H.O's Maskin. [Många bilder....och video]

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Jag har via PM fått lite frågor angående min kontrollpanel så jag flikar in lite bilder och info här.

Panelen består som sagt av ett svetsat ramverk av 20X20mm aluminium-fyrkantsrör och tre separata paneler. Här är en bild på den stora panelen med 15" TFT-skärm och "soft-keys" längs den nedre och högra kanten.

Bild

Och så här ser den ut på baksidan, innan skärmen monterats. Det gröna är dubbelhäftande tejp som jag satte dit för att dit glipade mellan skärmen och front-plåten.

Bild

Och här är den med skärmen monterad:

Bild

Här är en bild på insidan av "lådan". Inte den snyggaste kabeldragningen kanske men i alla fall. D-sub donet för skärmen var tvunget att moddas lite för att kunna träs igenom röret så det fick bli ett par buntband för att hålla ihop dom istället för skruvarna.

Bild

Knapparna på respektive "panel" är anslutna till X-keys kortet med en 25-pol D-Sub och en liten "break-out-panel". Pulsgivarna för Feed- och Speed-override är kopplade till en PIC som i sin tur ger impulser till X-keys kortet. Det är den lilla kretsen som huserar på veroboarden ovanför X-keys kortet.

Bild

Thats it...

/H.O
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

För att inte fördärva tråden Guider / FAQ med kuliga skämt så får jag väl fråga här om det gick bra med Y- skruven, om det var i muttern felet fanns :?:
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Ja, det verkar så i alla fall. Jag har återmonterat skruven och det är en kännbar skillnad när man "skruvar" för hand. Men jag har lite kvar att återmontera innan jag kan testa på riktigt. Måste också fixa nya "bälgar" så att det inte händer lika lätt igen - de gamla var lite slitna. Jag återkommer i frågan.

/H.O
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Jävligt bra vart det!

Det talades om planfräsning... Ni fick underliga spår efter fräsningen. Tecken på att det används fel verktyg... Vid planfräsning ska liknande verktyg användas:

Bild

Mina fräsar kommer för övrigt från just Hoffman Group
H.O

Inlägg av H.O »

Adis,
Tackar! Jag önskar jag KUNDE köra en sån, men om jag skulle stoppa i ens en liten planfräs i den maskinen så skulle nog hela skiten gå sönder - det är en maskin byggd i aluminium och inte i gjutjärn - tyvärr.

"Spåren" på bilderna tidigare i tråden finns där fast dom ser värre ut än dom är. De beror, som du säkert vet, till största del pga av att spindeln inte är 100% vinkelrät mot bordet - så ju större fräs desto "djupare" blir ju faktiskt spåren om inte trammningen är 100% - vilket din inte är på min maskin.

När jag monterat ihop maskinen igen efter service av Y-skruven skall jag ta och mäta och justera lite.

/H.O
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

Att du får "nivåskillnader" när du planfräser och även får radiekompensera till ett ojämnt mått kan vara att fräsen sviktar litegrann, även om man inte tycker att en pinnfräs kan svikta så mycket kan det faktiskt röra sig om tiondelar.

tänk dig att du fräser med en bit slang så förstår du vad jag menar.

fräste i ett stort skjutmått en gång som var härdat och trots att det var en hårdmetallsfräs så kunde man se med blotta ögat att den sviktade.
H.O

Inlägg av H.O »

O ja, verktyget, spindeln och inte minst min Z-axel i förhållande mot bordet sviktar - det är som sagt en maskin byggd av aluminiumprofiler och måste användas därefter. 10mm pinnfräsen jag använde till planfräsningen och lagerpassningen är nog faktiskt det som sviktar minst i det här fallet - tyvärr.... :?

/H.O
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Ni pojkar som håller på med fräsning av lite tuffare material, jag har en liten fundering nu när jag också ska börja fräsa lite... Jag kommer som ni säkert sett börja med Jojjes lite enklare maskin "Lillasyster" och jag vet ju att den primärt är gjort för trä och plexi, men jag undrar om det är möjligt (och vettigt) att fräsa med hög spindelhastighet och låg matning även i lite tuffare material? Tror ni att det skulle kunna vara möjligt att fräsa aluminium? Jag tänker närmast på hål i fronter runt 3mm, man kanske kan köra flera svängar med bara nånga tiondelar åt gången?

/PeterH
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

ja, det kan jag nästan garantera.

har kört med överhandsfräs i alu en gång, blev inte skitbra, men det gick :oops:

men då tog jag 2-3 mm i stöten så runt 0.5 mm borde gå fint........
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

pcmper. Hade det inte varit bättre, och mera naturligt, att du svarade här i stället då?
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

He He Jojje

Tyckte att denna tråd handlade i huvudsak om H.O maskin.
Och ville inte köra OT i den :) som nu :o
dancar
EF Sponsor

Inlägg av dancar »

I vilken ledd flexar din z-axel mest? Om man ser maskinen framifrån så upplever jag att den borde flexa mest i riktningen fram/back och mindre i höger/vänster riktningarna. Stämmer detta?

Anledningen till att jag undrar är att jag håller på och meckar lite själv i garaget :-)

/daniel
H.O

Inlägg av H.O »

Precis, den flexar mest framåt och bakåt. Det går att ta tag i Z-axeln och pressa framåt och bakåt så att det syns att den flexar.

"Pelaren" sitter skruvad till "basen" med 2st M16 bult och sen har jag två stycken rätt rejäla L-formade förstärkningar i 12mm plåt på sidorna men det räcker inte. Skulle behövas någon form av snedstag från baksidan men jag har inte plats för det.

/H.O
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

pcmper skrev:Visar en bild på dom fräsar som jag har eller skall prova med, den stora som jag kört med och gärna vil slå till sida är väl inte en borrande, den lilla sorten är det den som kallas för borrande :?:
Bild
Titta på skäret på din borrande fräs. Det är naturligt att en sådan kan vibrera eftersom "ena" skäret är bredare. En lösning för den som inte har tung stabil maskin är att köpa flerskärig borrande -3, 4-skär. Även stora maskiner kan råka ut för samma om man av misstag ansätter i förhårda material och för hög Z matning.
-min erfarenhet
dancar
EF Sponsor

Inlägg av dancar »

Hur sitter rälsen fast vid bordet? Sitter rälsen direkt i bordet eller har du en platta mellan. Bordet kommer från Solectro antar jag. Hur uppfattar du bordet med avseende på planhet?

/daniel
Skriv svar