Hemmagjord SMT maskin - Några frågor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
vespaman

Re: Hemmagjord SMT maskin - Några frågor

Inlägg av vespaman »

Jo, men du måste riva ut kontrollerkortet, addera z och c axlar, konfa upp ett nytt kontrollerkort med endstops, utväxling osv osv. Sedan använda någon mjukvara. Om inte OpenPnP, så vad? OpenPnP är absolut inte för storskalig produktion, snarare från enstaka hobbykort upp till mindre produktion. Visst går det att köra 10-tusentals kort på OpenPnP, men det funkar inte i en fabrik där det är flera maskinoperatörer.

Har du kollat youtube xpDIY tex?

Jag tänkte mer på de DIY FOSS varianter av monteringshjälp, Ahmsville Labs tex.

God Jul!
DanielM

Inlägg av DanielM »

Jag vet att det är mycket handpåläggning och konstruktion.

Jag kollade upp xpDIY och jag gillar den. Det är exakt sådant jag söker. Billig som stryk var den också.
Jag kan lätt köpa den om man får lite mer information om den klarar 0402.

Jag hade annars tänk köpa in denna: https://www.banggood.com/EU-or-US-Direc ... mds=search

Detta är en graveringsmaskin med enorm precision på 0.01mm. Men som sagt ovan, det blir konstruktion och omarbeten.
Så prismässigt så kommer man ändå hamna högre än vad jag köper den för.

Så vad tror du om xpDIY? Ska jag göra ett test och sedan får jag utvärdera här?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Nu vet inte jag hur du tänker använda din maskin. Om det bara är för att du skall kunna tillverka dina egna kort i liten skala mest för prototyptillverkning så klarar du det utmärkt med en ombyggd laser eller 3D-skrivare.

Precisionen är alldeles tillräcklig för ändamålet. Om du ytterligare vill förbättra precisionen så kan du enkelt komplettera Nema17-stegmotorerna med closed-loop tillsatser för att förhindra att tappa steg.

En billig 3D-skrivare har ju X,Y,Z axlar och ändlägesbrytare, en billig laser saknar Z och ändlägesbrytare men har större arbetsyta. Så väljer du en 3D-skrivare så behöver du bara komplettera med C-axeln.

En fördel med en laser är att X och Y är rörliga och bordet är fast, det gör det enklare att förse den med påhängbara magasin. så jag skulle valt en laser. och kompletterat den med Z, C och ändlägesbrytare.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Jag tänker bara ha för mig själv. Inte tillverka andras kretskort.
Så ja, liten skala. Standardiserade uppsättningar.

Ja. Jag är också inne på lasern. Den är lite större.
Men samtidigt så är xpDIY också rätt smidigt då allt är färdigt.
Den har bland annat kamera och färdig mjukvara.

Lasern har redan ändlägesbrytare och Nema17 stegmotorer med återkoppling. Annars kan den inte ha denna fina 0.01mm precisionen.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Här är lite jämförelser:

Gravyrlaser:
  • + Billig. Väldigt precis 1500 kr
  • + Hög precision. Ca 0.01 mm
  • + Färdiga drivare för XY-axel
  • + Mjukvara för att styra drivarna finns tillgängligt och dom körs via serialport
  • + Stor yta på 410x420 mm
  • - Kräver en extra stegmotor för Z-axel då den bara har XY-axel
  • - Kräver infästning for Z-axel
  • - Kräver infästning för vakuumsugen
  • - Kräver rotering för vakuumsugen
  • - Saknar datorseende
  • - Saknar hållare för komponentrullar eller komponenttejp
Så sammanfattningsvis så kräver gravyrlasern väldigt mycket handpåläggning. Jag beräknar att man kan bygga maskinen för 2500 kr, utan datorssende. Men tiden kommer man få spendera mycket utav.

En värd notering är att gravyrlasern använder sig av hjul för att göra förflyttningar i X- och Y-riktning.

3DPlacer v2:
  • + OK precision. Ca 0.1 mm. Det går att köra 0402 vad jag har läst på internet.
  • + Komplett koncept som fungerar
  • + Färdiga ställen för matare
  • + Färdig mjukvara
  • + Datorseende
  • + Två vakuumsugar
  • - Liten yta. Mycket bygger på hur många matare man applicerar
  • - Dyrare. Väldigt precis 5000 kr
  • - Endast för eget bruk (För mig spelar detta ingen roll)
Så sammanfattningsvis så är 3DPlacer v2 ett färdigt koncept som redan körs. Priset är ca 5000 kr, vilket är ändå extremt :twisted: billigt.
Enda nackdelen är om man ska köra större kort så kommer man troligtvis få modifiera ut längderna lite. Men det är väll enklare sagt än gjort. Desto längre, desto mera vinglig blir den och därmed så kan den tappa i precision. Rätta mig om jag har fel också.

