Får du kräm till kompressorn?Forser skrev:Har kommit över en mindre vinkyl dock funkar den inte, tänkte felsöka och har visuellt kollat dom två korten som jag kommit åt och ser inga misstänkta motstånd eller caps.
Händer inget när strömmen är inkopplad, har kollat med min voltmätare om det är något avbrott på ström kabeln men det var inga fel på den.
Några idéer hur man ska gå vidare och felsöka?
/Marcus
Senaste reparationen
Re: Senaste reparationen
Är det med kompressor eller peltierelement?Forser skrev:Har kommit över en mindre vinkyl dock funkar den inte, tänkte felsöka och har visuellt kollat dom två korten som jag kommit åt och ser inga misstänkta motstånd eller caps.
Händer inget när strömmen är inkopplad, har kollat med min voltmätare om det är något avbrott på ström kabeln men det var inga fel på den.
Några idéer hur man ska gå vidare och felsöka?
/Marcus
Märke och modell.
Bilder på modulerna.
Hejsan,Danny skrev: Är det med kompressor eller peltierelement?
Märke och modell.
Bilder på modulerna.
Ser ingen kompressor när jag kollat.
Hittar inget märke / modell heller. Enda märke/modell jag hittar är självaste modulerna som leder till en kinatillverkare.
Bilder finns på http://imgur.com/a/DNChd#0
Det är med peltierelement.
Har reparerat upp en liknande vinkyl.
Jag hade två styrmoduler och peltierelement i mitt. Fick byta totalt 45 komponenter
för att få igång den. Båda styrmodulerna hade gett upp + missljud från fläktarna.
Jag tog komponenter från skrotlådan.
Grundproblemet är katastrofalt dåliga lytkondingar. De drar tillslut med sig nätdelen
och skåpet dör. ALLA elytkondingarna måste bytas.
Du har dock inte så många på din modul.
Ska se om jag hittar någon bild på mitt.
Jag hade två styrmoduler och peltierelement i mitt. Fick byta totalt 45 komponenter
för att få igång den. Båda styrmodulerna hade gett upp + missljud från fläktarna.
Grundproblemet är katastrofalt dåliga lytkondingar. De drar tillslut med sig nätdelen
Tackar, Ska kolla upp vilka lytkondingar det är (kapacitet/motstånd) och byta ut alla.Danny skrev:Det är med peltierelement.
Vore trevligt att få igång den så man kan ha avkyld dricka i rummet och inte behöva fylla kylskåpet med det.
Bytt strömbrytare på min gamla släktings hemmagjorda bordslampa i form av en gatlykta modell Ä.
Fick hem lampan 2012, men jag har sett den hela livet då min mamma fick den av sin morbror(?) när hon var ung, och har alltid
gillat den, delvis för att nån faktiskt suttit och gjort den hemma, dels för den är snygg, dels för den har så fint ljus.
När jag fick den sprakade det i brytaren varje gång man tände dne, och jag skapade denna tråd:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=60764
..Sen köpte jag en, men då hade brytaren skärpt sig och slutat spraka och strula, troligen hade oxid bränts bort.
Nu under julhelgen så gick själva knappen bokstavligen i bitar, och jag letade upp den nya brytaren och idag bytte jag.
Konstaterade att isoleringen av den gamla var gjord med nån tygbaserad tejp, så den fick jag klippa bort, sen bort med den gamla och in med den nya, och lite modern eltejp..
Nu funkar lampan perfekt igen
Otroligt enkel reparation, men jag har seriöst saknat lampans ljus under dessa veckor (den är tänd varje dag), så det känns väldigt fint.
..Nån dag funderar jag för övrigt på att kopiera denna lampa och bygga en replika av den, den är i princip enbart gjord av stålplåt (0.8mm ?) och nån slags tråd, och glas förstås, det blir nog svårast att få tag i.. sen gissar jag att han hårdlödit ihop den, möjligen gassvetsat, KANSKE mjuklödit ? Svårt att se då den är målad i nån grön färg som jag tror ska efterlikna oxiderad brons ? ..får väl ta och mäta och rita lite på rutpapper först och se hur långt jag orkar.
..Hoppas ingen förbjuder 15W päronlampor heller.. för jag har nog bara fem kvar "på lager", och mitt försök att sätta i en LED-version blev misslyckat.
Fick hem lampan 2012, men jag har sett den hela livet då min mamma fick den av sin morbror(?) när hon var ung, och har alltid
gillat den, delvis för att nån faktiskt suttit och gjort den hemma, dels för den är snygg, dels för den har så fint ljus.
När jag fick den sprakade det i brytaren varje gång man tände dne, och jag skapade denna tråd:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=60764
..Sen köpte jag en, men då hade brytaren skärpt sig och slutat spraka och strula, troligen hade oxid bränts bort.
Nu under julhelgen så gick själva knappen bokstavligen i bitar, och jag letade upp den nya brytaren och idag bytte jag.
Konstaterade att isoleringen av den gamla var gjord med nån tygbaserad tejp, så den fick jag klippa bort, sen bort med den gamla och in med den nya, och lite modern eltejp..
Nu funkar lampan perfekt igen

Otroligt enkel reparation, men jag har seriöst saknat lampans ljus under dessa veckor (den är tänd varje dag), så det känns väldigt fint.
