Proxxon MF70 till CNC
Någon som är intresserad av att få en uppsättning grejer lite biligare ?
Skulle vilja ha lite åsikter om passform , konstruktion mm.
Det enda är att X-platan tar i fundamentet, så man får ej ful längd på ena hållet. Ca10-15mm fattas
Y-plattan kan man välja om man vill ha i Alu eller stål
Kan få i väg grejerna idag efter kl15
Skicka ett Pm eller ring mig.
Jens 070-9145376

Skulle vilja ha lite åsikter om passform , konstruktion mm.
Det enda är att X-platan tar i fundamentet, så man får ej ful längd på ena hållet. Ca10-15mm fattas
Y-plattan kan man välja om man vill ha i Alu eller stål
Kan få i väg grejerna idag efter kl15
Skicka ett Pm eller ring mig.
Jens 070-9145376

Jag undrar varför du låter den svarta plastdetaljen som sitter på kanten till bordet sitta kvar.
jag gjorde en platta till x-axeln i höstas.
(snart kan det kanske vara dax för en till för Y-axeln och om något år en till z-axeln)
men jag märkte att plastplattan böjde sig när jag drog åt lite. så jag skruvade bort den och satte plattan direkt mot bordet.
Borde det inte flexa mindre då eller tänker jag fel (nu igen) ?
för övrigt har jag använt alu-ubalk (en sån här [ form) och vänt den som ett uppochnervänt u. Så kopplingen är iaf täckt överifrån och distansen ingår;)
40x70mm tror jag men det var ju som sagt ett tag sen jag gjorde den.
jag tänkte också använda slang men jag är lite skeptisk efter att jag drog åt runt bordet lite för att minska flexet.
Ojj.. blev både fråga och extrainfo.
/Ulf
jag gjorde en platta till x-axeln i höstas.
(snart kan det kanske vara dax för en till för Y-axeln och om något år en till z-axeln)
men jag märkte att plastplattan böjde sig när jag drog åt lite. så jag skruvade bort den och satte plattan direkt mot bordet.
Borde det inte flexa mindre då eller tänker jag fel (nu igen) ?
för övrigt har jag använt alu-ubalk (en sån här [ form) och vänt den som ett uppochnervänt u. Så kopplingen är iaf täckt överifrån och distansen ingår;)
40x70mm tror jag men det var ju som sagt ett tag sen jag gjorde den.
jag tänkte också använda slang men jag är lite skeptisk efter att jag drog åt runt bordet lite för att minska flexet.
Ojj.. blev både fråga och extrainfo.
/Ulf
Har varit tyst länge nu!!
Har inte haft någon fritid på sista tiden.
Men nu har jag tagit upp tråden igen.
Har inte haft något matrial att köra bitarna av pgr av att vi ska byta lokaler nu till semestern. Så det tas inte hem något matrial om vi inte säkert ska köre det de närmsata dagarna, och det beställs på mm så det blir inget spill att tala om.
Men jag lyckades få tag i lite aluminium igår.
Så!!!!

8st Z-plattor blev det.
Hoppas på att kunna köra fram ett gäng Y:n i dag.
Har inte haft någon fritid på sista tiden.
Men nu har jag tagit upp tråden igen.
Har inte haft något matrial att köra bitarna av pgr av att vi ska byta lokaler nu till semestern. Så det tas inte hem något matrial om vi inte säkert ska köre det de närmsata dagarna, och det beställs på mm så det blir inget spill att tala om.
Men jag lyckades få tag i lite aluminium igår.
Så!!!!

