Greger´s CNC bygge!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Ja då har du väll inte många komponenter kvar på kortet efter att du tagit bort kretsen!?.
Så jag hade nog börjat att pipa alla ledare från kretsens paddar ut till dess ände. & om du inte hittar några avbrott längs vägen, så borde det ju vara kretsen som är kass
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Nu är jag effter lite tester nästan helt säker att IC:n trasig så nu återstår frågan varför den är trasig.

Jag har kopplat in lysdioder i följande mönster:

Kod: Markera allt

* *    * *    * *
 * *    * *    * *
Jag har kopplat in lysdioderna med gemensam katod till COM anslutningen på styrkortet och anoderna
är seperat kopplade till varsin anslutning där stegmotorerna är kopplade, innan så går alla anoderna genom
ett motstånd på 0,800K Ohm

Innan jag fick hem dom nya motorerna så hade jag bara en liten att prova med, och då fungerade det perfekt
på den axeln som motorn var inkopplad på, dom andra axlarna var avstängda efftersom lasten måste vara över en gräns
på 500mA.

Kan det vara det som har orsakat att IC:n har gått sönder, det är just dom som ingen större last var inkopplad till som inte fungerar.
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Någon som vet? :?
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Nu har jag fått alla 3 kretsar som jag beställde så jag vill gärna veta om en lysdiod som är kopplad i samma ställe som motorn fast utan den kan göra så att kretsen pajar. :?

dvs, att om något som drar mindre än 250mA är inkopplat gör så att kretsen pajar?

Har en extra krets fast jag vill ju helst inte bränna något :wink:
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Lysdioder gör det nog inte rättvist.
Jag hade nog i stället satt dit resistorer till varje lindning & vägt dom så att det max kan flyta 200mA eller nått!.
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Jag har självklart lagt in ett motstånd i serie med lysdioden i varje lindning, det fungerade på den gamla motorn som låg på ca. 0,5A.
dvs, att lysdiderna lyste när just den lindningen fick spänning i sig.

dom 2 axlarna som inte hade motorer inkopplade när lysdioderna var inkopplade slutade sedan fungera.

Vågar man koppla in lysdioderna samtidigt som man har dom nya motorerna på 2,08A?,
det fungarade när den lilla motorn var inkopplad fast kommer det att funka när det är 2,08A utan att skada något?
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Har nu lött dit ett nytt chipp och har struntat i lysdioderna just nu, men jag får ett annat konstigt fel, När jag sätter på agget
börjar motorn att låta precis som den på den andra axeln som fungerar och sedan när man skickar stepp signaler så börjar motorn
att hoppa omkring, som om det skulle vara något glapp.
Men när jag kör samma motor på andra axeln så fungerar den prefekt,
har kollat så att det inte är glapp i kortet och den har även problem
att ta emot dir signaler, ibland så uppfattar den inte att den ska åt andra hållet.

Kan det vara någon annan komponent som strular, några tips? :?

Har ett reserv chipp som jag skulle kuna använda i värsta fall, men jag tror att jag väntar tills jag får svar med att sätta in det andra chippet.
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Provade igår att höja spänningen till 35V istället för 21V, då gick det lite bättre, men ibland så struntar den i DIR signaler, dvs den snurrar åt samma håll hela tiden.

Några tips :?: , Ska dra på semester idag så jag kommer inte att svara på ca en månad, men det skulle vara kul om man får lite tips att kolla på när man kommer tillbaka. 8)
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Har du inte kopplat motorn fel?
Om man sätter den ena fasen tvärtom står dom och rycker och snurrar till något varv då och då.
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Hej igen!

Nu har jag kommit tillbaka från semestern och jag kollat lite på det idag och det är kopplat precis på samma sätt som den andra motorn som fungerar,
men dock så har jag hittat en liten grej som skiljer IC kretsarna åt, på dom gamla står det 5418 under själva IC nummret och på dom nya står det 6516, kan det vara det som gör att det inte funkar, dvs att dom ska kopplas anurlunda?

Det konstiga är dock att jag beställde 3 reserv IC från Hobby CNC och då finns det bara 2 typer att välja på,
en med 18 pinnar och en med 21 villket är den jag har.

Om man kollar på bilden som dom har på sin hemsida så står det 6225, vad kan det nummret betyda?

Bild
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Nu har jag lagt ut en kort film när motorerna är igång.

http://video.google.com/videoplay?docid ... 5409227774

I filmen så skickas samma signaler till båda motorerna men den ena gör inte riktigt som den ska (tror att ni kan lista ut vilken) :)
(Har med mening satt dom på låg hasstighet så att man lättare ska se, så det är inget fel med det.)

Vad kan det vara som är galet när den beter sig sådär :?:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Verkar som den högra inte hoppar omkring för det var väl det den skulle? :)

Jag tycker det ser ut som att den får fel signaler och hoppar över något steg eller är felkopplad eller kanske har något glapp någonstans. Om du kopplar den till exakt samma krets som den andra (om den kan hantera strömmen vls) så ser du om den fungerar likadant då det i så fall borde vara något med drivkretsen. Om inte ja då lär det nog fel på motorn på något vis. Kan kretsen inte hantera strömmen så kan du kanske koppla tex lysdioder till utgångarna från varje krets och mata det hela långsamt steg för steg och se om ialf signalerna är de samma.
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

"Verkar som den högra inte hoppar omkring för det var väl det den skulle?"

Det ska vara precis tvärt om :D , dvs, den ska inte hoppa omkring så där.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Tor den ville kramas lite
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Greger, det är SLA7062M som är komponentnamnet. Det andra talet är nog bara något batch-nummer så att man kan spåra kretsen i tillverkningsprocessen. Det är därför det varierar mellan din gamla, nya och bilden på hemsidan.

Har du tillgång till ett oscilloskop? Det är ju enkelt att se att alla digitala signalerna typ clock (step) osv ser ut att vara ok medan du gör en sekvens.
Signalen MO (Monitor output) indikerar en viss position i stegsekvensen. Genom att titta på den kan man dra slutsatser om stegningen funkar som den ska rent digitalt.
Ser den ok kan det vara en idé att kontrollera RS motstånden och ledarbanorna som går till motorlindningarna.

Edit:
Har du inte tillgång till ett oscilloskop kan du ju alltid stega väldigt långsamt och proba signalen med t.ex. en voltmeter.
Titta i databladet för kretsen:
http://www.allegromicro.com/datafile/97060.pdf
Beroende vilken mikrostegning du valt ska MO bli hög med ett speciellt intervall.
Skriv svar