En värd notering är att 3DPlacer v2 använder sig av glidskenor för att göra förflyttningar i X- och Y-riktning.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Den verkar helt Ok för det priset men jag hittar ingen information om drivkortet bara de rent mekaniska delarna.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Det finns samma laser för 1000 kr. Den är reparerad. Troligtvis är det något med lasern.

Det finns öppen källkodsprogram för dessa maskiner. Då kan man styra diverse saker.

Ett problem som jag märkte nu var att 3DPlacer v2 är inte släppt än. När jag läser lite om kommentarerna kring denna maskin så skulle den släppas i August eller Oktober. Men snart är det Januari och ingen skymt av 3DPlacer v2 har synts till.

Skulle vi kunna lista alla saker som behövs här?
Jag har redan en liten BOM hur jag tänker att det ska vara.
vespaman

Inlägg av vespaman »

Jag menade att du kunde prova med 3d placer v1, som bygger på 3d printer. Du behöver bara några kameror och ett glatt humör. (och en lämplig printer såklart).
Men om det är tillräckligt bra för din lösning, kan bara du själv svara på.

Om du ska köra med en laser, måste du byta kontrollerkortet, du måste kanske mecka med endstops, du måste köpa minst en Z stepper och en C stepper med genomgående vakumrör, bygga ihop något slags huvud. Och hantera endstops. Sedan samma kameror som till 3d placerlösningen. Att köra utan kamera verkar ju meningslöst att ens försöka om du ska stoppa dit 0402. Möjligen kan du klara dig utan bottom kamera, med lite flyt. (men varför orka, kameror kostar kanske 3-500 spänn styck?). Sedan ska du fixa ljussättningen, någon sort feeder (stripfeeder räcker nog för dig), sedan på med vakumpump, som du ska styra med solenoider, vakumslangar, rotationsmojickar till vakumslangarna/slangen. Har säker missat en hel del. Kanske mer power supplies. Isolation till USB om ska köra USB.
Sedan ska du själv konfa upp openpnp för maskinen från grunden.
-> Lätt värt att köpa byggsats istället.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Jo. Jag tror det är mest värt att köpa ett prövat koncept.
Jag får väll kontakta den där 3DPlacer v2.
vespaman

Inlägg av vespaman »

Alltså, v2 skulle jag vara lite tveksam över, jag menar, den finns ju inte ens. Inte omöjligt att den aldrig kommer att finnas.
Ger den dig något över de andra? Annars kör något mer beprövat!
Jag är rätt tveksam över v1 &så, men det är ju en kul pryl, och kostar ju inte mer än någon tusenlapp, om man har eller hittar en billig skrivare.

Jag har ett OpenPnP bygge baserat på en 3d skrivare som står på pause. Tanken med den var att sätta på front-lablar på en liten produkt jag har (det var en topp på produktion av dessa förra året, och det var så tråkigt att sätta på lablarna (rakt o snyggt), så jag började på detta. Men sedan dippade produktionen av detta, så nu är jag lite osäker på vad jag ska använda den till).

Jag rippade kontrollerkortet o stoppade i en smoothie kontroller och några kameror, och den C stepper. Lattjade med 2st MIPI kameror till en RPi5 som körde OpenPnP. Rätt segt gränssnitt, men nice att ha en 'all-in-one' maskin för label-jobb.
Den blev inte klar, ska jag säga. :-) Min pnp får mycket mer tid istället.
Men någon gång, när jag får tid, så ska jag återuppta detta. Den står fortfarande på labbordet, jag dammar av den med jämna mellanrum....
DanielM

Inlägg av DanielM »

Annars finns MicroSMT...någon lapp dyrare. Men inte så farligt.
Denna är betydligt större och lämpar sig för en större produktion.

Problemet är att man måste skriva ut all 3D saker själv.