8st Z-plattor blev det.
Hoppas på att kunna köra fram ett gäng Y:n i dag.
Har stöt på problem!
Förökte att få igång motrern, men jag får inte dem att rör på sig.
Jag tycker att jag gjort dom det står i manuallen till Mach3.
Provade ställa in värdena som jojje skrev i en tråd men inget då heller.
http://jojje.eu/ElektronikForumet/Mach3.pdf
Så det måste nästa var att signalen som inte kommer ut till kortet, motorena eller ?
Tacksam för svar då jag är usel på el och datorer.
Förökte att få igång motrern, men jag får inte dem att rör på sig.
Jag tycker att jag gjort dom det står i manuallen till Mach3.
Provade ställa in värdena som jojje skrev i en tråd men inget då heller.
http://jojje.eu/ElektronikForumet/Mach3.pdf
Så det måste nästa var att signalen som inte kommer ut till kortet, motorena eller ?
Tacksam för svar då jag är usel på el och datorer.
Om du är helt 100 på att alla parametrar i programmet är satt riktigt, så:
Har du kopplat +- riktigt på kortet?
Har du kopplat in motorerna riktigt? (Röd/Blå, Svart/Grön)
Har du "håll" på motorerna? (Sitter dom fast)
Kommer "drivspänningen" ca 24V fram till drivarna?
Kommer 5V fram till drivarna?
Händer det någonting alls med motorerna när du kör åt ena eller andra hållet?
Tex att det bara knäpper till i motorn när du byter håll. Då har du skiftat Dir och Step.
Är alla motorerna lika, helt döda?
Har du fått igång dom förut någon gång?
Berätta mer vad som händer eller inte händer. Vad du förväntar dig att borde hända.
Tex att det bara knäpper till i motorn när du byter håll. Då har du skiftat Dir och Step.
Berätta mer vad som händer eller inte händer. Vad du förväntar dig att borde hända.
Snyggt. Jag skulle gärna vilja ha en Z-platta. X och Y har jag ju som sagt börjat pilla lite med själv, så de behöver jag nog inte.
Vad ska du ha för en Z-platta? Iofs håller jag på gå i konkurs nu, men efter nästan lön tar jag gärna en.
Tyvärr har jag har VÄLDIGT lite fritid senaste två månaderna. Men snart ska man få lite mer tid över så man kan försöka få någon ordning på fräsen.
Vad ska du ha för en Z-platta? Iofs håller jag på gå i konkurs nu, men efter nästan lön tar jag gärna en.

Tyvärr har jag har VÄLDIGT lite fritid senaste två månaderna. Men snart ska man få lite mer tid över så man kan försöka få någon ordning på fräsen.
Svarar på fråga för frågajojje skrev:Om du är helt 100 på att alla parametrar i programmet är satt riktigt, så:
Helt hundra är jag väll inte att alla parametrar är rätt.
+ och minus är rätt.
Har kopplat motorerna som Blå/Röd Grön /Svart som bilden innan.
När jag inte har strömen på så kan jag vrida på motoraxeln, men när jag
sätter på stömen så låser den sig och jag kan inte rubba den.
Mätte på plus + och -. Där var 24V. Om det var där du menade att jag skulle ha 24V.
Satte 1,5V ut till motorerna
Det händer ingenting när jag kör åt något håll, det enda som händer är att den låser sig när jag sätter på strömen.
Har ej haft igång någon av motorerna innan.
Det enda jag vill är att få motorerna att röra på sig, sen gå vidare och ställa in allt som det ska vara.
Helt hundra är jag väll inte att alla parametrar är rätt.
Det är det första du måste vara, och det enklaste att kolla.
Det enda jag vill är att få motorerna att röra på sig, sen gå vidare och ställa in allt som det ska vara.
Det måste du göra från början, annars är risken stor att inget funkar.
Om allt är inställt lika som i Mach3.pdf-filen och det inte funkar, så vete 17 vad det kan vara.
Om du är helt säker på att du gjort allt rätt, så får du skicka korten till mig, så ska jag se om det är nåt fel på dom. Det borde inte vara det eftersom jag testar före jag skickar, men...
Prova gärna en gång till, helt från början. Koppla allt och gör helt lika som i Mach3.pdf-filen. Föresten, du har väl tryckt på Reset när du kommit in i Mach3? Dum fråga, men det har hänt förut.
Det man oftast missar i uppsättet är att inte ange "1" under "Step Port", "Dir Port" och under "EStop". Pluss glömmer "Enabe" och "Active Low" för "EStop". Sen är det några som skiftar "Step" och "Dir", men det märker man på att motorn bara hoppar ett steg när man ändrar håll.
Det är det första du måste vara, och det enklaste att kolla.

Det måste du göra från början, annars är risken stor att inget funkar.
Om allt är inställt lika som i Mach3.pdf-filen och det inte funkar, så vete 17 vad det kan vara.
Om du är helt säker på att du gjort allt rätt, så får du skicka korten till mig, så ska jag se om det är nåt fel på dom. Det borde inte vara det eftersom jag testar före jag skickar, men...
Prova gärna en gång till, helt från början. Koppla allt och gör helt lika som i Mach3.pdf-filen. Föresten, du har väl tryckt på Reset när du kommit in i Mach3? Dum fråga, men det har hänt förut.
Det man oftast missar i uppsättet är att inte ange "1" under "Step Port", "Dir Port" och under "EStop". Pluss glömmer "Enabe" och "Active Low" för "EStop". Sen är det några som skiftar "Step" och "Dir", men det märker man på att motorn bara hoppar ett steg när man ändrar håll.