TFT to PCB, Kretskortsexponering med TFT skärm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Projektet står lite stilla nu. Väntar på att lysrör och lite sånt ska komma hem. Däremot har jag fått hem det vattenfasta bläcket, men det skriver jag mer om i den andra tråden.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Har lysrören dykt upp?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Japp. :D De kom i fredags. :lol:
Nädå, de har varit hemma länge och har hjälpt till vid framställning av ett flertal kretskort.

Tyvärr fick jag lite problem med styrkortet till skärmen. En komponent gick upp i rök och det var svårt att hitta en ersättare(här finns tråden om det). Fick tillslut tag på några möjliga ersättare, men då hade jag tappat inspiration för att fortsätta felsöka.

Jag har provat med en annan TFT-skärm, men den är lite för stor för att kunna monteras i chassit. Men annars fungerade det.

Nu har några andra projekt högre prioritet, men sedan ska jag försöka slutföra detta projekt. Enklast är om jag hittar en 15" TFT-skärm som är konstruerad så att kretskorten får plats i mitt chassi.

edit: Det var förresten det här projektet som gav MikroBasic hicka. Det blev så många funktioner i koden till styrprogrammet att MikroBasic inte fick ordning på assembler-koden när den skulle kompilera koden. :D
Senast redigerad av JimmyAndersson 12 november 2007, 02:29:11, redigerad totalt 1 gång.
Frisk
Kontakt:

Inlägg av Frisk »

Ingen som testat byta ut rören direkt i skärmen? Borde ju ge ganska bra spridning m.m.
t.ex.
http://www.gtek.net/index.php?mode=item ... b68e86022b
Sas tidigare i tråden att CRT gav ut UV, kom att tänka på min CRT-proje som hänger i taket... kanske vore något att tillverka kort med.. visserligen bara 7" men räcker väl till de flesta kort för hobbybruk i alla fall, 1280x1024 borde ju räcka ganska långt på 7"...
Kanske skulle testa någon gång.
Är skärpa direkt på röret, sen fokuseras det vidare på duken via linser framför.
Kanske dock inte lämpligt att lägga något för röret så nära, tänker på värme m.m.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"Ingen som testat byta ut rören direkt i skärmen?"

Jo. :waving:

Men för att vara lite snäll mot TFT-skärmen (de gillar inte UV-ljus i längden) så valde jag att behålla de befintliga rören och istället komplettera med 4st UV-rör på insidan av skärmen. Då kan/kunde jag ställa in flera olika "sorters" ljus och styrka. Dessutom kan då hela apparaten även användas som vanlig UV-box, genom att man helt enkelt vänder den upp&ner. :D Det fungerar mycket bra. Har gjort kretskorten till mina senaste projekt på det sättet. T.ex detta:

Bild
Inte så bra bild, men det är skarpa och fina kopparbanor.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

För några (massa) år sen fanns en Fujitsu bärbar maskin med avtagbar skärm. Det var till för att lägga direkt uppepå en OH-projektor. Om jag inte tar helt fel så var det LCD. Den måste ju ha tålt ganska mycket värme iaf.
Sålde en sån till ett företag när jag bodde i Norge. Ca 47000:- för 10 år sen var mycket pengar. :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Där sa du något! Det borde vara helt rätt grejj för detta. Det finns/fanns även genomskinliga skärmar att köpa som man lade på OH-projektorn.

Ska se om jag kan hitta någon sådan på Tradera eller liknande.

Tack för en lysande idé! :tumupp: :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ja just det. Var det inte en Norsk eller Svensk snubbe som tillverkade dom, hmm...

Tror han gjorde även lite mindre till projektorer.

Tycker jag kommer ihåg att det var massa strul med konkurser hit å dit också.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

En ren LCD skärm är klart bättre. Färger gör det bara mer komplicerat för detta ändamålet.
Men den riktiga jackpotten är skärmar som används till att granska digital röntgenbilder. Dom har mycket högre dpi än normala skärmar. Dessutom är dom monokroma vill jag minnas.
Frisk
Kontakt:

Inlägg av Frisk »

Har en såndär OH-datorprojektor med, fick köpa den från min gamla gymnasieskola för massa år sen, i alla fall den är Norsk, Davis eller något har jag för mig märket heter. en av få saker jag äger det står made in Norway på.
Dock kanske de ännu äldre modellerna, som bara var svartvita är bättre, väldigt dålig svärta på den jag har.
Skriv svar