Stor kondensatorbank.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Sparkz: Så sant så sant, jag får skylla mitt uttalande på den sena timmen :lol:
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Nu har jag äntligen tagit itag i dethär projektet och tagit det ett steg närmare mål (och stora smällar :twisted: ).
Har snickrat ihop en liten trälåda som kondingarna ska få bo i, först hade jag tänkt göra den i MDF men det blev istället att jag gjorde den 1*6".
Kvar att göra är att montera bleeder motstånd, skyddsdioder och anslutningar för kablarm sen självklart göra så jag kan ladda och ladda ur den på ett säkert sätt. :)
Ska bli roligt att se vad man kan göra med 1200V och 28,8Kj :twisted:
Lite bilder på bygget.
Lådan börjar ta form, här tillsammans med skenorna.
Bild

Botten på lådan, jag litar inte helt på träets isolerande förmåga utan monterar plastpluggar på kondingarnas gängor för att isolera dom lite bättre.
Bild

Här är banken nästan färdig.
Bild

Anslutningarna för kablarna, planerar att använda 4st 32mm2 kablar för varje pol.
Bild

Nu upp med hela lådan på vågen..... 71,6Kg väger den, visserligen inte helt komplett så den landar nog iallafall på 75Kg när den är klar.
Bild

Liten större bild på bygget.
Länk
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Mäktig 8)

Rena dynamitlådan. :tumupp:
Användarvisningsbild
GrodanB
Kontakt:

Inlägg av GrodanB »

Tror du inte NASA/ESA blir sura när du skickar upp kylflänsar i geostationära omloppsbanor? :lol:
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Fysiskt omöjligt... :)
n00bl0r14n
Kontakt:

Inlägg av n00bl0r14n »

Vad skall du göra med den där?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Satan i gatan Lasse! Du kommer döda dej själv me den där :shock: :(
n00bl0r14n
Kontakt:

Inlägg av n00bl0r14n »

Ska du sätta nån silikon eller dylikt på dem för att förlänga livslängden? Uppstår det int små vibrationer från kondensatorerna?
net4all

Inlägg av net4all »

Imponerande :)

Fast lite väl farligt för min smak kanske..
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Kanske ska bli till ett sånt där spel som man får en stöt av om man svarar fel :roll:
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Alltså Jag känner bara intuitivt att du ska ha ett skydd över dom där plattorna. Vad händer om du råkar tappa typ en nyckelklippa, halsband eller nått? :(
Användarvisningsbild
Motormannen

Inlägg av Motormannen »

Ja, vad händer då? Nyckelknippan transporteras med ljusets hastighet 2000 år fram i tiden. <- Åke i Bert (barnfilm).

En fråga bara, vad händer om träet blir lite fuktigt? Kryper det bara lite ström eller mycket? :oops:
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

n00bl0r14n skrev:Ska du sätta nån silikon eller dylikt på dem för att förlänga livslängden? Uppstår det inte små vibrationer från kondensatorerna?
Vibrationer när och från vad, menar du pga av dom magnetiska krafterna vid avfyrningen eller något annat?
Spruft skrev: Alltså Jag känner bara intuitivt att du ska ha ett skydd över dom där plattorna. Vad händer om du råkar tappa typ en nyckelklippa, halsband eller nått? :(
Tänka sig att vår intuition kommer till samma slutsats, :) har ett tillfälligt lock av plywood just och kommer garanterat ordna med ett bättre innan den ska testas på riktigt.
Funderar på om det går att hitta en lagom stor bit lexan till hyfsat pris så man fortfarande kan se vad som händer där inne... :humm:

Motormannen:
Har gjort så att inga spänningsförande delar ska komma ikontakt med trät, varken skenorna eller oisolerade delar av kondingarna, därav dom röda plastpluggarna som isolerar fästbultarna från trät.

EEPROMdanne: Du avslöjade mig :lol:

Idag har jag monterat bleeder/spännings-utjämningsmotstånd, blev att jag seriekopplade två st 10w 10Kohms motsånd som jag satte 4st av på varje rad, totalt 12st .
Varje bränner vid max spänning 8W vilket totalt blir 96W för hela banken och 4w för varje 10W motstånd vilket känns rimligt.
En liten bild på motstånden, glömde självklart att fota när dom var monterade men det får jag göra imorgon istället.
Bild
n00bl0r14n
Kontakt:

Inlägg av n00bl0r14n »

Jag menade att alla kondensatorer vibrerar då de laddas upp och laddas ur. Den enda stödje punkten de har är deras egna ben. När en kondensator laddas upp och laddas ur så uppstår det små små vibrationer i dem.

För det mesta brukar man lägg lite silikon så silikonet ska dämpa bort vibrationerna som uppstår och öka livslängden.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

deen är nog lite stor för att använda till spel :wink: men lär nog bränna av hela armen :roll:
Skriv svar