Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.
- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.
Mest som en minnesgrej för mig själv, låsfästet.
Tänker mig ett svårsågat rör upp från själva ramen där nere, ev ett rör på varje sida som möts i en ring där uppe.
Ovanför ringen som låskedjan träs igenom vill jag ha en 100-150mm rund platta i metall, för min magnetantenn.
Det är en gammal tanke som kom upp idag eftersom jag knäcker ryggen varje gång jag kopplar loss Permoräsern.
Magnetantenn?
Ja, jag har ju en radio som går att koppla in i 12 Vols-uttaget vänster fram, för framtida lyssnarturer utanför stan.
Här i smeten hör man ändå inget, det är bara störningar från allsköns skit (väggvårtor och tillbehör), samt alla leds.
Antennen är av bättre modell, dom flesta Radioamatörer har sett just den modell jag har på magnetfot. 2/70 stål.
Plattan kan även användas för varningsljus, typ en sån bred orange puck man har liggande i bilen.
Tänker mig ett svårsågat rör upp från själva ramen där nere, ev ett rör på varje sida som möts i en ring där uppe.
Ovanför ringen som låskedjan träs igenom vill jag ha en 100-150mm rund platta i metall, för min magnetantenn.
Det är en gammal tanke som kom upp idag eftersom jag knäcker ryggen varje gång jag kopplar loss Permoräsern.
Magnetantenn?
Ja, jag har ju en radio som går att koppla in i 12 Vols-uttaget vänster fram, för framtida lyssnarturer utanför stan.
Här i smeten hör man ändå inget, det är bara störningar från allsköns skit (väggvårtor och tillbehör), samt alla leds.
Antennen är av bättre modell, dom flesta Radioamatörer har sett just den modell jag har på magnetfot. 2/70 stål.
Plattan kan även användas för varningsljus, typ en sån bred orange puck man har liggande i bilen.
- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jo det var en sak till.
Nu får man ju inte berömma för mycket, men jag vill ändå passa på att kasta ut lite beröm till dom som tycker det är ok.
Anledningen är att jag trots en kropp som kukar sig och syn som är mongo ändå är Glad att jag äntligen kan få komma ut.
Det är knappast min egen förtjänst enbart, utan här finns det krafter som fått mig på banan igen, jag känner det tydligt.
Den där glädjen inombords, att det löser sig.
Någon har bidragit till det, egentligen flera. Men jag säger inte mer än så, det får räcka med att jag är jävligt glad igen.
Nästan varje dag, och Permoräsern gör allt så mycket lättare.
Nu får man ju inte berömma för mycket, men jag vill ändå passa på att kasta ut lite beröm till dom som tycker det är ok.
Anledningen är att jag trots en kropp som kukar sig och syn som är mongo ändå är Glad att jag äntligen kan få komma ut.
Det är knappast min egen förtjänst enbart, utan här finns det krafter som fått mig på banan igen, jag känner det tydligt.
Den där glädjen inombords, att det löser sig.
Någon har bidragit till det, egentligen flera. Men jag säger inte mer än så, det får räcka med att jag är jävligt glad igen.
Nästan varje dag, och Permoräsern gör allt så mycket lättare.
Momentstagen färdig. Färgen får torka under Postnordstransporten 
Det blev nya skruvar M6 x 60 mm till fästet av L-staget i fotplattan. du använder lilla brickan och den stora gråa.
Se påsen på bilden som följer med i paketet.
Bilden talar för sig själv. annars ring när grejorna kommit imorgon.

Det blev nya skruvar M6 x 60 mm till fästet av L-staget i fotplattan. du använder lilla brickan och den stora gråa.
Se påsen på bilden som följer med i paketet.
Bilden talar för sig själv. annars ring när grejorna kommit imorgon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ser stabilt ut, tack för att du kompletterade med dessa stag.
Kollade en extra gång idag, även hunden får mycket bättre plats där nere nu, känns även mer säkert.
Ringer om jag inte får rätt på det.
Kollade en extra gång idag, även hunden får mycket bättre plats där nere nu, känns även mer säkert.
Ringer om jag inte får rätt på det.

- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
Har tittat på bilden en gång till och detaljgranskat allt som finns i bilden.
Ser enkelt och logiskt ut, du har verkligen tänkt till när du fått till detta.
Naturligtvis hade jag gjort det bättre själv, med endast en polygriptång..
OM jag kunde trolla,
vilket jag inte kan.
Ska bli kul att få slutföra detta, sen blir det fanimej åka av här i Ystad.
Ser enkelt och logiskt ut, du har verkligen tänkt till när du fått till detta.
Naturligtvis hade jag gjort det bättre själv, med endast en polygriptång..
OM jag kunde trolla,

Ska bli kul att få slutföra detta, sen blir det fanimej åka av här i Ystad.
Det kunde varit du på filmen om det varit eldrift på hans permoräcer #1. Du har ju stödhjul bak på din så att den inte skall stegra för mycket.
Börja med att byta skruvarna till L-järnet, ta en åt gången.
Montering av momentstagen:
Montera vantskruven på vinkeljärnet enligt bilden här ovan.
Skruva fast distanserna med sina M8 skruvar i ramen och drar åt.
Sen kan du dra fast vinkeljärnet lite löst men distinkt i distansen och se om det pekar i linje med fotstaget. Om inte så kan du böja det lite försiktigt i bakkant.
Nu är det bara att montera vantskruven i fotstaget och justera in rätt längd med vantskruven och låsa båda kontramuttrarna.
Det skall ju vara lite spänn i momentstaget så att det direkt tar upp kraften om fotplattorna vill röra sig framåt.
Slutligen så drar du fast momentstaget i bakkant (M6 skruven).
Börja med att byta skruvarna till L-järnet, ta en åt gången.
Montering av momentstagen:
Montera vantskruven på vinkeljärnet enligt bilden här ovan.
Skruva fast distanserna med sina M8 skruvar i ramen och drar åt.
Sen kan du dra fast vinkeljärnet lite löst men distinkt i distansen och se om det pekar i linje med fotstaget. Om inte så kan du böja det lite försiktigt i bakkant.
Nu är det bara att montera vantskruven i fotstaget och justera in rätt längd med vantskruven och låsa båda kontramuttrarna.
Det skall ju vara lite spänn i momentstaget så att det direkt tar upp kraften om fotplattorna vill röra sig framåt.
Slutligen så drar du fast momentstaget i bakkant (M6 skruven).
- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ok, jag följer instruktionerna så kommer det att bli finemang. (Paketet på väg hit ser jag)
Låsningen högre upp är fixad temporärt, hittade en ABUS låskätting för båtbruk i mörka rummet.
Den och ett Marinlås, så det löser sig det med om än tillfälligt.
Det går iaf inte att bara dra Permoräsern härifrån utan att bryta, larmet(n) gör ju sitt jobb.
Fick bli så tills ryggen läker igen, den är bara bra korta stunder just nu så den måste få vila.
Om och när vi flyttar ska maskinen förvaras inomhus, men just nu går inte det att lösa alls.
För övrigt är allt bra här, vi kom hem helskinnade, bilen med. (men idag var det nära ögat)
Mitt fel, jag distraherade lilla frun, men hon hade bra reaktion.
Låsningen högre upp är fixad temporärt, hittade en ABUS låskätting för båtbruk i mörka rummet.
Den och ett Marinlås, så det löser sig det med om än tillfälligt.
Det går iaf inte att bara dra Permoräsern härifrån utan att bryta, larmet(n) gör ju sitt jobb.
Fick bli så tills ryggen läker igen, den är bara bra korta stunder just nu så den måste få vila.
Om och när vi flyttar ska maskinen förvaras inomhus, men just nu går inte det att lösa alls.
För övrigt är allt bra här, vi kom hem helskinnade, bilen med. (men idag var det nära ögat)
Mitt fel, jag distraherade lilla frun, men hon hade bra reaktion.
Project 2020: Retro Permobil med extra allt.
Som låsbygel skulle du kunna ha en sissybar monterad i fästena för de bakre fotpinnarna.
Det fixar då tre flugor i en smäll.
1. Ryggstöd rödkudde
2. Låsbygel grön sissybar
3. Antennfäste blå platta
Hur löser du att man kan öppna limpan?
Du måste köpa en kudde åt vovven.
1. Ryggstöd rödkudde
Senast redigerad av Palle500 8 november 2021, 16:49:12, redigerad totalt 2 gånger.
Typ detta sissybar.
Du får snart öppna svetsverkstad med alla dina önskningar.
Finns det ingen på forumet som kan hjälpa dig som bor i Ystad?
IVA sköterskan, mekar och svetsar väl på fritiden?
Du får snart öppna svetsverkstad med alla dina önskningar.
Finns det ingen på forumet som kan hjälpa dig som bor i Ystad?
IVA sköterskan, mekar och svetsar väl på fritiden?
- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det där var fiffigt, allt i ett svep. Tre fästpunkter.Palle500 skrev: ↑8 november 2021, 16:49:12 Som låsbygel skulle du kunna ha en sissybar monterad i fästena för de bakre fotpinnarna.
1. Ryggstöd rödkudde
IMG_2662.jpg
Tror att det är möjligt att göra det precis så, och kan bli fint på plats.
Ett förslag att fundera på. (Tack)
- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
Kommer nog inte att behövas, Permoräsern är redan klar om man bortser från ryggstödet.
Antennen är inte så viktig egentligen, det var mest en önsketanke. Bara ryggstöd kvar nu.
Det och den nya låsningen, men det har jag redan löst (högre arbetshöjd vid fastlåsning)
Ryggstöd blir nästa, men det funkar utan om jag kör kortare sträckor.
Har lite lösningar på hur man lättast skapar stöd för ryggen, handlar lite om inköpspris.
Men det är ingen panik längre, redan nu sitter jag mycket bättre.
- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
Påminner lite om en Flybridge, man skulle kunna utgå från ungefär samma form som en sån.
Nåväl, det där får bli en senare fråga.
Känns jävligt bra att köra med Permoräsern redan, jag kanske inte ens behöver något avancerat.
Så det löser jag nog ska du se.

