En spec typ av Tesla coil.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: En spec typ av Tesla coil.

Inlägg av TomasL »

Det är bara i det senaste inlägget, som du förklarar hur du tänker, allt annat är höjden av luddighet och tvetydighet.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

7 jun 2024 23:19:16 skrev danei faktiskt "...så avser jag nettot av upptagen och avgiven värme ute."
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Men vad menas med nettot, var är definitionen, danei lade till detta rätt mycket senare, utan någon som helst förklaring av vad som avsågs.

Detta med det luddiga nettot, lades till runt 5 timmar senare, efter det första felaktiga påståendet.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Snarare 20minuter.
danei skrev: 7 juni 2024, 21:26:18 Räknar du så har du ett värmeflöde ut och ett något större in. Nettot blir som jag beskrev det.
Är det ordet netto du inte förstår.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Danei, du skrev 17:17:11 i går
Nej, får du ut 3kW värme inne så stoppar du in 1kW el och 2kW värme utifrån.
Vilket är fel.
När jag och Madmodder protesterade så skrev du 21:12:21:
Om du har två energiflöden in. Värme utifrån och el, och ett energiflöde ut, värme inne. Så kommer båda energiflödena att hamna inne.
Ännu mer konstigt och luddigt.
Jag och MadModder kommenterade och du skrev 21:26:18
Räknar du så har du ett värmeflöde ut och ett något större in. Nettot blir som jag beskrev det.
Jag protesterade och du skrev 22:27:26
Nej, det har jag inte. Värmemängden som levereras inne är summan av värmen som tas utifrån och elförbrukningen. Allt annat är en fysisk omöjlighet.
Vilket är fel.
sedan lade du till 23:19:16
Som jag skrev så avser jag nettot av upptagen och avgiven värme ute.
Vilket är synnerligen luddigt, eftersom du inte förklarar med vad du anser "Nettot" vara
Klockan 12:28:47 i dag kom du med någon form av kryptisk förklaring
Den behöver inte komma värmepumpen till godo.
Värmepumpen plockar värme från uteluften, läcker värme till uteluften och drar el. Summan av dessa tre flöden är samma som värmeflödet inne. Jag valde att titta på nettoflödet av värme. Men visst kan man lägga till ett motriktat mindre flöde och öka på den upptagna värmen i samma grad. Om man vill det.
Osv
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Netto är efter avdrag. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ja, men avdrag av vad?
Moms, rabatt eller vad?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

I detta fall värme skulle jag gissa på. :D Nettoflödet måste ju vara det som till slut går genom väggen till innedelen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Sannolikt, men det var extremt diffust, och "Netto" kom inte in i diskussionen förrän en lång tid gått.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Räknar man från där du skrev 3kW in och 3kW ut så blir det daneis tredje inlägg, fem timmar senare.
Jag missade dock det.

Är det förresten någon som förstod vad det var för speciell typ av Tesla-spole Malmute menade på första sidan? :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jo, jag fattade och testade och spisen lyfte från golvet och for ut genom köksfönstret. Tror det uppstod negativ gradvis ... graviditet ... Gratulationer ... gradelin (nej det stavas gredelin) ... gratifik ... äh, skit i det!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

MadModder skrev: 8 juni 2024, 20:15:20 Räknar man från där du skrev 3kW in och 3kW ut så blir det daneis tredje inlägg, fem timmar senare.
Jag missade dock det.

Är det förresten någon som förstod vad det var för speciell typ av Tesla-spole Malmute menade på första sidan? :D
Nä, det finns inga speciellt lindade spolar, om man undantar bifilar och liknande,
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Jo spolen är en del i en trådlös kraftdistributionskedja fast TS har i det fallet inte tillräcklig begrepp om elteknik för att förstå vad det rör sej om eller förstå Teslas egna ritningar.
Kraften skulle skickas och tas emot trådlöst i ett globalt elnät så anslutningspunkterna skull vara bidirektionella, samma antenner skulle både kuna ta emot och avge trådlös kraft. Tesla kallade det för radiant energi (radiant=strålande).
Nedan bild är skapad av Tesla.
radiant-2.jpg
Hämtad här: https://teslaresearch.jimdofree.com/radiant-energy/

Tesla var övertygad om att detta skulle funger och med tillräckligt anta antenner runf jorden skulle systemet bli självreglerande , nässtan som om att det gav jorden ett medvetande. Tokigt.

Så här ser de flesta trådlösa kraftöverföringar ut idag.
rad_nus.png
Det är precis så principen för trådlösa mobilladdare är konstruerat och är i princcip samma som Tesla föreslog.
Nu fanns inga mobiler att ladda på Teslas tid så han tänkte i större global skala,
Flera nu aktiva företag har fått investeringar i miljardklassen på att åstadkomma långväga kraftöverföring enligt denna principen, täcka ett helt rum t.ex. så som Eneegous försöker: https://energous.com/

Tesla_images.jpg
Tesla hade tänkt sej ett globalt nät som gav jorden en egen hjärna. AI är det hippa uttrycket för sådant numera.

Skapa trådlöst globalt herravälde med AI, var naturligtvis bara fantasier från Tesla.
spaceX.jpg
Det brukar vara samma foliehattar som tror på sådant som också tror att någon vill plantera in chip i hjärnan på folk och kontrollera oss med osynlig (spaceX-)strålning.
mqdefault.jpg
Första mänskliga försökkaninen med sådant implantat är förlamad från halsen och roar sej numera med att spela dataspel utan att röra en fena.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Pannkaksspolar var det första jag tänkte på från beskrivningen av högtalarkabel i en plattform och det är inte särskilt speciellt. Dessutom räcker inte en induktiv koppling så långt.
Men en fokuserad mikrovågsstråle däremot. Har inte koll på hur stora förluster ett sådant system har. Dock bör man ju inte befinna sig mellan sändare och mottagare.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

I en gammal Radio & Television, från mitten 70-talet fanns det en artikel som beskrev ett satellitbaserat energisystem, tanken var att ha ett pärlband med satelliter med stora solfångare, vilka sände ner den uppsamlade energin till jorden i form av mikrovågor.
Runt ekvatorn skulle man då ha ett band med antenner som tog emot energin och omvandlade den till el och värme.
Problemet var ju bara att energitätheten blev så hög att allt levande som hamnade inom strålzonen skulle bli kokt och stekt inom någon sekund.
Skriv svar