Dina mini-projekt!
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Re: Dina mini-projekt!
Hårdvara utan elektronik. En enkel utdragbar hylla för ett litet midi-keyboard.
Samlat ihop monteringsdetaljer och kapat trämaterial.
Slipat, lackat, monterat och utdraget.
Samlat ihop monteringsdetaljer och kapat trämaterial.
Slipat, lackat, monterat och utdraget.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Så roligt att se alla mini projekt!
Jag gillar alla klockor men jag missade att din danielr112 var 3D printad. Jag läste att du körde 4st ws2812 för varje segment och tänkte.. jaha.. det har man ju inte normalt sett till 7 segmentare, hur har du lyckats med det!? Sen insåg jag att det var 3D printat
Det var en så smart idé att jag skulle vilja göra en egen. Kanske inte fullt så avancerad med GPS och så, det räcker väl med att köra en ESP som hämtar från en NTP server som bäst? Kan ju räcka med en mcu och en RTC också förstås, men då kanske man måste dit med knappar och program för att ställa in och det känns krångligare än att bara fixa med någon som sköter sig via Internet. Så länge vi har sommar/vintertid kvar så är det ju också väldigt bekvämt med något som sköter sig själv.
När du kör med ws2812 så behöver du ju inga drivar-chip heller ju!?
Det gör det ju hela ännu enklare, du sätter väl bara virtuellt ihop de fyra som sitter i varje delsegment och belyser de samtidigt.. nu spånar jag iväg ordentligt.. det här blir ju både roligt och "enkelt" att bygga
Enkelt och enkelt.. men ja.. enklare än med drivarchip som jag försökte och la ner för många år sen 
MadModder
Snyggt! Ser ju ut som det kom så från fabrik!
Jag gillar alla klockor men jag missade att din danielr112 var 3D printad. Jag läste att du körde 4st ws2812 för varje segment och tänkte.. jaha.. det har man ju inte normalt sett till 7 segmentare, hur har du lyckats med det!? Sen insåg jag att det var 3D printat

Det var en så smart idé att jag skulle vilja göra en egen. Kanske inte fullt så avancerad med GPS och så, det räcker väl med att köra en ESP som hämtar från en NTP server som bäst? Kan ju räcka med en mcu och en RTC också förstås, men då kanske man måste dit med knappar och program för att ställa in och det känns krångligare än att bara fixa med någon som sköter sig via Internet. Så länge vi har sommar/vintertid kvar så är det ju också väldigt bekvämt med något som sköter sig själv.
När du kör med ws2812 så behöver du ju inga drivar-chip heller ju!?

MadModder
Snyggt! Ser ju ut som det kom så från fabrik!
-
Anders: 190mm höga och 750mm brett blev tavlan.
Korrekt med ws leddarna så har detbara i koden att definera vilken led ska ha vilken färg o.s.v så är det klart. Så det jag gjort är per 7seg så har jag definerat upp hur en siffra ser ut och sedan trycker jag ut den datan dvs för varje siffra på klockan hämta definitionen av vilka leds som ska tändas och skicka ut i slingan.
De olika segmenten är ordningen de hamnar efter varandra. Hade tänkt lägga upp hela på github senare.
Du kan helt klart köra ntp och skippa allt annat som extern klocka. Finns inget skäl. Men där denna ska vara finns inget internet tillgängligt så fick bli gps. En puck kostade 50kr typ så ingen kostnad.
Bokstavligen saker jag hade hemma dessutom
Korrekt med ws leddarna så har detbara i koden att definera vilken led ska ha vilken färg o.s.v så är det klart. Så det jag gjort är per 7seg så har jag definerat upp hur en siffra ser ut och sedan trycker jag ut den datan dvs för varje siffra på klockan hämta definitionen av vilka leds som ska tändas och skicka ut i slingan.
De olika segmenten är ordningen de hamnar efter varandra. Hade tänkt lägga upp hela på github senare.
Du kan helt klart köra ntp och skippa allt annat som extern klocka. Finns inget skäl. Men där denna ska vara finns inget internet tillgängligt så fick bli gps. En puck kostade 50kr typ så ingen kostnad.
Bokstavligen saker jag hade hemma dessutom

Fått ena bilen svetsad.
Höger sida, blev att kapa mera än det här.