Till att börja med så kan du packa ett sovsäcksfodral med lite lagom styva kläder tex raggsockor och fästa med två packremmar i befintlig sissybar. Helst skall det vara en gammal säck i grov smärting.
Funkar nog bra att vila ryggen mot emellanåt.
Funkar nog bra att vila ryggen mot emellanåt.
- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
Goda nyheter:
Ryggstödet blev ju så mycket enklare än jag först trodde, nu ikväll har jag testat med en Dummy.
Denna reverserade spikkudde (memory foam) rakt upp vid originalet, och en Skånsk näve emellan.
Måtten som funkar är 280 mm högt, kan vara samma bredd dvs 280. Djup från originalet 250 mm.
Så H:280 B:280 D:250mm är det jag ska försöka komma nära.
Samma som sadeln bak, kan ev räcka med dubbla (2st) spikkuddar vända med flatsidan mot varann.
Sen ett spännband runt båda och bakom det ryggstöd som sitter på redan= måttet som känns skönt.
Stödet gjorde stor skillnad, så nu vet jag att Permoräsern kommer att bli helt körklar denna vecka.
Antingen DIY eller färdig form,
får Googla på det.
Ryggstödet blev ju så mycket enklare än jag först trodde, nu ikväll har jag testat med en Dummy.
Denna reverserade spikkudde (memory foam) rakt upp vid originalet, och en Skånsk näve emellan.
Måtten som funkar är 280 mm högt, kan vara samma bredd dvs 280. Djup från originalet 250 mm.
Så H:280 B:280 D:250mm är det jag ska försöka komma nära.
Samma som sadeln bak, kan ev räcka med dubbla (2st) spikkuddar vända med flatsidan mot varann.
Sen ett spännband runt båda och bakom det ryggstöd som sitter på redan= måttet som känns skönt.
Stödet gjorde stor skillnad, så nu vet jag att Permoräsern kommer att bli helt körklar denna vecka.
Antingen DIY eller färdig form,

- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
Känner inte mycket folk här, dom flesta är högfärdiga och därmed ointressanta att umgås med.Finns det ingen på forumet som kan hjälpa dig som bor i Ystad
Hjälper ju inte direkt att jag själv är svår att förstå, så det där sista får jag klara på egen hand.
Vill ju inte sänka standarden heller, det får inte bli fel nu, när allt annat har blivit så Proffsigt.
Tålamod och kreativa idéer, så löser jag nog det sista på egen hand.