Olles gainclone (chipbaserad audioförstärkare)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Re: Olles gainclone (chipbaserad audioförstärkare)

Inlägg av mr.olle.norell »

Jag är ganska säker på att det stämmer!

Jag hittade en skiss på en nätdel med dubbla diodbryggor:
Bild

Och en med enkel:
Bild

Personligen tycker jag det är smidigare med färdiga bryggor än lösa dioder. Jag har en 25A brygga, och den räcker väl :)
Användarvisningsbild
rectumfrier

Inlägg av rectumfrier »

Jag läste på svalanders hemsida ( http://www.svalander.se ) att enligt han så låter dubbla bryggor bättre. Det ligger säkert någonting i det. Dock så anser jag han som audiofil och mig själv som musik/elektronik-intresserad, så det är klart att han lägger märke till saker som inte jag gör.

Klart att de är smidigare med färdiga bryggor :D Men det var väl just för det där med fast recovery dioder som var lockande. Det är också lite att jag helt enkelt känner för att bygga egen brygga :)

Nu måste jag leta reda på lite plåtar att bygga av.. Hur har du byggt ditt chassi? hur tjock är dina plåtar? Vill få en uppfattning... man vill ju inte ha en sviktande förstärkare med två järnklumpar i :wink:
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Mina plåtar är 2mm tjocka. Tillräckligt stabilt för mig :) Inget att klaga på!

Apropå ingenting:
Om du läser lite på olika hifi-forum (och Svalander) så kommer du märka att folk lyckas höra allt möjligt kostigt!
En klassiker är ju att vända på stickkontakten i väggen. Eller att måla en svart rand på kanten av sina cdskivor. Vissa hör tydligen enorma skillnader :)
Vissa lägger små sandsäckar på sina cd-spelare och säger att ljudet nu är mycket renare! En klar förbättring...
Och för att inte tala om alla 100 000kr kablar :shock:
Och de små "kabelhållarna" som ska hålla upp kabeln några cm ifrån golvet, för ligger den emot golvet så låter det mycket sämre...
Eller att man kan mäta apparaters prestanda i kg. Vissa tänker att tyngst grejer är alltid bäst!

De som pysslar med sådant och tror på det brukar sällan ställa upp i blindtester :)
Folk som kan mycket elektronik t.ex. ingenjörer brukar ha lite roligt åt dessa hifi-gurus...

Jag har en lite annan inställning till mitt hifiintresse. Hör man ingen skillnad i ett blindtest finns det alltså ingen hörbar skillnad!
Jag använder vanlig billig enkardelig elistallationskabel (EKK) som högtalarkabel, och inte kablar för tusentals kronor..
Den överför signalen jättebra enligt mig!

Jag tänkte informera dig lite om att man kanske inte ska svälja allt man läser :)
Man ska inte hamna i kabelträsket som man inte väldigt gärna vill :)

Skulle man blindtesta nätdelar med två bryggor jämfört med en brygga så vet i sjutton om man skulle höra någon skillnad!
Men eftersom att jag inte har blindtestat så vet jag inte :)

Kör två om du tycker det är roligare :)
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Nu har jag gjort som kimmen sade, och plockat bort den dumma säkringen vid mittjorden!
Jag gjorde också en liten hållare så att säkringarna kom upp i bra höjd :)

Bild
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Att vända stickkontakten, för fas-nolla kan faktiskt ha betydelse. Men då i form av jordslingor Större masströghet för optiska läsenhet gör dom mindre känsliga för vibrationer.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

:D

Kul projekt :) Du verkar ju bygga av lite allehanda saker med! Om det kommer nya projekt eller om det är av intresse så kan jag bidra med 2-4st av dessa om du vill ha...

Bild

50V 67000uF...

Jag sammlar för mycket som jag aldrig hinner bygga nått av så vill du ha dem så är de dina! Du bor ju i samma stad så det ska väl bara vara att kasta över dem...
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

mr.olle.norell skrev:Man borde kunna se "skräpet" med ett oscilloskop... Någon som har kollat?
Jo det går att se, men det har inte så mycket med dioderna att göra och blir knappast bättre av snabbare dioder.