..Nån dag funderar jag för övrigt på att kopiera denna lampa och bygga en replika av den, den är i princip enbart gjord av stålplåt (0.8mm ?) och nån slags tråd, och glas förstås, det blir nog svårast att få tag i.. sen gissar jag att han hårdlödit ihop den, möjligen gassvetsat, KANSKE mjuklödit ? Svårt att se då den är målad i nån grön färg som jag tror ska efterlikna oxiderad brons ? ..får väl ta och mäta och rita lite på rutpapper först och se hur långt jag orkar.
..Hoppas ingen förbjuder 15W päronlampor heller.. för jag har nog bara fem kvar "på lager", och mitt försök att sätta i en LED-version blev misslyckat.
Du får inte plats med en kronljuslampa?
Jag har börjat att köra med led filament lampor och dom ser och fungerar väldigt bra. Synd bara att "led tråden" är så lång i dom om det nu är därför jag bara hittat kron och stora klotlampor och inga små klotlampor.
Jag har börjat att köra med led filament lampor och dom ser och fungerar väldigt bra. Synd bara att "led tråden" är så lång i dom om det nu är därför jag bara hittat kron och stora klotlampor och inga små klotlampor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det var inte direkt igår, men det är den senaste fullt avslutade "reparationen". En lärare på jobbet kom ner med ett USB-minne värt en fornminnesmärkning.. Kontentan var att det inte fungerade, hon hade tolv års arbete liggandes på det och det var lite oklart hur det stod till med backup av det hela. Hon trodde att det fungerade lite grann för hon såg något Kingston i filhanteraren (vilket senare visade sig vara SSDn).
Jag tog av skalet, mätte lite spänningar, petade runt lite med oscilloskopet, och kom fram till att styrkretsen nog inte fick någon klocksignal. Då bestämde jag mig för att löda på ben så jag kunde sätta kortet i ett breadboard. Det var nog lite överjobbat, ställde till med mer jobb än det förenklade. Till slut var det gjort i alla fall och jag började leta efter en 12MHz kristall. Det var förvånansvärt svårt att hitta.. Däremot hade jag en oscillator liggandes. Så jag läste på i databladet vilken pinne som var klocka in på chippet, insåg att jag nog inte borde mata 5V när resten av kretsen gick på 3.3V, så det blev till att hämta ut rätt spänning från regulatorn också.
Voilà, det fungerade =D Snabbt dumpade jag all data, både som en diskavbild och som kopior av filerna. Den olycklige läraren hade mycket svårt att förstå att filerna låg på det nya USB-minnet jag gav henne tillsammans med resterna av det gamla minnet. Jag var också lite överraskad att jag lyckades så smidigt. Och glad att få nytta av allt hobbypillande i en skarp situation i "verkligheten". Jag visste typ vad jag höll på med, vad instrumenten sa och hur jag skulle lösa problemet. Det rättfärdigar ju också på något vis inköp av en massa instrument och verktyg, sparande på hög av gammalt elektronikskrot mm..
Jag tog av skalet, mätte lite spänningar, petade runt lite med oscilloskopet, och kom fram till att styrkretsen nog inte fick någon klocksignal. Då bestämde jag mig för att löda på ben så jag kunde sätta kortet i ett breadboard. Det var nog lite överjobbat, ställde till med mer jobb än det förenklade. Till slut var det gjort i alla fall och jag började leta efter en 12MHz kristall. Det var förvånansvärt svårt att hitta.. Däremot hade jag en oscillator liggandes. Så jag läste på i databladet vilken pinne som var klocka in på chippet, insåg att jag nog inte borde mata 5V när resten av kretsen gick på 3.3V, så det blev till att hämta ut rätt spänning från regulatorn också.
Voilà, det fungerade =D Snabbt dumpade jag all data, både som en diskavbild och som kopior av filerna. Den olycklige läraren hade mycket svårt att förstå att filerna låg på det nya USB-minnet jag gav henne tillsammans med resterna av det gamla minnet. Jag var också lite överraskad att jag lyckades så smidigt. Och glad att få nytta av allt hobbypillande i en skarp situation i "verkligheten". Jag visste typ vad jag höll på med, vad instrumenten sa och hur jag skulle lösa problemet. Det rättfärdigar ju också på något vis inköp av en massa instrument och verktyg, sparande på hög av gammalt elektronikskrot mm..
En rejäl påse bullar faktiskt. Hon var rätt ny på skolan också. Så jag hoppas hon kände sig extra välkommen =)
Mja, det går in rent fysiskt, men då har i princip den översta delen av lampan kontakt med plåten, nu kanske inte det är nåt problem om det är LED och den inte blir så varm, men det blev inte så bra med en vanlig kronljuslampa, dessutom var den på 25W och det blev lite väl ljust.CPMS skrev:Du får inte plats med en kronljuslampa?
Aldrig sett den typen av lampa du visade bild på innan dock.
Jag testade med en liten päronlampa med LED däremot, det blev inte alls bra, istället för att hela glasen lös (det är gula glas med nån slags relief på) så såg man hur det lös en punkt innuti - där lampan satt.. inte alls snyggt. (Däremot fick den lampan bo i en helt annan lampa med pappskärm som egentligen skulle ha en kronljuslampa, blev jättebra.)
- Repaterion
Reparation vet jag inte men har bytt från ojordad "rund" stickkontakt till jordad, på min lampa på datorbordet.
- frownlayer
så länge som det är dubbelisolerad kabel originalmonterat, så borde det även vara euro-kontakt på den, och inte en rund. så någon måste väl bytt den innan? så jag vet inte om det är rätt eller fel.