Retroverkstan - Ny programserie

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Retroverkstan - Ny programserie

Inlägg av Mickecarlsson »

Nytt avsnitt ute, denna gången köper dom en C64 och en ZX Spectrum, försöker reparera en cykel från 80-talet och renoverar ett gammalt mekaniskt spel.
De byter ut alla minneskaplsarna på ZX’en, men sätter inte in socklar :( testar först med att löda loss en minneskapsel från en anna ZX :shock:
Kolla in vad vinsten blev på C64’an :D då ska man räkna med vad strömbrytaren kostade och arbetstiden för Rob………
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kilimanjaro »

Haha lite coolt att se för det är ju så här jag tillbringat många timmar i min lilla verkstad.
Inte specifikt med datorer men med vintage-elektronik allt från svartvit tv till de första eländiga färgtv-apparaterna och allt däremellan.
Nu har jag en Commendore 64 liggande som inte fungerar men även en fullt fungerande av den första modellen så möjligen ligger det projektet i "röret" för att få liv igen som det numera heter.
Har precis som i programmet bara stoppat undan allt som inte funkat omgående för att senare kanske bli värdefulla reservdelar. Typ flipperspel varav det ena kräver en insats av omsorgsfull kärlek.
Men just nu har det tagit stopp med en gammal skivspelare av ovanlig sort.
Det är en Revox B790 som var tidigt 70tals topline av vinylspelare men med tidig digital teknik (inte min suprerkompetens) har fått den att stanna efter många år av vila så den har den blivit undanstoppad
tempImagexUbNpo.gif
i många år. Vinylspelare har ju blivit på modet igen så jag måste få igång den och det känns som enklast att få lite hjälp med det.
Nån som vet om pålitlig firma/person som kan ta på sig det jobbet?

Med vänlig hälsning, Karl B.
tempImageL7gdW5.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

ReVox/Studer har om jag fattat rätt bra servicevänlighet. Typ tror att man kan köpa reservdelar fortfarande till deras apparater.

P.S. likt programmet så råkade du stava fel till Commodore :wink:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag blir bara mer och mer irriterad på det där programmet för varje avsnitt jag tittar på :P
ASEA

Inlägg av ASEA »

Äh, man få se det för vad det är.
Det är ändå lite rolig att se vad de letar upp varje gång och man får vara glad att det görs några program överhuvudtaget av denna typen.
Men man undrar ju lite vad nyttan av att visa de "ekonomiska uträkningarna" är? :lol:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det som stör mest är nog att det hade kunnat bli så bra, men så tramsar dom till allt, kommer med rent felaktig info, gör korkade saker och så den där idiotiska "så här mycket tjänade vi" osv..

Jag har sett alla program hitills men stör mej som sagt väldigt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Håller med dig, Glenn. Jag har bara sett ett avsnitt och känner att man gjort nån sorts teknikserie för icke_tekniska tittare och alltför ofta ger förenklade beskrivningar och ja fick en känsla av att reparatörerna både skulle verka proffsiga men samtidigt amatörmässiga.
Kan tycka att när det kommer till naturvetenskap och teknik lägger man ribban väldigt lågt men kommer det till kultur, då jävlar i min dosa, ska det vara komplicera (fast det var nog ett argumentationsfel).
Användarvisningsbild
ffredrik

Inlägg av ffredrik »

Jag är lyckligt ovetande om detta program ty svensk TV är bannlyst i mitt hem. :lol:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Men här får ju serien massor med reklam.
Tror ärligt talat inte heller att jag just tittat på svensk TV detta året annat än undantagsvis, inte heller radio (sagt av den som troligen har numerärt störst apparatsamling i hela byn... :D ), men förr, innan internet var det vad som fanns, eller så fick man hitta på egna grejer. :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Glenn skrev: 21 december 2024, 23:42:02 och så den där idiotiska "så här mycket tjänade vi" osv..
Tänk om de skulle göra så i program om t.ex. matlagning eller kanske konstskapande.

Typ "Vi kokade ris och kyckling och ägnade en halvtimme åt detta och tjänade 14:- jämfört med att köpa en färdig frysrätt med likvärdigt innehåll. En lokalvårdare skulle gå back 42:- jämfört med att spendera samma tid på att arbeta och köpa en färdigrätt".

Eller ett program om bröllop och liknande. "Vi tjänar 3000:-/år på lägre taxering, men brölloppet kostade 100 000:-, så vi når break-even på att gifta oss efter 90 år. Tur att vi båda är barn och barngifte oss vid 10 års ålder, så att vi når break-even på våra hundraårsdagar". :mrgreen:
ASEA

Inlägg av ASEA »

Ja hur de tänkt där kan man verkligen undra, speciellt med uträkningarna där det varken finns arbetstid eller materialkostnader med.
Men de verkar ju ärliga iallafall med vad grejorna sedan sålts för även när det gått rejält minus.

Tycker ändå det varit lite kul att titta, har varit en lagom blandning av olika saker tycker jag.

En sak jag tycka är lite lustig är att han(och hans pappa) som köper sakerna tycks ju ha en bättre elektronikverkstad själva än han som reparerar grejorna. :humm:
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Cykeln fick man väl aldrig se färdigreparerad?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

ASEA skrev: 22 december 2024, 17:30:35 En sak jag tycka är lite lustig är att han(och hans pappa) som köper sakerna tycks ju ha en bättre elektronikverkstad själva än han som reparerar grejorna. :humm:
Ja det reagerade jag också på, i nåt avsnitt använder dom den ju dessutom, varför över huvud taget blanda in någon annan då ?`
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

I det nya avsnittet repareras en äldre kassettbandspelare. Två drivremmar byttes sen ansågs den klar. När ni ser avsnittet, kolla in högtalarna, kanterna är helt spruckna. Ibland ser de ut som de är omkantade, och i andra närbilder vara spruckna.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Han reparatören drar sig lite för rengöring och icke elektroniska moment får jag en känsla utav.
Lite måste man nog acceptera att man inte kan vara elektroniker helt ut utan måste även
vara lite mekaniker. I alla fall om man håller på med retroreparationer.
Skriv svar