Transformatorns kapacitans och läckinduktans bildar en resonanskrets som börjar ringa när dioderna slutar leda. Men det är inte för att dioderna tillverkar något skräp utan för att LC-kretsen är ur jämvikt precis när dioderna slutar leda. Precis när dioderna slutar leda är utspänningen från transformatorn högre än den hade varit i samma ögonblick utan belastning pga läckinduktansen. När dioden slutar leda faller den ner mot vad den borde vara, men eftersom det är en resonanskrets "missar" den och ringer.

En RC-snubber över transformatorn/dioderna är en bra lösning.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

G-man: Det var vänligt! :) Är du säker på att du inte ska ha dem så kan jag ha användning för 2st i framtiden.

Jag håller på med ett 150W-steg och ett 300W, och när de är klara så kommer jag säkert att bygga fler steg :)
De passar nog fint i 150W-steget :)
Har de suttit i en förstärkare?

Kimmen: Kul att höra hur det egentligen ligger till med snubbers och annat!
Man kanske skulle lägga en RC-länk över sekundärerna...
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Jag kan ju visa upp nästa projekt:

Bild

Det är en förstärkarmodul med 3st LM3886 parallellt! Det är inte heller denna gång jag som kaddade, utan det är herr Leetmaa, känd som FarbrorEstland här på forumet!

Korten kommer ifrån ett gruppköp för något halvår sedan.

Man borde kunna få upp till 150W i 4ohm per kort, och om man bryggkopplar två kort upp till 300W i 8ohms last!

Jag har 6 kort och ska bygga två förstärkare! En förstärkare med ett kort per kanal, och en med två kort per kanal :)
Det kan vara bra att ha en förstärkare som kan driva tunga laster ibland :)

Det ska bli riktigt kul med 300W förstärkaren! Då får man lite "dynamiskt headrrom" alltså utrymme för att släppa igenom oklippta transienter, om man spelar väldigt dynamisk musik!
En hel del av den jazz jag lysnar på tror jag är mycket dynamisk!
Inte alls lika komprimerad som radiolåtar oftast är...

Jag har aldrig haft något så kraftfullt steg som 300W :)

Korten är som synes inte helt befolkade, men det är på g!
Användarvisningsbild
rectumfrier

Inlägg av rectumfrier »

Härligt med lite bilder! :)

Igår natt då jag höll på att skriva ett långt inlägg, så ville inte internet samma som jag.. Så det var bara att klicka på kryss.

Men det jag skulle skriva var (kort sagt):
Att 2mm antagligen duger fint åt mig med :)
Att man ska inte tro på all audiofilsmörja... t.ex. Att kabelisoleringens färg gör väldigt stor skillnad på ljudet p.g.a olika ämnen i olika färger ;)

"Hör man ingen skillnad i ett blindtest finns det alltså ingen hörbar skillnad!"
Bra sagt!

EDIT: Nu kliar det i fingrarna för att börja bygga... :(
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Bilder är kul ja :)

Här är korten obestyckade:
Bild

Här är mitt förstärkarchassi:

Bild

Bild

Bild

Den har ingen framsida än. Det är på g!
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Sweet! :tumupp:

EDIT: Kanske skulle vara bra med olika färger på högtalarutgångarna?
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Hade bara mörkröda i lådan :mrgreen:

Edit: Färg? Jag är ju färgblind för övrigt :) Inte helt, jag har bara problem med hälften av färgerna ungefär :humm: :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Med parallelkopplade förstärkare borde utgången orkar dra högtalaren mer bestämt.

En annan fördel är väl att förstärkarkretsarna bildar medelvärde och därmed minskar beroendet av variationer per chip. Fast jag tvivlar att det är hörbart ;)

Och konstruktionen lär få mindre värmeutveckling per chip, och därmed fungera bättre.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Med parallelkopplade förstärkare borde utgången orkar dra högtalaren mer bestämt.

Syftar du på dämpfaktor?
Jag tror att dämpfaktorn (eller utgångsimpedansen) är tillräckligt låg redan från början, men den borde ju sjunka ytterligare om man har 3 chip parallellt tror jag! :)
Skriv svar