Ny bottenplatta med ny mutter

Svetsat av 2mm plåt, kallgalv som primer, sedan blev det rostskyddsolja (Dinitrol ML).

Vänster sida

röda primern från biltema tog slut så det blev kallgalv här också

Axeln har också fått sig en behandling

Jag tänker behandla hela undersidan med dinitrol ML, efter det torkat blir det rostkyddsmassa ovanpå det. Tror det håller resten av bilens livslängd. Jag tänker jag säljer den efter jag fått den besiktad.
Nu är det snart att börja återmontera allt, kommer dock till nya bromstrummor, bromsar. Jag hoppas jag slipper behöva byta handbromskablarna.
Höger sida, blev att kapa mera än det här.

Ny bottenplatta med ny mutter

Svetsat av 2mm plåt, kallgalv som primer, sedan blev det rostskyddsolja (Dinitrol ML).

Vänster sida

röda primern från biltema tog slut så det blev kallgalv här också

Axeln har också fått sig en behandling

Jag tänker behandla hela undersidan med dinitrol ML, efter det torkat blir det rostkyddsmassa ovanpå det. Tror det håller resten av bilens livslängd. Jag tänker jag säljer den efter jag fått den besiktad.
Nu är det snart att börja återmontera allt, kommer dock till nya bromstrummor, bromsar. Jag hoppas jag slipper behöva byta handbromskablarna.
Skrivit en liten applikation i C som hämtar JSON data via libcurl från ett öppet API som ger mig finska spotpriser. Har nu mest gjort detta för att träna lite på C som jag inte riktigt sett på på cirka ett år nu. Fått datan i en struct och allting printas ut och ser rätt ut. Fast datan kommer i fel ordning. Nu behöver jag klura ut hur man sorterar om en array av structs enligt ett visst fält.
Var finns ett sånt API? Jag har lite letat också men verkar som man måste betala för dem...?
Har själv "missbrukat" Vattenfall...
Finns också: https://spot-hinta.fi/tietolahteet/
Finns också: https://spot-hinta.fi/tietolahteet/
-
- Tidigare PP3DP_SE
Testade ett rundmatningsbord i borrstativet mest för att komma igång med det.
Tänkte att sådana där hemgjorda trärattar kan vara bra att ha i lådan.
Monterar en mutter och en bit gängstång i dem senare.
Var lite trixigt att montera en träskiva att ha som underlag för borrning.
Markerade diametern med en hålsåg och centrerade med hålet i mitten
med hjälp av ett löst borr och skruvade fast träbiten i underlaget.
Borrade med 12mm träborr var 45:te grad varvet runt och avslutade med att
borra ur ratten med hålsågen.
Tänkte att sådana där hemgjorda trärattar kan vara bra att ha i lådan.
Monterar en mutter och en bit gängstång i dem senare.
Var lite trixigt att montera en träskiva att ha som underlag för borrning.
Markerade diametern med en hålsåg och centrerade med hålet i mitten
med hjälp av ett löst borr och skruvade fast träbiten i underlaget.
Borrade med 12mm träborr var 45:te grad varvet runt och avslutade med att
borra ur ratten med hålsågen.
- anders_bzn
- Kontakt:
LIte mer klocka. Röd akrylplast...
Mycket nöjd!Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Tidigare PP3DP_SE
Satte i en fjärravstängare till batteriet i bilen
Semi permanent tills jag hittar vad som drar ut, tippar på nån av stolarna
Semi permanent tills jag hittar vad som drar ut, tippar på nån av stolarna

Har en Ikea zigbee rörelse detektor som har CR2032, men då jag har den framför min arbetsplats så triggas den rätt mycket och jag får byta batterier HELA tiden (upplevt). Och idag reagerade den inte så jag kollade batterierna och de var självklart urladdade. Så då blev jag arg och ersatte dem med en USB uttag + 5v->3.3v (det var det jag hade, verkar fungera) regulator och nu fungerar den perfa!
-
- Tidigare PP3DP_SE
Hade samma problem, vallhorn
Visade sig kräva uppladdningsbara batterier
Visade sig kräva uppladdningsbara batterier
Jag har förstått att Vallhorn kräver laddningbara AA/AAA (?), men min drivs av 2xCR2032.