando betyder..
Det står HK (eller 80.20)... det är till en 2D line.. funkar inte med att bara skriva 80.20..
Det är HK jag inte vet vad det betyder.. måste ha missat det nånstans längre fram i boken..
Fick göra ett nytt projekt innan jag satte igång.. sätta olika färger på linjer och tjocklek och sånt.. det var ganska kul iaf..
Ska göra ett nytt försök imorgon... börjar bli lite seg nu såhär kl 02:19... *gäsp*..
// Daniel
Ja det är mycket...
Har just gjort min första övning.. den gick inte så bra när jag skulle till.. måste ha missat vad ett kortkommando betyder..
Det står HK (eller 80.20)... det är till en 2D line.. funkar inte med att bara skriva 80.20..
Det är HK jag inte vet vad det betyder.. måste ha missat det nånstans längre fram i boken..
Fick göra ett nytt projekt innan jag satte igång.. sätta olika färger på linjer och tjocklek och sånt.. det var ganska kul iaf..
Ska göra ett nytt försök imorgon... börjar bli lite seg nu såhär kl 02:19... *gäsp*..
// Daniel
Prova med 80,20 i stället för 80.20
Alltså 80 komma 20. Inte 80 punkt 20.
Alltså 80 komma 20. Inte 80 punkt 20.
jojje--->
Jo jag kom på det igår natt...
Funkar fint nu.. ganska kul att greja.. men ack så svårt... för mig iaf..
Sitter o grejar med olika stora rundade hörn just nu..
Helt otroligt vilket kraft det finns i AutoCAD... jag är grymt impadd alltså..
Förstår doch inte vad %% har för funktion i CAD världen.. tex; %%c40 eller nåt sånt.. ?
// Daniel
Jo jag kom på det igår natt...

Funkar fint nu.. ganska kul att greja.. men ack så svårt... för mig iaf..
Sitter o grejar med olika stora rundade hörn just nu..
Helt otroligt vilket kraft det finns i AutoCAD... jag är grymt impadd alltså..

Förstår doch inte vad %% har för funktion i CAD världen.. tex; %%c40 eller nåt sånt.. ?
// Daniel
jojje--->
Ahaa.. ja just det.. det borde jag ju ha fattat tycker jag.. blir lite tokigt när man sitter så länge som jag gjort med detta...
Lika bra att lära sig grunderna så snart som möjligt så man har lite kött på benen när man får maskinen iaf..
Klart man ska ju lära sig den åxå, men det blir ju när man har den här hemma man kan börja på att kolla på det...
// Daniel
Ahaa.. ja just det.. det borde jag ju ha fattat tycker jag.. blir lite tokigt när man sitter så länge som jag gjort med detta...
Lika bra att lära sig grunderna så snart som möjligt så man har lite kött på benen när man får maskinen iaf..

Klart man ska ju lära sig den åxå, men det blir ju när man har den här hemma man kan börja på att kolla på det...
// Daniel