CNC uppgradering [Ny film 2008-03-04]

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

Jojje, jag håller med dig om att det är dyrt. Som tur var köpte jag dem på rean :). Jag föll för "reklamen" V:et i 302V står för Vampire och att inte ens jag skall kunna paja dem:). Men va fasen, staten måste ju få sitt, eller hur 8)
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

dar303 skrev:Om programmet i datorn kraschar så försvinner ett pulståg (på t.ex 10kHz) och chargepumpen detekterar då detta och kör ett nödstopp eller liknande.
Som MadModder skriver, det var ett märkligt namn på en vanlig enkel watchdog.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

(off topic)
sweFredrik jag har lyckats med att paja ett av jojes kort och en Gecko har jag också klarat av att paja :D
Jag kan lära dig :lol:
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Dom saker jag kollade efter som redan nämnts var.
+ Optoisolerat
+ Integrerad chargepump
+ Separerad 5v matning
+ Lysdioder för alla inputs/outputs (Mitt kort har lysdioderna på huvudkortet, förutom Step/Dir signalerna som sitter på ett separat kort)

Sen ville jag också ha några styrbara utgångar för att starta och stoppa spindeln, styra kylvatten/luft.
För mig så var det faktiskt fördel med ett relä på kortet även om jag inte använder det för att styra själva lasten eftersom det är enkelt att switcha både signaler och att styra reläer/kontaktorer oberoende av deras matningspänning.
Sen en viktig sak som jag sökte, 0-10V utgång för att styra spindel-varvtalet mha frekvensomriktare.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tack för alla svar. Finns det nåt bra ställe man kan se vilka komponenter som är lämpliga att använda, och kopplingen?
Speciellt ChargePump'en och hur/vart man kopplar tex 0-10V utgången.

Ska man ta 5V till datorsidan från USB eller?
Då blir det två kablar, och vilka stift i USB'n?

Får jag bara allt med tesked, så klarar jag mig själv sen. :D
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

0-10v utgången vet jag inte hur många verkligen kommer att ha nytta av, oftast så handlar det om större maskiner med större motorer när man använder frekvensomriktare och då kan nog ditt kort ändå var lite förlitet.
5V på datorsidan ska du kunna ta från USB http://pinouts.ws/usb-pinout.html
ChargePump har jag inte kollat så mycket efter men jag har förmig att jag sett några scheman på det.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Är det inte bara att man använder en utgång i parallellporten till 0-10V?
Om jag kör ut alla in/ut-gångar till skruvplint så kan man välja å vraka bäst man vill. :D

Är det "USB B Device"-kontakten jag ska sätta på kortet?
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inlägg av mark »

Varför inte bara Sätta en skruvplint för +5v o GND, sladd med USB kontakt kan man alltid fixa själv. T.ex. slakta en mus.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK. Tänkte det såg mer "professionellt" ut med USB-kontakt bara. :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag skulle satt en USB-B kontakt som in-kontakt, men ha två hål brevid kontakten där man kan sätta sladdar om man vill mata från annat håll.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Ska till att börja med själva kabeldragningen nu och kom att fundera lite på gränslägesbrytarna.
Ett sätt är att koppla dom direkt till nödstopps slingan som bryter strömmen till nätdelen vilket kan vara en fördel eftersom jag kör DC-servos som kan skena vid vissa (ovanliga)fel. Nackdelen med det är att då kan man inte använda dom brytarna för att nolla axlarna utan man är tvungen att montera en extra på varje axel för det.
Det andra är att koppla dom via parallellporten till mach3 som då bryter programmet lite mer stillsamt.
Nackdelen med det är att man inte är skyddad mot ett skenande servo.
Vilken metod är att föredra?
Eller är det någon som har en annan ide? :)
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

finns det 2lägesbrytare?

där det första läget nollar och det andra nödstoppar.

annars borde man ju kunna knåpa ihop något, nödstoppsbrytaren behöver ju inte vara något fancy.

Det ser ju ut som du har 2 brytare i X-led iaf och då kan man ju ha 2 nockar för nollställning och 2 nockar som sitter längre isär för nödstopp.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Som det är nu så finns det två brytare på varje axel, en åt varje håll. Troligtvis så blir det att jag tar och lägger till en extra brytare per axel för att använda för nollställningen.
Eller kan man ställa in så att mach3 normalt går i nödstop och slutar skicka ut signal till chargepump på breakoutkortet när en brytare blir aktiverad men under nollpunkts-körningen bara använder dom för att nolla maskinen?
Eftersom det kommer att vara kopplat så att när signalen till chargepump upphör så bryts också strömmen till nätdelen och spindeln.
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

bra idé! Det borde gå.

Körde en svarv som fungerade på det viset, man fick slå över till "nollställning" och köra till brytarna.
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Jag har bara 2 brytare på varje axel, förutom i Z där jag har 1.
Vid körning så används dom av Mach3 som nödstopp och vid nollning av axlarna används dom just till det, nollning.
Skriv svar