Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Men om man kunde skapa en virtuell LPTx: och ett interface som det där som faktiskt funkar som en riktig port...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det skulle ju vara idealiskt om man kunde få ihop något sådant, det som blir problematiskt blir väl att man får en viss fördröjning ut till motorerna och därmed inte kan stanna lika exakt när limitswitchar eller sådant slår till...

Man kan kanske acceptera lite fördröjning och skriva en programvara som "komprimerar" pulserna (så att den typ räknar pulserna under ett par ms och då skickar ett kommando via usb till en µC som då pulsar ut samma pulser), detta för att undvika bortfall av steg om USB-bussen blir nerlastad...

Eller tänker jag helt konstigt nu?

Kan inte påstå att sådant här är mitt område egentligen...
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Tekko: tänkte på att många designers o sånt skolas på MAC, de kan ingenting om PC världen.
I deras värld heter portar USB2 och FireWire, en konverter som Meduza tipsar om är a och o om de ska nappa.
Finns det motsvarande mach3 för MAC?
Många har upptäckt PCn fördelar, särskilt industridesigners, fler och fler kör det.
Men jag är ganska säker på att en sån liten goding intresserar de, även om de inte faller för specen så kan de falla för att det ser ut som det de omger sig med och fungerar.
Typ svart och stringent :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Kontrollkortet där, det står att alla in/utgångar finns med. Vilka är det?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Mycket på en gång.

Jimmy: Jag tror inte du kan fräsa i flera material fast att maskinen är gjord i aluminium, men det går att fräsa större saker i en storebror. :D

Meduza: Om du ska fräsa Delrin, tänk då på att fräsen (Dremel) ska orka med det.
Jag använder antingen tjock soppaslang, armerad plastslang eller hydraulikslang.
Tänkte bygga in kontrollerkortet. Det enda problemet med parallellportar är på typ bärbara som ingen har. Dom brukar inte ha serieportar heller för den delen. Jag har sett några USB>parallell, men dom funkar dårligt. Det var snack om såna tillsammans med Mach3. Dom som man kan köpa över disk i Sverige funkar bara med en printer.

Smootis: Det är bara till er här, och under en begränsad tid, som jag kan sälja den för 3500:-
Den funkar, som alla andra Step/Dir-maskiner aldeles utmärkt under Mach3 och alla andra program av samma typ.
Det med MAC. Kan man inte köra Windows på en MAC? Det trodde jag, hmm...

MadModder: Dom CoTech jag har köpt funkar bra. Inga såna problem, men den sista köpte jag för ett år sen ungefär.
Vilka in/ut-gångar som finns med, kan du se här.

Vad har jag glömt bort att svara på nu då, hmm...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Jag tror inte du kan fräsa i flera material fast att maskinen är gjord i aluminium, men det går att fräsa större saker i en storebror."

Precis, det var storleken jag ville åt. För det mesta så är det frontpaneler som jag behöver fräsa. Men då och då kan det dyka upp något större projekt och då kan det vara trevligt med lite större yta. CNC'n i den här tråden är precis i lagom format för att jag ska få plats. En större fräs skulle nästan få stå i trappuppgången om jag skulle ha den framme hela tiden. Hm, men iofs är det ganska fin akustik där... :lol:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Sweet...
Aux 1 och 2 är också utgångar (pin 14 och 16 i parport). T.ex till vad skulle man kunna använda dem?
Sen blir jag lite fundersam över att det står +5V på pinne 17. Det är ju en vanlig utgång, vid namn 'select'...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Mad...: Aux1/2 vet jag inte nåt till på rak arm, men man kan nog alltid hitta på nåt. :)

Jag har gjort ett litet styrkort som man kopplar till parallellporten, så man kan köra utan att starta varken datorn eller nåt program.
Till det kortet behövde jag +5V och GND. Eftersom pinne 17 var så lite använd så "snodde" jag den. :wink:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Så du menar att kontrollkortet petar ut 5V på pinne 17?
Det är ju mindre bra då det är en utgång på PC...
Visserligen är det en aktivt låg utgång, så den är normalt +5V. Men det är ju inget man ska ta för givet tycker jag. Nåja. Kan ju alltid rycka ur pinne 17 ur ena kontakten på kabeln.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Skulle man kunna skicka ut en signal på t.ex Aux1/2 när den har fräst klart?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Stöds detta i mjukvaran så är det väl klart man kan göra det.
Den kan ju slå av och på spindelmotorn (via relä då)
Senast redigerad av MadModder 10 juni 2007, 23:11:29, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jimmy: Det är lätt att göra lillasystern längre, men då börjar rören att flexa mer å mer. Samma "problem" får man med en alu-maskin.

Enda sättet är en omkonstruktion, eller göra som min "Lådda". Den kan du ha hur lång du vill, utan att få hängrumpa nånstans. Upp till en gräns förståss, där drivstången börjar hänga för mycket. Tror att vid ca 2 meter, då övergår man till roterande mutter i stället.

Det är lätt att göra stödsupport (?) så man halverar "överhänget" iaf.

MadModder: Du har nog helt rätt där, men av dom närmare 60 korten jag har sålt, är det ingen som har fått något problem med den saken. Men som du säger, det är bara att rycka stiftet.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Eller modda kortet och få AUX3. ;)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

MadModder skrev:Stöds detta i mjukvaran så är det väl klart man kan göra det.
Den kan ju slå av och på spindelmotorn (via relä då)
Det är det "SR" (SpindeRelay) pinne 1, är till för.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja det var det jag menade. Den funktionen finns redan, så varför skulle man inte kunna få en signal på aux1 när jobbet är klart?
Skriv svar