Tror du en PnP skulle fungera utan kamera? Eller är kamera så otroligt viktigt för att kunna placera och hitta?
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Noll egen erfarenhet, men jag upplever kameran som viktig baserat på vad jag sett på nätet. Å andra sidan tillåts små placeringsfel om pad och stenciltryck är okej så sugs komponenten rätt.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Jag har sett vissa maskiner plocka chipkomponenter utan att verifiera det mot kameran.
3DPlacer v2 använder sig av kamera, men med den så kan man bara hälla ut chipkondensatorer lite överallt och den plockar dom perfekt.
Jag vet inte om MicroSMT kan detta.

Jag undrar också hur en PnP inte tappar sin position. Att köra och montera 300 komponenter och aldrig tappa positionen...tycker jag är märkligt. Dessa kanske använder kamera och en någorlunda position för att hitta padden inom 0.5 mm? Då kanske kameran kan korrigera för varje gång man gör en förflyttning?

Edit:

På tal om Z-axeln som nämdes ovan. Det finns färdig sådant här:
https://www.aliexpress.com/item/33001998639.html

Denna är dessutom roterbar.
Jag tänkte så här: Om jag köper färdiga delar för en PnP då? Då borde det gå väldigt smidigt. Istället för att köpa en MicroSMT som verkar vara för en mer avancerad produktion och 3DPlacer v2 som inte ens är lanserad på marknaden än.

Det finns dyrare PnP på Ali, men vet ej om dom är så bra...
Senast redigerad av DanielM 26 december 2025, 15:27:43, redigerad totalt 2 gånger.
H.O

Inlägg av H.O »

I OpenPnP (som både 3D placer och MicroSMT använder) kallas funktionen att plocka "uthälda" komponenter för loose part feeder. Maskinen behöver en nedåtseende kamera för att det skall fungera och jag kan nog sträcka mig till att en sådan, i praktiken, är ett måste.

Varför skulle den tappa bort sig?
Så länge du har en väl inställd maskin, lagom acceleration och hastighet med lite marginal till vad mekanik och motorer klarar leverera så tappar den aldrig position (om du inte kraschar den). Att stegmotorer slumpmässigt tappar steg här och där är en myt, det sker bara om de överbelastas.

I en PnP, likt en 3D-printer, är belastningen på motorer låga, förutsägbara och relativt konstanta (jämfört med t.ex en CNC-svarv). För att det skall fungera bra vill du ha en stabil mekanisk konstruktion, minimalt glapp, axlar som är vinkelräta mot varandra, remmar som inte töjs (vilket ger glapp och olika steglängd).

Det finna alla möjliga sätt att med mjukvara försöka kompensera för dålig hårdvara men det är alltid bäst att ta bort grundproblemet istället.
DanielM

Inlägg av DanielM »

H.O skrev: 26 december 2025, 15:26:33 I OpenPnP (som både 3D placer och MicroSMT använder) kallas funktionen att plocka "uthälda" komponenter för loose part feeder. Maskinen behöver en nedåtseende kamera för att det skall fungera och jag kan nog sträcka mig till att en sådan, i praktiken, är ett måste.
Då förstår jag vad denna kamera är till för.
Varför skulle den tappa bort sig?
Så länge du har en väl inställd maskin, lagom acceleration och hastighet med lite marginal till vad mekanik och motorer klarar leverera så tappar den aldrig position (om du inte kraschar den). Att stegmotorer slumpmässigt tappar steg här och där är en myt, det sker bara om de överbelastas.
Jag vet inte. Det kanske är glappt någonstans osv?
Jag menar, ett hjul är inte perfekt runt.
Men då förstår jag.
I en PnP, likt en 3D-printer, är belastningen på motorer låga, förutsägbara och relativt konstanta (jämfört med t.ex en CNC-svarv). För att det skall fungera bra vill du ha en stabil mekanisk konstruktion, minimalt glapp, axlar som är vinkelräta mot varandra, remmar som inte töjs (vilket ger glapp och olika steglängd).
Här är en som har bara hängt på ett SMD PnP huvud på en gravyrlaser och fått det fungera.
Han använder sig av ett visionsystem endast.

Det finna alla möjliga sätt att med mjukvara försöka kompensera för dålig hårdvara men det är alltid bäst att ta bort grundproblemet istället.
Jag tänkte så här.
Om en gravyrlaser + SMT Huvud fungerar. Då borde jag väll kunna koppla ihop dessa två och få det fungera?
MicroSMT kräver att man ska skriva ut alla 3D skrivna delar, vilket är mycket. Annars så är Micro SMT mest bara ramen och huvudet. Resten får man köpa sig till.
Skriv svar